מי מונע חנייה חינם בתחנות רכבת?
מליאת הכנסת דחתה היום (ד') הצעת חוק שתאפשר חנייה חינם ליד תחנות הרכבת, כאשר את ההתנגדות לכך מוביל שר התחבורה. הטיעון ששכנע את רוב הח"כים? אם יקבע מחיר אחיד או תותר חנייה חינם, יגיעו הנוסעים לרכבת בתחבורה פרטית, ולא ציבורית
רוצים חנייה חינם ליד תחנת הרכבת? תשכחו מזה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתנגד. מליאת הכנסת דחתה היום (ד') הצעת חוק פרטית, לפיה תוענק לשר התחבורה סמכות לקבוע מחיר אחיד לשימוש בחניוני הרכבת, ובמקרים מסוימים אף לפטור את ציבור הנוסעים מתשלום עבור חנייה. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת גלעד ארדן ואופיר פז-פינס, והיא נדחתה ברוב של 52 מתנגדים מול 40 תומכים. את ההתנגדות להצעת החוק הוביל שר התחבורה, שאול מופז, שהסביר לחברי הכנסת כי יישומה יקר מדי, וכי היא עלולה לגרום לעיכוב בפתיחת תחנות חדשות. עוד אמר מופז כי קביעת מחיר אחיד בחניוני הרכבת - או חנייה ללא תשלום - יעודדו את הנוסעים להגיע אל תחנות הרכבת בכלי רכב פרטיים, במקום שישתמשו באמצעי תחבורה ציבורית אחרים, כמו אוטובוסים.
ארדן: "כל עירייה מחליטה כמה לגבות ממי שמשאיר את רכבו בחניון הרכבת" (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
סתירה במדיניות
ארדן, שהציג את הצעת החוק בפני המליאה, ניסה לשכנע את חברי הכנסת בנחיצותה: "(כיום) כל עירייה מחליטה לעצמה כמה לגבות ממי שישאיר את רכבו בחניון הרכבת... יכולה לבוא עיריית בני-ברק, לצבוע בכחול לבן ליד תחנת הרכבת שבתחומה - כדי להגדיל את הכנסותיה - ומי שירצה לנסוע ברכבת ולהשאיר את רכבו ליד התחנה, יצטרך לשלם עשרות שקלים בגין כל יום של חניה".לטענת מציעי החוק, המצב הנוכחי פוגע ישירות במשתמשי הרכבת, ופועל בניגוד למדיניותו המוצהרת של משרד התחבורה, המנסה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. ארדן: "ביד אחת רוצה (ממשלת ישראל) לעודד את השימוש ברכבת ומשקיעה מיליארדים כדי לסלול ולתחזק מסילות, וחלק מזה גם לקרוא לציבור לנטוש את רכבו הפרטי ולעבור לשימוש ברכבת... לא יכול להיות שהממשלה תאפשר לכל עירייה לגרום בדיוק לתהליך ההפוך, שאדם שירצה לנסוע ברכבת, העירייה תוכל לייקר את השימוש ברכבת ברמה כזו שזה לא יהיה כדאי מול השימוש ברכב הפרטי".
הפקעות יקרות
אלא שדבריו של ארדן לא הרשימו את שר התחבורה, שטען כי יש לעודד את השימוש ברכבת באמצעות עידוד השימוש באמצעי תחבורה ציבורית אחרים - ולא על-ידי מחירי חנייה נמוכים. "יש לעודד את השימוש ברכבת על-ידי עידוד השימוש בקווי תחבורה ציבוריים, ולא על-ידי שימוש ברכב פרטי - זו המדיניות".בהתייחסו לסעיף בהצעת החוק, לפיו שר התחבורה ייקבע מהו המספר המינימאלי של מקומות חנייה שיש להקים ליד כל תחנת רכבת, אמר מופז כי לא בכל מקום יש אפשרות להקים חניון. עוד אמר השר כי בחלק מהמקרים יהיה צורך להפקיע קרקעות. לדבריו, הפקעת קרקעות היא תהליך ארוך ויקר מדי: "במקרים רבים צפוי כי יהיה צורך בביצוע הפקעות... התהליכים האלה הם תהליכים ממושכים, שכרוכים גם בתשלומי פיצויים, ולכן יישום ההצעה עשוי לגרום לעיכובים בפתיחת תחנות רכבת חדשות, ובנוסף כרוך בעלויות תקציביות - אשר בעידן קיצוץ של ארבעה מיליארד שקלים מתקציבי הפיתוח של הרכבת, הן פשוט אינן ישימות".
בתשובה לטענות אלה, הסביר ארדן כי לפי הצעת החוק, לשר תוענק הסמכות לפטור תחנות רכבת מהקמת חניונים או מהענקת פטור מדמי חנייה. "אני יודע שלא ליד כל תחנת רכבת אפשר להקים חניון, והצעת החוק קובעת במפורש שבסמכותך לפטור את מנהל הרכבת מתחולת הוראות החוק" הסביר ארדן למופז. "אבל, במקומות שבהם כן יש תחנות רכבת, ואנחנו רוצים לעודד את הציבור לנטוש את הרכב הפרטי שלו, לא יכול להיות שכל עירייה תחליט כמה עולה להשאיר את הרכב".
כאמור, דבריו של ארדן פחות שכנעו את חברי הכנסת, ורובם הצביע כנגד הצעת החוק.
יוזם הצעת החוק, ח"כ גלעד ארדן
צילום: יותם פרום