התכנית: הגדלת הכנסות מדו"חות ב-50%!
מצוקת החנייה בתל-אביב כבר אינה בעיה של התושבים בלבד: העיר קולטת מדי יום כחצי מיליון מכוניות, אך מציעה 96 אלף מקומות חנייה בלבד. בעירייה לא מכחישים שאת מחיר המדיניות החדשה ישלמו הנהגים. כמה ישלמו? 157 מיליון שקל בשנה
אם שנת 2004 הייתה שנה קשה בתחום החנייה בתל-אביב, הרי שהבשורה החדשה בוודאי לא תקל את המצב. במילים אחרות, למצוא חנייה בתל-אביב של 2005 יהיה הרבה יותר קשה. וזאת התוכנית החדשה של עיריית תל-אביב לקראת השנה האזרחית החדשה: הגדלת ההכנסות מדו"חות חנייה ב-50%.
מנתונים שחשפה יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, גילה הרץ, עולה כי בשנת 2005 מתכוונת העירייה לגבות מתושבי העיר ואזרחי המדינה לא פחות מ-157 מיליון שקל בגין דו"חות חנייה. בהשוואה לשנת 2004, בה עמד הסכום על 107 מיליון שקל "בלבד", או לעומת 1998 - שנת סיום כהונתו של רוני מילוא כראש עיר - עם 37 מיליון, מדובר בקפיצת מדרגה של ממש. ככה זה כשהעירייה בונה על דו"חות החנייה כחלק מההכנסות השנתיות.
כיצד גדל הסכום בשבע השנים האחרונות כמעט פי חמישה? האם ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי נוקט במדיניות קשוחה מדי נגד תושבי תל-אביב ואזרחי המדינה? האם העירייה דורשת מתושבי העיר לחנות על-פי החוק, אך לא מציעה פתרונות חנייה הוגנים? ושאלת השאלות: האם עיריית תל-אביב מנצלת את מצוקת החנייה בעיר הצפופה ביותר במדינת ישראל כדי להעשיר את קופתה? אז זהו, תלוי את מי שואלים.
מהפכה שנויה במחלוקת
מצוקת החנייה בתל-אביב כבר אינה בעיה נקודתית של תושבי תל-אביב בלבד. העיר תל-אביב קולטת מדי יום כחצי מיליון מכוניות, ובעיית החנייה הפכה לנחלת כלל תושבי המדינה. מה עשה ראש העיר? ובכן, רון חולדאי הצליח לחולל בשנות כהונתו מהפכה שנויה במחלוקת בנושא. תוך זמן קצר הקפיץ את מספר הדו"חות והעמיק את הגבייה בקרב סרבני תשלום.
הנה נתון שממחיש את תמצית הסיפור: בשנת 2000, כשנה וחצי לאחר בחירתו לתפקיד, עמדו הכנסות העירייה בגין קנסות חנייה על 30 מיליון שקל. בשנת 2003 הצליחה העירייה לגבות בפועל סכום גבוה פי שלושה - 90 מיליון שקל. אלא שהכסף הזה לא הגיע סתם כך.
גילה הרץ למשל טוענת כי עיריית תל-אביב ורון חולדאי מגלים "להיטות יתר" לרשום דו"חות חנייה, ומנצלים את המצוקה בעיר כדי להעשיר את בעלי החניונים מחד, וקופת העירייה מדו"חות חנייה מאידך. לטענתה, העירייה מעוניינת להנציח את המצוקה. "זוהי התעללות לשמה בתושבי תל-אביב וזוהי רק ההתחלה", אמרה הרץ לפני כמה ימים מעל דוכן מועצת העיר. "מסתבר שלראש העירייה יש תוכניות מרחיקות לכת, ועם הכסף בא התיאבון" אמרה. "היכן בדיוק אמורים התושבים לחנות את המכוניות שלהם? על הגב? בחניונים של ראובן גרוס?".
אלא שלעומתה, טוען מנחם לייבה, מנכ"ל עיריית תל-אביב, כי הגדלת ההכנסות נובעת מהעמקת הגבייה ומפעילות אינטנסיבית נגד החייבים. הוא מכחיש את הטענות וההערכות, כי העירייה מתכוונת לשלוח גדודי פקחים שירשמו יותר דו"חות חנייה בשנת 2005. "יש היום יותר אכיפה נגד אנשים שקיבלו קנסות חנייה ומסרבים לשלם אותם", מסביר לייבה. "פעם אזרח היה מקבל דו"ח ומצפצף. היום אנחנו גובים חובות גם בסכומים נמוכים. בעקבות הפעילות שלנו
יותר אנשים משלמים חובות. אין לנו שום כוונה לרשום יותר דו"חות".
זה עדיין לא מסביר איך אתם מתכוונים להגדיל את ההכנסות שלכם מדו"חות חנייה ב-50%.
"הפער הזה נובע מהעלאת תעריפי קנסות החנייה יחד עם היקף האכיפה על התשלום".
גילה הרץ טוענת כי לעירייה יש אינטרס לשמר את המצב הקיים, כי היא מרוויחה ממנו עשרות ואף מאות מיליוני שקלים בשנה.
"אני לא מקבל את הטענה הזאת. זאת מכיוון שההכנסה מדו"חות החנייה היא הכנסה גרועה מאוד לעירייה. אין לנו רווחים מדו"חות חנייה. כל הפעילות סביב האכיפה עולה כסף. ההכנסות מכסות את ההוצאות. אולי יש לנו רווח של 30 מיליון שקל, אבל זה באמת בטל בשישים". לייבה טוען כי חולדאי דווקא פעל להגדיל את מספר מקומות החנייה בעיר ב-15 אלף (מ-81 אלף מקומות חנייה ל-96 אלף). לדבריו, העירייה מתכננת לבנות כמה חניונים בשנים הקרובות, כדי להגדיל את היצע החנייה בעיר.
