שתף קטע נבחר
 

תוכנית בשירות התעסוקה: הסבר פניך למובטל

שירות התעסוקה עומד לשים קץ לתורים הארוכים, לפקידים החמוצים וליחס המזלזל; מובטלים שיגיעו מעתה לסניפים יזכו לראיון אישי וליחס חם ומתעניין; המטרה: להקל על מצוקותיהם ולמצוא להם עבודה במהירות.

 

מובטלים, שימו לב, החיים שלכם עשויים להיות בקרוב פחות קשים" יותר לא תצטרכו לעמוד שעות בתור כדי למצוא עבודה, או להתעמת עם פקידים קצרי רוח. השירות שתקבלו הולך להיות אדיב, מקצועי ויעיל יותר.

 

זה שנים ארוכות סובל שירות התעסוקה מתדמית ירודה: תורים ארוכים, פקידים חסרי סבלנות וקושי למצוא עבודה. סניפי השירות תמיד הומים מאדם. כך, למשל, בחודש שעבר פקדו אותם כ-232 אלף דורשי עבודה. אחוז האבטלה בישראל עומד כיום על כ-10.7 אחוזים.

 

מרגע כניסתה לתפקיד שמה לעצמה מנכ"לית שירות התעסוקה, אסתר דומיניסיני, מטרה עיקרית: לשפר את היחס למובטל. משימה לא פשוטה בהתחשב בכך שהשירות מונה 750 עובדים ו-70 סניפים, שצריכים להתמודד עם מאות אלפי אנשים.

 

במסגרת זו גיבשה דומיניסיני תוכנית, הנחשפת כאן לראשונה. שם התוכנית הוא "עובדים לומדים", ובמהלכה יוכשרו עובדי השירות לשנות מהיסוד את היחס למובטלים ולדורשי העבודה.

 

בראש הפרויקט, שעלותו כמיליון שקל, עומדים ד"ר תמיר כספי, יועץ בכיר למנכ"לית השירות, ורחל פרבר, מנהלת המרכז לייעוץ ולמידע תעסוקתי בשירות.

 

וכך זה אמור להיראות: ראשית, יבוטלו התורים הארוכים של המובטלים בסניפי השירות. כל מחפש עבודה יזומן לפגישה אישית שלפניה ייבנה פרופיל אישי שלו. במהלך הראיון יתעניין הפקיד במצוקותיו וברצונותיו של המובטל ויעניק לו תשומת לב מרבית. הוא לא יענה לטלפונים, ועל שולחנו תוצב מראש קופסה עם ממחטות נייר למקרה שהמובטל ייקלע למצוקה רגשית ויפרוץ בבכי. כדי ליצור אמינות מרבית יציג הפקיד בפני המובטל את צג המחשב עם העבודות שיש לו להציע. "הוא יתפקד כמעט כמו עובד סוציאלי", אומר ד"ר כספי.

 

לדבריו, עובדי השירות גם ילמדו על צורכי ומנהיגי העדות השונות. "הגישה שלנו לדורש עבודה שעלה מאתיופיה תהיה שונה מזו של עולה מחבר העמים", אומר כספי. "ננהג איתם על פי קוד ההתנהגות בחברה שלהם. עם חלק צריך להיות אסרטיביים, ועם חלק עדינים וסבלניים".

 

היחס החם ילווה את המובטלים גם כשיגיעו הביתה. אם הם מצאו עבודה, יתקשרו אליהם מדי פעם כדי להתעניין כיצד הם משתלבים. אם לא מצאו עבודה, יטלפנו להתעניין בשלומם ובמצבם.

 

גם השפה במסדרונות שירות התעסוקה תעבור שינוי: דורש עבודה ייקרא מחפש עבודה, פקיד ההשמה יהיה מראיין תעסוקתי, ורישום המובטל ייקרא ראיון קבלה.

 

היחס למקבלי דמי אבטלה ישתנה אף הוא: בקרוב יוצבו בסניפים מכשירי :התייצבומט". במקום לעמוד בתור כדי לחתום בפני הפקיד, יטביעו המובטלים את טביעת האצבע שלהם במכשיר – והוא יספק להם אישור שהם אכן התייצבו, כדי שיוכלו לקבל דמי אבטלה. אם נמצאה עבורם עבודה – יפנה אותם המכשיר לפקיד.

 

בימים אלה החלו עובדי השירות לעבור קורסים לקראת השינוי ביחס למובטלים, ומקווים כי בתוך מספר שבועות יתחילו המובטלים להרגיש בהבדלים.

 

ובינתיים: ועד העובדים של שירות התעסוקה הכריז על עיצומים: היום תופסק פעילות המחשבים בסניפים ומחר לא תהיה קבלת קהל בחלק מהסניפים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
שיפור השירות
צילום: צביקה טישלר
מומלצים