שתף קטע נבחר

 

כך תתבעו פיצוי לדוגמא

הפשילו את השרוולים – נפתח עידן חדש ביחסי צרכנים וסוחרים. החוק מאפשר לכם, במקרים מסוימים, לתבוע פיצויים מסוחר שפגע בכם, בלא שתצטרכו להוכיח כי נגרם לכם נזק

24 באוקטובר 2007 עשוי להיות יום לציון דרך חדשה בחיי הצרכנות בישראל. באותו יום פורסם בספר החוקים ונכנס לתוקפו תיקון לחוק הגנת הצרכן, המאפשר לצרכן שנפגע מסוחר, במקרים מסוימים, לתבוע מן הפוגע פיצוי של עד 10,000 שקלים – בלא שיחויב להוכיח בבית המשפט כי נגרם לו נזק כלשהו עקב התנהגותו הפוגענית של הסוחר.

 

אם למישהו זה נשמע מוכר, אין פלא. זה בדיוק מה שעושים בימים אלו, בהצלחה מעוררת הערכה, אותם צרכנים התובעים פיצויים ממסעדות ובתי קפה שלא אכפו בתחומם את איסור העישון.

 

חשוב לשים לב, כי פיצוי לדוגמא ניתן לתבוע רק במצבים הבאים, ולעת עתה לא במצבים אחרים של הפרת החוק מצד סוחרים. הנה הרשימה.

 

  • כאשר בחנות מוצגת מודעה המבהירה מהי מדיניות החזרת מוצרים הנהוגה בה, אך העוסק לא פעל על פי האמור בה ואף סירב להחזיר לצרכן את כספו, לאחר שהצרכן דרש זאת.

 

  • כאשר בחנות לא הוצגה כלל מודעת מדיניות החזרת מוצרים, והצרכן ביקש להחזיר את המוצר ולקבל חזרה את כספו – אך העוסק סירב.

 

  • כאשר צרכן ביטל עסקת רוכלות, אך העוסק סירב להשיב לצרכן את מה שקיבל ממנו, למרות שהצרכן ביקש זאת.

 

  • כאשר עוסק אינו מוכן להיענות להודעת ביטול של צרכן ולדרישה כי יוחזר לו כספו במקרה של ביטול עסקת מכר מרחוק.

 

  • כאשר עוסק אינו מוכן להיענות להודעת ביטול ולדרישה להחזיר כסף לצרכן במקרה של ביטול רכישת יחידת נופש.

 

  • כאשר על המוצר מופיע מחיר נמוך יותר מהמחיר בקופה, אך העוסק מסרב לאפשר לצרכן לשלם את המחיר הנמוך.

 

  • כאשר עוסק מחייב צרכן אשר רכש שירותים בחו"ל, למשל, טיסה, שכירת רכב, מלון או חבילת נופש בחו"ל, על פי שער מטבע זר הגבוה מזה שהחוק מאפשר, או דורש ממנו תשלום במטבע זר.

 

  • כאשר עוסק אינו נותן לצרכן תעודת אחריות כנדרש בחוק.

 

  • כאשר עוסק אינו מתקן מוצר שהתקלקל בתקופת האחריות.

 

  • כאשר עוסק אינו מספק חלקי חילוף למוצר בתקופת האחריות.

 

מרכיב חשוב נוסף בדרך לתביעת פיצוי לדוגמא הוא הקפדה על דרישת החוק, כי לפני הגשת התביעה תתבצע פנייה – בכתב – לסוחר הפוגע, שבה יפורטו מעשיו של הסוחר, ותופיע דרישה שהעוסק ימלא את חובתו על פי החוק. צרכן שלא יעמוד בחובה זו, לא יוכל לתבוע פיצוי לדוגמא.

 

למשל, אם מדובר במצב שהסוחר אינו מוכן לפעול על פי האמור במודעת החזרת מוצרים שהייתה מוצגת בחנות, ניתן לנסח מכתב שיאמר בערך כך:

 

" ביום --- רכשתי בחנותך תמורת --- ש"ח מוצר ---. על פי האמור במודעה בדבר מדיניות החזרת מוצרים שהייתה מוצגת בעסק, רשאי הצרכן להחזיר את המוצר תוך 10 ימים, ולקבל במקומו מוצר אחר באותו מחיר. ביום ---, שלושה ימים לאחר הרכישה, שבתי לחנות, ביקשתי להחזיר את מה שקניתי, וביקשתי מוצר אחר, במחיר זהה. אך בניגוד לאמור במודעה, סירבתם לקבל ממני את המוצר ולאפשר לי לבחור מוצר אחר. המוכרת בחנות אף טענה 'אצלנו אין החזרות'. לא עזרו כל הסברי, ואתם לא פעלתם על פי האמור במודעה. עקב כך הודעתי לכם, שבמצב זה זכותי לקבל על פי חוק את כספי בחזרה. אך גם לזאת סירבתם. אני חוזר בזאת על דרישתי כי יוחזר לי מלוא הסכום ששילמתי עבור המוצר".

 

הקלה מסוימת ניתנה לצרכנים במצב של ביטול עסקת מכר מרחוק או עסקה לרכישת יחידת נופש: אם הסוחר אינו מוכן לפעול על פי הודעת ביטול ששלח הצרכן, אין צורך לשלוח לו הודעה נוספת. עצם הודעת הביטול עונה על התנאי של משלוח הודעה בכתב לצורך התביעה לפיצוי לדוגמא.

 

כאמור, הסכום המרבי של פיצוי לדוגמא שניתן לתבוע מסוחר באחד המצבים הללו הוא 10,000 שקלים (במקרה של הפרות חוק חוזרות או נמשכות עשוי הסכום לגדול עד 50,000 שקלים). אך כאשר מגישים את התביעה, כדאי להימנע מניפוח סכום התביעה. ניתן גם לא למלא סכום בהקשר זה, ולציין כי אתם משאירים את קביעת הסכום לשיקול דעת בית המשפט.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים