היה אוטו?
אחרי שנים בהן נרשמה ירידה במספר גניבות הרכב, בחודשים האחרונים הענף שוב משגשג: במשטרה מדווחים על עלייה של 19 אחוז במספר הגניבות. הסיבות: הקיצוצים במשטרה והשיפור במצב הביטחוני, שמקל על העברת מכוניות לשטחים. השיטות החדשות: איומים באקדח וגרירת מכוניות. הפתרון: מתנדבים שיחפשו מכוניות גנובות במחסומים
ר', עובדת בחברת הפקות, לא האמינה שזה קורה לה. באישון לילה, בעודה ישנה בחדרה במלון בנגב לאחר סיום יום עבודה מתיש, העירו אותה עובדי חברת המיגון של מכוניתה ושאלו אותה אם היא נמצאת ליד האוטו, כי מכסה המנוע שלו נפתח ברגעים אלה.
היא מיהרה לרוץ ללובי, שם עידכן אותה המאבטח של המלון שהרכב כרגע עזב את מגרש החנייה. הגנבים, מתברר, פתחו את מכסה המנוע, ניתקו את האזעקה, ניסו ללא הצלחה לנתק את מכשיר המיגון וגררו את הרכב מהמקום, תוך התעלמות אדישה ממאבטח המלון שניסה לעצור אותם. המשטרה מיהרה לפרוש מחסומים, והרכב נמצא עוד באותו לילה - במצב קשה עד אנוש.
הנתונים הסטטיסטיים על מספר גניבות הרכב, שהיו בירידה מתמדת מאז שנת 97', שינו לאחרונה כיוון. בחודשים האחרונים נרשמו יותר גניבות כלי רכב. במשטרה מדווחים על גידול של כ-19 אחוז. בחברת איתוראן, העוסקת במערכות איתור כלי רכב ודיווח מיידי על גניבות כלי רכב, נרשם בחודשים האחרונים גידול של 15-16 אחוז בניסיונות גניבה של כלי רכב השייכים ל-150 אלף לקוחות החברה.
מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ניצב בגימלאות זאב אבן-חן, אמר בשבוע שעבר, שאם המגמה של גידול בגניבות תימשך, ייאלצו החברות לייקר את תעריפי הביטוח.
פחות שוטרים, יותר גניבות
השבוע ייחד מפכ"ל המשטרה, משה קראדי, את הישיבה השבועית של סגל הפיקוד הכללי של המשטרה לנושא גניבות הרכב. התברר כי בכל המחוזות של המשטרה נרשמה עלייה במספר גניבות כלי הרכב בחודשים האחרונים. במחוז ירושלים הגידול הוא המרשים ביותר, ובמחוז הצפוני העלייה היא המתונה ביותר. ייתכן שיש לכך קשר לגדר ההפרדה, שכבר הושלמה בקטעים ארוכים בצפון המדינה.
המספרים עדיין רחוקים מאוד מהשיאים של שנות ה-90. בשנת 97', בימי השקט הביטחוני והתנועה החופשית מהשטחים לישראל ובחזרה, הגיעו הגניבות לשיא, ומאז הן היו בירידה.
שנה | נגנבו | נמצאו |
1994 | 26,284 | 11,058 |
1995 | 32,769 | 11,548 |
1996 | 36,809 | 12,451 |
1997 | 45,980 | 12,329 |
1998 | 42,799 | 12,311 |
1999 | 32,838 | 10,898 |
2000 | 31,042 | 9,848 |
2001 | 31,188 | 10,645 |
2002 | 25,934 | 10,002 |
2003 | 25,302 | 9,189 |
2004 (עד תחילת נובמבר) | 24,980* | לא ידוע |
* לעומת 20,915 בתקופה המקבילה אשתקד
יש הרבה הסברים לשינוי במגמה. במשטרה מבליטים את ההסבר הפשוט: עד לפני כשמונה חודשים פעלה במסגרת המשטרה יחידת אתג"ר, כוח משימה איכותי למלחמה בגניבות הרכב. היחידה הזאת מומנה, בין השאר, על-ידי חברות הביטוח. באפריל השנה, בעקבות ההתגברות בפשיעה המאורגנת, הוחלט על הקצאת תקנים נוספים למלחמה בפשיעה החמורה. העברת התקנים גרמה לפירוק יחידת אתג"ר, וגנבי הרכב נותרו יחידים בשטח.
