שתף קטע נבחר

מכונית חשמלית - להיט הליסינג הבא?

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (א') בתל-אביב, הצהירו ראשי פרויקט המכונית החשמלית כי הצרכנים הישראלים מוכנים לאמץ את הטכנולוגיה החדשה. אלא שעדיין נותרו לא מעט שאלות ללא מענה

אחד מתוך שישה בתי אב בישראל מוכן לרכוש מכונית חשמלית כרכב עיקרי. כך עולה מסקר של מכון גאוקרטוגרפיה, שנערך עבור חברת "בטר פלייס" ("Better Place", מקום טוב יותר), המקדמת מיזם להקמת רשת טעינה למכוניות חשמליות. "לשמחתי הרבה, אנחנו לא פועלים באווירה של אדישות", אומר היום (א') משה קפלינסקי, מנכ"ל החברה בישראל. "הציבור הישראלי מגלה הבנה ונכונות לאמץ את רעיון המכונית החשמלית".

 

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר, ציין קפלינסקי כי החברה רואה חשיבות רבה בהחדרת מיזם הרכב החשמלי לציי רכב: "נפגשנו עם מנכ"לים של חברות גדולות, וגילינו שהם מודעים ליתרונות הכלכליים של מעבר לרכב חשמלי". שוק ציי הרכב בישראל מונה קרוב ל-280 אלף כלי רכב, מהם כ-190 אלף בבעלות של חברות ליסינג. 


שי אגסי ואב טיפוס מאולתר של הרכב החשמלי (צילום: ישראל הדרי)

 

למה ציי רכב? 

לדברי קפלינסקי, אחד היתרונות העיקריים עבור ציי רכב טמון בכך שעלות האחזקה השוטפת של מכוניות חשמליות, צפויה להיות זולה משמעותית מזו של מכוניות בעלות מנוע בנזין או דיזל. בנוסף, על-פי החלטת ממשלה מנובמבר האחרון, כלי רכב חשמליים ייהנו בישראל מהטבת מיסוי משמעותית, כך שמחיר הרכישה שלהם יהיה דומה לזה של רכבי בנזין או דיזל. קפלינסקי הוסיף ואמר כי בכוונת החברה לקדם כבר השנה שיתופי פעולה עם חברות בעלות ציי רכב גדולים.

 

במטרה לאפשר את טעינת כלי הרכב החשמליים, מתכננת החברה להקים כבר ב-2009 כמה עשרות אלפי נקודות טעינה, כאשר בסופו של דבר צפויה הרשת לכלול כחצי מיליון נקודות. בנוסף, בתחילת 2009 תחל הקמתן של תחנות להחלפת סוללות, וזאת כחלק מחזון החברה, לפיו בנסיעות ארוכות - של כ-160-200 ק"מ ויותר - יוכלו נהגים להחליף את הסוללות בתחנות ייעודיות. להערכת קפלינסקי, החברה תקים כ-200 תחנות החלפה כאלה ברחבי הארץ.

 

שותפי סוד 

בהתייחסות עקיפה לטענות שהועלו נגד החשאיות האופפת את התנהלות החברה, הצהיר היום שי אגסי, היזם המוביל את הפרויקט, כי בכוונתו לעדכן את הציבור מדי 100 יום באשר להתקדמות המיזם. "אין לנו סודות, אין הסכמים מאחורי הקלעים. הכוונה היא להתנהל בשקיפות הכי גבוהה שאפשר".


מימין לשמאל: שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס, עידן עופר, יו"ר ומשה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס-ישראל (צילום: ישראל הדרי)

 

אגסי ואנשיו ניצלו את מסיבת העיתונאים להצגת אב-טיפוס של מכונית חשמלית, המבוססת על רנו מגאן. אולם יש לציין כי המכונית שהוצגה היום אינה מיועדת לייצור, ולמעשה הוסבה לשימוש בחשמל בישראל. רק בהמשך השנה יגיעו כמה עשרות כלי רכב חשמליים מתוצרת רנו, שיהיו קרובים יותר לגרסת הייצור, שתוצג ב-2009.

 

סוגיות לא פתורות 

מהדברים שאמרו היום בכירי החברה, עולה כי למרות האופטימיות שהם משדרים, טרם נפתרו מספר סוגיות משמעותיות, שעשויות לעכב את התקדמות המיזם - בארץ ובעולם:

 

  • עדיין לא נקבע סטנדרט בינלאומי לכלי רכב מונעים בחשמל, שייקבע תקנים באשר לעמדות הטעינה, תחנות להחלפת סוללות, ועוד.
  • טווח הנסיעה של הדגמים המסחריים הראשונים צפוי להיות כ-160 עד 200 ק"מ בלבד, מה שעשוי להרתיע לא מעט נהגים - וזאת למרות טענות החברה שממוצע הנסיעה היומי של מרבית הישראלים נמוך יותר.
  • למרות שמחזור הסוללות אמור להיות אפשרי, עדיין לא ידוע כיצד - ואיפה - יטופל הנושא בישראל.
  • מלבד חברת רנו-ניסאן, אף יצרנית רכב בינלאומית לא הצהירה על מחויבות לפתרון הנעה חשמלי - עובדה שעשויה לפגוע משמעותית ביכולתה של בטר פלייס לשווק את רעיונותיה. עם זאת, אגסי טוען כי החברה נמצאת בחודשים האחרונים בשלבים שונים של משא ומתן עם יצרניות רכב שונות.

 

בעיה נוספת, הנוגעת להגנת הצרכנים הישראלים, נוגעת לכך שמשרדי הממשלה עדיין לא סיימו את הכנת המסגרת הרגולטורית הנחוצה, שתמנע מהחברה מלהפוך למונופול בתחום כלי הרכב החשמליים. למרות שצוות של משרד המשפטים אמור לטפל בסוגייה, עדיין לא ברור כיצד תוכל המדינה להגן על הצרכנים, ולמנוע מהחברה מלהפוך למונופול-בפועל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אב טיפוס מאולתר להדגמת מכונית חשמלית
צילום: ישראל הדרי
בכירי המיזם במסיבת העיתונאים
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים