תלמידי "תפן" בי-ם: אל תסגרו לנו את בית הספר
ועדת חינוך דנה היום בעתידו של בית הספר הייחודי שנמצא על סף סגירה. כ-100 תלמידים הפגינו מול הכנסת בקריאה לאפשר את המשך הלימודים במקום. תלמיד: "התחושות נוראיות. מדובר בקהילה של הורים, מורים, תלמידים; לא יכולנו לשבת בשקט כששמענו שסוגרים את בית ספר"
כ-100 תלמידי בית הספר תפן שבגליל, הפגינו היום (ד') נגד הכוונה לסגור את בית הספר ולהקים בו ככל הנראה, מפעל תעשייתי. התלמידים הפגינו ברחבת הכנסת בירושלים, במקביל לדיון על בית הספר בוועדת החינוך של הכנסת. התלמידים דורשים ממשרד החינוך "לקחת אחריות" ולמצוא מבנה חלופי.
בוועדת החינוך של הכנסת דנו היום בנושא עתידו של בית הספר. הוועדה דרשה לא לסגור את בית הספר באופן מיידי כל זמן שאין פתרון חלופי. הוועדה קראה לכל הצדדים לאפשר המשך הפעלת בית הספר במסגרת הנוכחית לשנה אחת נוספת, תוך מחויבות של משרד החינוך, המועצה המקומית, הנהלת בית הספר וההורים למצוא פתרון חלופי לשנה הבאה תוך הבטחת המשך הייחודיות של בית הספר.
ח"כ יוסי ביילין, יוזם הדיון, סיפר לוועדה כי "במשך השנים היו נסיונות להעביר את בית הספר למקומות שונים, אשר לא צלחו". דוד וסרמן, מנהל מחוז צפון במשרד החינוך, הסכים כי יש להעביר את בית הספר למקום אחר, אך אמר שלא יימצא פתרון עד תחילת שנת הלימודים הקרובה.
ירון קמחי, ראש מועצת תפן, הסביר שמדובר במבנה לא בטיחותי, שהוא אינו מוכן לקחת על עצמו את האחריות לתפעולו. "המועצה רוצה להתמקד בתעשייה. יש פתרון אחר, מיידי - להעביר את בית הספר לכרמיאל", אמר. ח"כ ג'מאל זאחלקה ציין כי יש לעודד בתי ספר מצליחים. "יש סכנה שכתוצאה מהמעבר, בית הספר ייסוג לאחור".
"זה הבית שלנו"
בית הספר הייחודי בתפן הוא על-אזורי. הוא הוקם לפני 15 שנה על ידי הורים שחיפשו חינוך אחר לילדיהם להוות אלטרנטיבה לתושבי מעלות והסביבה (מושבים עין יעקב, מעונה, אבן מנחם, תרשיחא, פסוטא ונהריה). באמצעות הסכם עם מועצת תפן הושכר בית הספר לפני כמה שנים. המיליונר סטף ורטהיימר נתן את המבנה בחינם לחמש שנים ולאחר מכן החל לגבות שכר דירה שעלה בהדרגה מדי שנה. בבית הספר לומדים כ-550 תלמידים מכל הגילאים: החל מגן טרום חובה ועד י"ב, ולומדים בו תלמידים מכל הישובים בסביבה. במידה וייסגר בית הספר לתלמידים אין פיתרון לשנת הלימודים הקרובה. כמו כן, כ-40 מורים פוטרו (מחצית ממורי בית הספר).
בית הספר משלב אוכלוסיות מגוונות מכל האיזור: מהמיגזר הערבי, דרוזים, יהודים, עולים חדשים, דתיים, חילוניים. כמו כן משלב כיתות לאוכלוסייה מיוחדת כמו שיתוק מוחין וילדים אלה משולבים גם בחינוך הרגיל. לקויות למידה, דיסלקציה.
נועם לקח, תלמיד י"ב, אמר היום: "התחושות נוראיות. בית הספר מהווה עבורנו בית. הוא קהילה בעצם של הורים, מורים, תלמידים ולא יכולנו לשבת בשקט כששמענו שסוגרים את בית ספר. ישבנו ימים כלילות לארגן את ההפגנה. הדרישה היא לאו דווקא להמשיך במבנה הנוכחי. זה בית ספר עם אישור משרד החינוך והוא אחראי עליו".
במפתיע, התלמידים לא כועסים על ורטהיימר על ההחלטה: "אנחנו מאד מודים לסטף ורטהיימר על השנים שתמך בנו. בלעדיו בית הספר לא היה קיים. מצב שבו חינוך של ילדים תלוי בחסד של אדם אחד, הוא לא הגיוני במדינה דמוקרטית".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "בהמשך להחלטת ועדת החינוך והמאמצים למציאת פתרון לבית הספר, ייפגש מחר מנהל מחוז צפון במשרד החינוך עם סטף ורטהיימר. אנו מקווים למצוא יחד איתו פתרון משותף".