קצין בכיר במשטרה דיבר אתמול על השמיכה הקצרה: "המשאבים שלנו מצומצמים. מדברים עכשיו על עוד צימצומים ועוד קיצוצים במשטרה. רוצים להוריד עוד אלף תקנים של שוטרים. כשמושכים את השמיכה בצד אחד, מתגלות הרגליים הקרות מהצד השני. כשמקצצים את השמיכה ועושים אותה עוד יותר קטנה - מישהו סובל. כשהמשטרה נדרשת להתמודד עם המצב הביטחוני ועם הפשיעה החמורה, נשארים פחות שוטרים ופחות משאבים לטיפול בשיטור הקלאסי, ובכלל זה גניבות הרכב".
יותר שקט, יותר גניבות
סיבה נוספת לעלייה במספר גניבות כלי הרכב היא השיפור במצב הביטחוני. צה"ל מבטל סגרים בשטחים, פחות כוחות ביטחון מסתובבים בשטחים, והתנועה בכבישי יהודה ושומרון חופשית יותר.
ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן, אומר כי המצב הביטחוני המשתפר משפיע בדרך נוספת: "יש טרייד-אוף גדול בין ביטחון ובין טרור. אותם אנשים המעורבים בפעילות טרור עוסקים בימים רגועים יותר בפעילות פלילית. כשיש להם מוטיבציה לבצע פיגועים, הם מקדישים לכך את זמנם. כשהמוטיבציה לבצע טרור יורדת, הם מתפנים לעיסוקים הפליליים, וביניהם גניבות כלי רכב. לכדנו לא מעט גנבי רכב, ובחקירתם התברר כי הם עסקו גם בטרור".
עמית לוזון, מנהל המוקד המבצעי של איתוראן, מצביע גם על השיפור במצב הכלכלי ובחיי המסחר ביהודה ובשומרון: "יש יותר ביקוש. אנשים רוצים לעסוק במסחר. חלק מהמסחר הזה הוא מכירת חלפי רכב. המחסומים פתוחים יותר, אפשר 'לייצא' חלקי חילוף לישראל. משום כך יש צורך ביותר כלי רכב, שאפשר יהיה לפרק אותם, כדי להחזיר אותם לשוק הישראלי בתור חלפים".
לוזון מספר על מקרה שבו הוסתר המשדר של איתוראן בתוך אחד מחלקי הרכב, ובמשחטה בשטחים לא הצליחו לאתר אותו. כך המשיך המשדר לפעול ודיווח "בשידור חי" למוקד איתוראן על תנועת הרכב מישראל אל המשחטה בשטחים, ומשם, בתוך חלק החילוף של הרכב, אל סוחר חלקי חילוף במרכז הארץ.
לוזון אומר, כי כ-50 אחוז מגניבות הרכב מתבצעות באיזור גוש דן והשרון - בין תל-אביב לחדרה. קו התפר קרוב לאיזור זה, וכמעט כל הרכבים הגנובים מועברים למשחטות בטול-כרם ובקלקיליה. "לפני חודשיים פתחו בקלקיליה את המחסום, ותוך רבע שעה אפשר להגיע אליו מצומת גלילות", אומר לוזון. "הרבה מאוד כלי-רכב גנובים עושים את הדרך הזאת".
תופעה חדשה: שוד באיומי אקדח (צילום אילוסטרציה: גלעד קוולרצ'יק)
לעומת זאת, כמעט כל כלי הרכב הנגנבים בדרום הארץ, מאשדוד דרומה, מגיעים אל המשחטות בדהריה שבהר חברון. בדרום עדיין אין גדר הפרדה, ותנועת כלי הרכב הגנובים כמעט בלתי מופרעת.
"95 אחוז מכלי הרכב שאנחנו מתעסקים איתם, כלי הרכב הגנובים, מגיעים בסופו של דבר לשטחי הרשות הפלשתינית", אומר לוזון. במשטרה לא מוכנים להיות כל-כך חד-משמעיים. "לא רק ערבים גונבים כלי רכב. גם יהודים עוסקים בכך", אומר קצין בכיר, "אבל נכון שזיהינו בתחום זה שיתוף פעולה פורה בין ישראלים לבין פלשתינים מהשטחים. רוב המשחטות של כלי-הרכב נמצאות מעבר לקו הירוק".
בתוך ענף גניבות הרכב נוצרו לאחרונה שתי תופעות חדשות: האחת היא שוד מכוניות באיומי אקדח, כמו בדרום-אמריקה ובדרום-אפריקה. "לאחרונה קיבלנו הודעה מלקוח, כי ה'טויוטה פרדו' שלו נשדדה באיומי אקדח", מספר ניר שרצקי, מנהל איתוראן. "איתרנו את המכונית נוסעת במהירות 160 קמ"ש לכיוון מחסום 109, על-יד קלקיליה. איש האכיפה שלנו, שהיה במחסום, דאג לפנות אותו, כדי שאנשים לא ייפגעו, וכשהמכונית הגיעה, ירה לכיוון גלגלי הרכב. הגנב המשיך בנסיעה ופרץ את המחסום. חיילי צה"ל ירו בו, ולפי תחקיר המשטרה היריות שלהם פגעו בגנב וגרמו למותו".