אתם בונים חניונים שהופכים לעסק כלכלי ומסחרי לכל דבר. האזרח משלם בסוף לראובן גרוס, שמקבל זיכיון על הפעלת החניון.
"הכוונה שלנו היא לא להוציא את החניונים החדשים לזכיין פרטי, אלא להפעיל אותם באופן עצמאי באמצעות מערכת ממוחשבת מתקדמת או דרך החברה העירונית "אחוזות החוף". נוציא את החניונים מידיים של זכיינים פרטיים".
הלל פרטוק, דובר עיריית תל-אביב, אמר כי המדיניות של ראש העירייה נועדה למנוע "חנייה פרועה" על מדרכות, להוסיף מקומות חנייה לתושבי תל-אביב ולעודד את התושבים להשתמש בתחבורה ציבורית.
האמנם?!
אבל אזרחים רבים ונבחרי ציבור מספרים כי פקחי העירייה מגלים לעתים מוטיבציה יוצאת דופן כדי לחזור עם שלל רב של דו"חות חנייה, שחלקם אינם מוצדקים או אינם מתיישבים עם ההיגיון והשכל הישר. הסיפור המקרי הבא הוא דוגמה להתעמרות הפקחים של עיריית תל-אביב באזרח שמפקיד לשמור על החוק.
יום חמישי האחרון, שעת חצות. ליאור דולזה, סטודנט בן 27, הגיע עם חברים לחגוג יום הולדת בדרום תל-אביב. הוא החנה את הרכב שלו ברחבה של בניין משרדים ברחוב בית השואבה. בכניסה לרחבה המדרכה הונמכה, כדי לאפשר למכונית להיכנס בקלות לרחבת הבניין. החנייה במקום אינה מפריעה לתנועת כלי הרכב, ואינה מגבילה את הולכי הרגל. נהג תמים מתפתה להאמין כי ניתן לחנות במקום ללא כל בעיה.
אבל פקחי העירייה החליטו "לעשות קופה" על חשבון הסטודנט, והעניקו לו דו"ח על סך 500 שקל. עשר מכוניות נוספות שחנו באופן תמים ברחבה קיבלו דו"ח באותו הסכום. במשך חמש דקות של עבודה הכניסו הפקחים החרוצים לקופת העירייה לא פחות מ-5,000 שקל. חולדאי יכול לספר לנקנסים שהוא רוצה לעשות סדר בעיר, אבל הם הרגישו שגנבו להם כסף מהכיס.
"אחרי ערב שמח במיוחד הגענו לרכב, ולא האמנו שקיבלנו דו"ח", מספר דולזה. "לא הייתי מרשה לעצמי להחנות במקום שיש בו סיכוי לקבל קנס, אז חיפשתי חנייה עד שמצאתי את מפרץ החנייה הזה. בדרך לאוטו דיברנו בינינו איך אנשים לא מתביישים לחנות על מדרכה ולחסום את התנועה להולכי רגל, רק כדי להיכנס מהר למועדון, בסוף דפקו דווקא אותנו עם דו"ח של 500 שקל. לא חסמנו, לא הפרענו, לא לקחנו חנייה של שכנים, רק רצינו לבלות בשקט". הפקחים, אגב, החליטו לרשום את הסכום המרבי המותר על-פי החוק. אחרי הכל, הם צריכים לעמוד ביעדים.
"עיר בלתי-אפשרית"
פאר וייסנר, סגן ראש עיריית תל-אביב ויו"ר מפלגת הירוקים, טוען כי לעירייה אין מדיניות מסודרת בנושא חנייה. "העירייה חיה מרגע לרגע וכאן מתחילה הבעיה", אומר וייסנר. "מצד אחד תומך ראש העיר בהטלת אגרת גודש על מכוניות שנכנסות למרכז העיר כמו בלונדון. מצד שני הוא מפתח חניונים שיעודדו כניסת כלי רכב למרכז העיר. אני חושב שצריך לאפשר לתושבי תל-אביב לחנות בכחול לבן בכל העיר חינם, תמורת אגרה שנתית של מאה שקל".
אמיר הלוי, סגן ראש עיריית תל-אביב לשעבר והממונה על נושא החנייה, טוען כי העירייה חונקת את הנהגים בתל-אביב מבלי למצוא עבורם פתרונות אחרים. "הופכים את העיר לבלתי-אפשרית", אמר הלוי. "הגדילו פי שישה את מספר הגוררים, נותנים יותר דו"חות ומכבידים כאן את החיים. רון חולדאי לא מבין שאי אפשר להפוך את מצוקת החנייה למסחטת הכספים מהציבור. זה לא עובד ככה".
מנכ"ל העירייה, מנחם לייבה, לעירייה אין מדיניות בנושא חנייה?
"יש לנו מדיניות ברורה ומסודרת. אנחנו תומכים ומקדמים תוכניות לפיתוח מערכת הסעת המונים, כמו הרכבת הקלה. במקביל אנחנו גם מגדילים את מקומות החנייה בתל-אביב. כל הטענה שהעירייה רוצה לעשות מזה כסף היא פשוט לא נכונה".
ומה אתם חושבים על מדיניות הדו"חות של עיריית תל אביב? האם אתם מקבלים את הרושם כי העירייה גובה באופן נמרץ מבעבר, או שמא מדובר לדעתכם בהנחיה "מלמעלה", שנועדה להכניס יותר כסף לקופת העירייה השקועה בחובות. נשמח לשמוע את דעתכם.