שתף קטע נבחר

 

"המחאה השקטה" של תלמידים נגד דו"ח דוברת

עצומה הנושאת שם זה מופצת מזה כחודש באינטרנט, וזכתה כבר לחתימותיהם של כאלף תלמידים. השמיניסט מחיפה שיזם את הרעיון הבהיר כי אין בכוונתו לנקוט בפעולות מחאה רעשניות כדוגמת השביתה ההמונית לפני כחודשיים, שכן הן מוציאות לתלמידים "שם רע". לדבריו, יש לאחד כוחות של תלמידים, מורים והורים המתנגדים לדו"ח

מחאה נוספת של תלמידים נגד דו"ח דוברת: כחודשיים בלבד לאחר שביתת התלמידים הגדולה נגד עיקרי המלצות הרפורמה במערכת החינוך, בה השתתפו כ-180 אלף תלמידים, קבוצה נוספת של תלמידים מפיצה באינטרנט עצומה כנגד הדו"ח.

 

על העצומה הקרויה "המחאה השקטה" חתומים כבר למעלה מאלף תלמידים, והיא מופצת מזה כחודש באינספור פורומים ואתרי אינטרנט שונים של תלמידים, הורים ומורים.

 בניגוד לתלמיד הג'ינג'י גולן שירצקי שאירגן את שביתת התלמידים ההמונית, מפיצי העצומה לא מתכננים לנקוט בפעולות מחאה רעשניות שלטענתם הוציאו לתלמידים "שם רע".


עם זאת, הביקורת נותרה בעינה וגם הפעם מוחים התלמידים כנגד ההמלצות העיקריות, תוקפים את מועצת התלמידים והנוער הארצית שהביעה את תמיכתה בעיקרי הרפורמה וקוראים להקמת גוף משותף של תלמידים, מורים והורים המתנגדים ליישום הדו"ח.

 

כותבי העצומה לא חוסכים שבטם מחבריהם שארגנו את המחאה הגדולה והמתוקשרת. "כידוע, עלו לרשת 'מחאות' שונות כנגד דו"ח דוברת אשר מוציאות לנו התלמידים שם רע, ומראות על בורות ואי-קריאה מעמיקה והבנה של הדו"ח הנידון", נכתב בעצומה.

 

"בעזרת ה'מחאה השקטה' נקווה להשמיע את קול התלמידים האמיתי, להוכיח לארגוני המורים שאנו איתם ולשרת החינוך והמשרד - שאנו דואגים וחוששים לדור העתיד וההמשך באם ייושמו מסקנות דו"ח דוברת. אין אנו שפני ניסיונות של המשרד המשנה את הבגרויות, רף הלימודים, סגנון הלמידה, המבחנים, וההתחייבויות מדי שנה בשנה".

עוד הם כותבים: "אנו תלמידי מדינת ישראל החתומים מטה מביעים אי-אמון במועצת התלמידים הארצית ואי-ייצוג הולם שלנו על-ידה וקוראים לפזרה".

 

התשובות לא מספקות

 

גם הפעם עומד מאחורי היוזמה תלמיד כיתה י"ב, עופר יעקב הלומד בתיכון "חוגים" בחיפה. בחודש ינואר האחרון הוא ראיין לעיתון בית הספר את שרת החינוך לימור לבנת, ואת המנכ"לית רונית תירוש. תשובותיהן לגבי יישום הרפורמה לא סיפקו אותו, וכך הפך יום הראיון לתחילת מחאתו.

"שאלתי אותן שאלות קשות ולא היו להן תשובות", הוא מספר. "שאלתי למשל, כיצד תלמידים יוכלו להתנדב במד"א, שם הפעילות מתחילה ב-15:45 ונמשכת עד 23:00? ומה יעלה בגורל תנועות הנוער? נכון שיש גם דברים חכמים בדו"ח, אבל לגבי הדברים המהותיים עושה רושם שהוא יפגע יותר ולא יועיל".

 

בעקבות שיחתו עם ראש מועצת התלמידים הארצית, זיו חן, החליט יעקב למחות גם נגד המועצה. "אני שמיניסט שאכפת לו מדור ההמשך. בניגוד לכל הרעש ששירצקי עשה, המחאה שלנו שקטה, בתקווה לשנות משהו כי משביתת התלמידים לא יצא כלום", דברי יעקב.

 

בין הנושאים הדורשים התייחסות לדעתו ניתן למנות את האלימות בבתי הספר וארוחות הצהריים. "האלימות כלל לא הוזכרה. בית ספר אמור להיות מקום בטוח, והיום הוא ההיפך מכך. ולגבי הארוחות, אמנם חשוב שבאזורים סוציו-אקונומיים חלשים ישלמו פחות לארוחה, אבל מה לגבי תלמידים מאזור מבוססים שאין להם אמצעים לשלם? למה מי שבא מבית ממוצע ביכולותיו ישלם יותר? הרי כל שנה ההורים בוכים שאין כסף לשלם לטיולים. לא רק לשכבות החלשות קשה".

 

יעקב מאמין שמחאת המורים נגד הדו"ח מוצדקת, שכן "הזניחו אותם בכל התהליך", אך מועצת התלמידים הארצית לא מייצגת את רוב התלמידים. "הם בובות על חוטים שמתחנפים לשרה, וכל התלמידים יודעים את זה", אמר והוסיף, "אנחנו צריכים להתאגד תלמידים, מורים, והורים לנסות להוציא מהדו"ח את המקסימום".

 

לבסוף, יעקב קורא לשרה לבנת לזכור שמדובר בכל זאת בצעירים: "תנו לנו להיות בני נוער וילדים, לשחק אחר הצהריים ולהיפגש עם חברים. עם הדו"ח שאתם מתכננים לא יהיה לנו זמן לכלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחאה שקטה. עופר יעקב
צילום: עמית שאבי
מארגן השביתה. גולן שירצקי
צילום: עמית שאבי
מומלצים