תקדים: גוגל תרכוש תכנים מאיי פי
ענקית החיפוש תשלם לסוכנות הידיעות הוותיקה עבור כתבות ותצלומים שיתפרסמו באתר גוגל. האם החברה משנה כיוון ובמקום להפנות לתכנים באתרים חיצוניים תחל לרכז את התכנים אצלה?
גוגל הסכימה לשלם לאיי פי (AP) עבור כתבות ותצלומים, ובכך הסדירה את סכסוך זכויות היוצרים שלה עם סוכנות הידיעות בנוגע לתכנים המוצגים במנוע החדשות האוטומטי Google News. שתי החברות לא חשפו את התנאים הכלכליים של העסקה.
גוגל מסרה כי התכנים של איי פי ישמשו כבסיס לשירות חדש שיושק כמוצר משלים ל-Google News ואינם מיועדים להסדיר את פרסום התכנים של איי פי ב-Google News, אשר סורק 4,500 אתרי תוכן ברשת באופן אוטומטי ומקשר אליהם באמצעות כותרות.
טענה כזו משרתת לכאורה את העמדה של גוגל, לפיה היא אינה חייבת לשלם לאתרי התוכן
סוכנות הידיעות הצרפתית איי אף פי (AFP) תבעה את גוגל בגלל עמדתה זו בבית משפט בארה"ב, ותבעה 17.5 מיליון דולרים פיצויים עבור הפרה לכאורה של זכויות יוצרים. "התכנים בגוגל ניוז מהווים שימוש הוגן וכך תמיד היו", חזרה החברה על עמדתה בהצהרה שפירסמה אתמול (ד').
בעוד איי אף פי העדיפה לתבוע את גוגל, איי פי בחרה לנהל עמה משא ומתן. אגב, לאחר שבע שנות קיום בלבד, גוגל גדולה כמעט פי 10 מסוכנות הידיעות בת ה-160 במונחים של הכנסות. איי פי, ארגון ללא מטרות רווח בבעלות חברות החדשות הגדולות בארה"ב, רשמה הכנסות בסך 654 מיליון דולרים ב-2005.
גוגל, חברה בבעלות פרטית, דיווחה על הכנסות בסך 6.1 מיליארד דולרים בשנה שעברה והיא צפויה להכניס יותר מתשעה מיליארד דולרים השנה.
גוגל משדרת "עסקים כרגיל"
למרות זאת, איי אף פי מקווה כי תקדים הסכם הרישוי של גוגל עם איי פי יביא לחתימה של הסדר דומה עם החברה, מסר עו"ד ג'ושוע קאופמן, המייצג את סוכנות הידיעות.
גוגל מנסה לשדר "עסקים כרגיל" בעניין ההסכם עם איי פי. "גוגל תמיד האמינה כי על ספקי תכנים ומוציאים לאור לקבל פיצוי עבור עבודתם", מסרה החברה.
ענקית החיפוש טוענת כי אתרי התוכן נהנים מהקהל הנחשף לתכנים שלהם באמצעות Google News, ובעקיפין יכולים להגדיל את הכנסותיהם מפרסום בדרך זו. התכנים של סוכנויות ידיעות כמו איי פי נחשפים לציבור בעיקר באמצעות אתרי חדשות גדולים בהם הם מתפרסמים ולא באתר הרשמי של הסוכנות. ההסכם החדש עשוי להצביע על כך שגוגל לא מתכוונת להסתפק עוד בהפניה לחדשות באתרים חיצוניים.
לא הפעם הראשונה
דוברת החברה, סוניה בוראלי, ציינה כי אין זאת הפעם הראשונה בה החברה משלמת עבור תכנים, והזכירה כי מנוע החיפוש מחלק את הכנסותיו עם מוציאים לאור וגופי שידור המוכרים את יצירותיהם באמצעות האתר.
ייתכן כי גוגל תיעזר בהסכם עם איי פי כניסוי לבחינת האפשרות לחלוק הכנסות מפרסום עם ספקי תכנים חדשים באתר גוגל, כפי שהיא נוהגת עם שותפותיה ברשת הפרסום של החברה, סבור ג'ונתן זיטריין, פרופ' לאינטרנט ורגולציה באוניברסיטת אוקספורד.
במהלך המחצית הראשונה של השנה חילקה גוגל 1.5 מיליארד דולרים לאלפי שותפי הפרסום שלה. זיטריין ציין כי יופתע מאוד אם גוגל תשלם לספקי תכנים המופיעים כיום באתר Google News.
בעקבות הסכמתה לשלם עבור תכנים, גוגל מיישרת קו עם אתרי חדשות של חברות אינטרנט גדולות, בהן יאהו!, מיקרוסופט ו-AOL, הנוהגים בדרך זו כבר שנים.