מופז משיק: מהפכת מעברי חציה
שר התחבורה, באחת מפעולותיו האחרונות בתפקיד ובניסיון להקטין את מספר הולכי הרגל הנפגעים, משיק ניסוי מהפכני - 150 מעברי חצייה בכל רחבי הארץ ישודרגו באופן ניכר
המאבק בתאונות: בשבועות הקרובים יחל משרד התחבורה בשדרוג 150 מעברי חצייה ברחבי הארץ, במטרה מוצהרת להקטין את מספר הולכי הרגל הנהרגים בתאונות. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הורה לאנשי משרדו להתחיל באופן מיידי בניסוי רחב היקף, שנועד להקטין משמעותית את מספר הולכי הרגל הנהרגים בתאונות דרכים. על-פי ההחלטה, יושקע סכום בשנה הקרובה סכום של כ-4.5 מיליון שקל בשיפור תשתית ב-150 מעברי חצייה בכל רחבי הארץ. במסגרת הניסוי יוצבו פסי האטה להגבלת מהירות הנסיעה, יוגבהו מעברי חצייה, ותשופר נראות תמרורים ושלטים בקרבת מקום.
מעברי חציה - מופז החליט שהגיע הזמן לשדרג (תצלום: רועי צוקרמן)
- מי ישמור על הולכי הרגל?
יש לציין כי מתחילת השנה ניכרת מגמת ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים: על-פי נתונים שמפרסם היום משרד התחבורה, נהרגו מתחילת השנה 54 בני אדם - ירידה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות זאת, אחוז הולכי הרגל בהרוגים ממשיך להיות חריג: מתחילת השנה נהרגו 24 הולכי רגל - כ-44% מסך כל ההרוגים, ועלייה של כ-5% בהשוואה ל-2008. יש לציין כי במדינות מערב אירופה, אחוז הולכי הרגל מבין ההרוגים בתאונות דרכים עומד על כ-14% בלבד.
על-פי נתונים של עמותת אור ירוק, כ-32% מהולכי הרגל הנהרגים בתאונות דרכים נפגעים במעברי חצייה: 18% נפגעים במעברים ללא רמזור, ו-14% במעברים עם רמזור. מבין סך הולכי הרגל הנפצעים בתאונות, כ-60% נפגעים במעברי חצייה: 48% נפצעים במעברים ללא רמזור, ו-11% נפצעים במעברים עם רמזור.
הולכי רגל - נקודת תורפה
בהתייחסו לניסוי, אומר היום מופז כי "נקודת התורפה שלנו היא הולכי הרגל, שפגיעים וחשופים יותר מהמשתמשים האחרים בדרך. אנו ממקדים מאמץ בנושא הזה, עם כל הכלים שעומדים לרשותנו. הניסוי הזה הוא ניסיון ליישם גישה חדשה, שיכולה להגביר את הבטיחות במעברי החצייה". מופז מוסיף כי אם מחקרים מלווים יוכיחו כי הניסוי הצליח, יישם משרד התחבורה את המודל בכל מעברי החצייה בארץ.
עלות שדרוג כל מעבר חצייה נאמדת בכ-30 אלף שקל בממוצע, ועלות הניסוי כולו היא כ-4.5 מיליון שקל. המימון לניסוי יגיע מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כאשר מינהל התשתיות במשרד התחבורה יוסיף מקורות מימון במידת הצורך. מאחר שתקציב המדינה ל-2009 טרם אושר בכנסת, המימון מובטח רק לחלק הראשון של הניסוי, הכולל שדרוג על 20 מעברי חצייה. עם זאת, בלשכת מופז מעריכים כי לא תהיה בעיה להשיג את המימון הדרוש להשלמת הניסוי.
מעברי החצייה שישתתפו בניסוי נבחרו בסקר שערכו מהנדסי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במקביל לניסוי, צפויה הרשות להתחיל במסע הסברה בטלוויזיה וברדיו, שנועד להגביר את מודעות הציבור לבעיית הבטיחות של הולכי הרגל.
"מלכודות מוות"
"יש בישראל בעיה מאוד חמורה של תאונות שבהן מעורבים הולכי רגל", אומר ל-ynet ד"ר משה בקר. "מעברי החצייה,שפעם שימשו למעבר בטוח של הולכי רגל, הפכו למלכודות מוות. הסיבות לכן רבות - נפחי תנועה גדולים, אי-ציות לחוקי התנועה, חוסר תשומת לב של נהגים. הבעיה חמורה במיוחד בקרב קשישים וילדים".
אלא שלדברי ד"ר בקר, הניסוי עליו הכריז מופז אינו ערובה לשינוי דרמטי. "מדינת ישראל צריכה למפות את כל מעברי החצייה המסוכנים בישראל, ולהתקין בהם רמזורים על-פי דרישה - רמזורים המופעלים רק כשמגיע הולך רגל למעבר החצייה, וכך מתאפשרת זרימה מהירה לתנועה מחד, וחצייה בטוחה להולך הרגל מאידך".
בקר גם מציין כי התקנת המהמורות לפני מעברי חצייה עלולה להתגלות כבעייתית, במיוחד עבור כלי רכב דו-גלגליים או אמצעי תחבורה ציבורית. "יש להתחשב בכל כלי הרכב המשתמשים בכבישים, וכמובן גם במהירויות הנסיעה - יש היררכיה ברורה של סוגי דרכים, ושיפור התשתית צריך להתחשב בכך".