התופעה השנייה היא גניבות רכב באמצעות גרירה: גורר מגיע אל הרכב המיועד לגניבה, מעמיס אותו ויוצא לדרך. באיתוראן מתקבלת הודעה מוזרה ממכשיר האיתור שבתוך הרכב: המנוע אינו פועל, אבל הרכב משנה את מיקומו ונוסע מזרחה.
המשטרה נכנסת לפעולה
עיון בנתונים מעלה ירידה בולטת במיוחד במספר גניבות הרכב במחוז הצפון - 3,227 מקרים בשנה שעברה לעומת 6,933 גניבות ב-97'. גם בירושלים הירידה בגניבות הרכב בין 97' ל-2003 היתה דרמטית. במחוז הדרומי מספר גניבות הרכב נשאר יציב במשך השנים האחרונות - 6,006 בשנת 97' לעומת 5,003 בשנה שעברה.
נתונים אלה מצביעים, אולי, על גדר ההפרדה כגורם מגן על המכוניות של הישראלים. בצפון הושלמה הגדר בקטעים רבים - ומספר הגניבות ירד. בירושלים יש ביקורות קפדניות. לעומת זאת, במחוז הדרומי, שבו אין גדר הפרדה ואין מחסומים יעילים בכבישים, כמות הגניבות לא פחתה בשנות האינתיפאדה האחרונות.
בדיון המיוחד שנערך השבוע בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה התקבלו כמה החלטות: הקמת צוות מיוחד באגף המודיעין של המשטרה, שירכז את המידע על גניבות רכב; מינוי פרויקטור בכל מחוז, שירכז את הפעילות בנושא גניבות הרכב; פעילות נגד משחטות רכב וסוחרי רכב גנוב ביהודה ובשומרון.
בנוסף, אגף קהילה ומשמר אזרחי במשטרה קיבל השבוע אחריות משימתית להפעיל בצורה מוגברת מתנדבים במחסומים, שיפעלו בכל הארץ במשך כל שעות היממה במגמה לאתר כלי רכב גנובים. דגש מיוחד יושם על הצירים הבין-עירוניים, ובעיקר הצירים המובילים אל יהודה ושומרון.
מה הם גונבים? מכוניות ישנות ורכבי עבודה
הרכב היקר ביותר שנגנב בשנת 2004 היה רכב שטח של ב.מ.וו בשווי של כחצי מיליון שקל. הרכבים הנגנבים ביותר הם רכבים יקרים, רכבים מסחריים 4 על 4, טנדרים (פיק-אפ) ומשאיות. רבע מכלל גניבות כלי הרכב בישראל במחצית הראשונה של 2004 היו משאיות.
אורלי ירקוני, המשנה למנכ"ל חברת הביטוח "מגדל", אומרת כי יש שני סוגים של גניבות רכב. הסוג הראשון הוא גניבות של מכוניות בנות שלוש או יותר מדגמים נפוצים. הסיבה: כשהרכב מגיע לגיל שלוש והאחריות עליו תמה, מסכימים בעלי המכוניות שהמוסך יחליף את החלקים הבלויים שלהם בחלפים משומשים, שמגיעים, בהרבה מקרים, ממשחטות של כלי רכב.
הסוג השני הוא רכבי עבודה, כמו מיצובישי מאגנום, דגמי איסוזו, מיצובישי פאג'רו, טויוטה היילקס או מאזדה B2500.
לפי נתוני המשטרה נגנבו בשנה שעברה 3,328 כלי רכב מתוצרת סובארו; 1,692 מאזדה, 1,397 מיצובישי, 1,392 פיאט, 1,166 הונדה, 1,041 פיז'ו; 995 פולקסוואגן, 992 טויוטה, 831 פורד, 750 רנו, 679 יונדאי ו-514 דייהטסו.
לפי סקר של "איתוראן", 38 אחוז מהגניבות השנה היו באיזור גוש דן, 20 אחוז באיזור השרון, 16 אחוז באיזור השפלה, 12 אחוז באיזור הדרום, 8 אחוזים באיזור הצפון ו-6 אחוזים בירושלים. היום המסוכן ביותר לגניבות רכב הוא, לפי אותו סקר, יום רביעי.