שר התחבורה: "אחמיר מאוד את הענישה"
במסיבת עיתונאים שסיכמה את שנת 2009, בה נכחו כל בכירי משרדו, אמר שר התחבורה כי השנה הסתיימה עם מספר ההרוגים הנמוך ביותר מאז החל תיעוד שנתי ומסודר של הנתונים. עוד אמר כי יפעל להחמרת ענישת נהגים עבריינים
"השנה נרשמה ירידה משמעותית של מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים, כתוצאה מפעילות משולבת של כל הגורמים", כך אמר היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ, אשר סיכם בפני התקשורת את השנה האזרחית האחרונה. כץ אמר כי בכוונתו לפעול ב-2010 להחמרת הענישה נגד נהגים עבריינים, ולהרחבת סמכויות המשטרה. השר התייחס לנתונים ראשוניים אותם מפרסמת משטרת ישראל היום, ולפיהם נהרגו השנה בכבישי ישראל 348 בני אדם לעומת 449 בני אדם שנהרגו במהלך 2008. יש לציין כי מספר ההרוגים עליו מדווחת המשטרה אינו כולל תאונות קטלניות שונות שאירעו במהלך השנה החולפת, ובהן נהרגו 22 בני אדם נוספים שהעלו את סך הרוגי תאונות הדרכים ל-370.
לדברי כץ, בחודש הבא בכוונתו לכנס את ועדת השרים המיוחדת לעניין המאבק בתאונות הדרכים, ולהביא בפניה המלצה חד-משמעית להחמיר את הענישה הנהוגה כיום. "אנחנו ניישם החמרה משמעותית של הענישה נגד עבריינים, ונרחיב את סמכויות המשטרה". כץ ציין כי הרחבת סמכויות המשטרה תכלול שימוש נרחב ותכוף יותר של אמצעי ענישה כמו החרמת רכבים. "כדי ליישם את החמרת הענישה, נתגבר את מגוון העוסקים בתחום - למשל, את שופטי התעבורה.אין טעם להחמיר את הענישה, אם אין מספיק שופטים", דברי כץ.
גם ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה במשטרה, התמקד בירידה הניכרת במספר ההרוגים ושיפור הבטיחות בכביש. בן חמו הסביר כי ישנה מודעות גדולה משמעותית מבעבר לנהיגה בשכרות, בין היתר כפועל יוצא של הגברת האכיפה. "גם הצעירים מקפידים מאוד על שנהג הרכב בו הם נוסעים, לא ישתה אלכוהול במהלך הבילוי. אנחנו מזהים ירידה ניכרת של מספר הנהגים הנתפסים עם כמות אלכוהול גבוהה מהמותר בחוק בגופם. גם קווי הלילה שהופעלו השנה, מהווים מבחינתנו הצלחה גדולה המשפרת את רמת הבטיחות בכביש", אמר בן חמו
ראש אגף התנועה סירב להתרשם מהירידה הניכרת במספר ההרוגים, והזכיר כי ירידה זו עשויה להיות מקרית בלבד. "2010 תהיה עבורנו אתגר, בעיקר מכיוון שנצטרך להוכיח כי הירידה השנה לא הייתה מקרית", אמר. לדבריו, יעד הירידה בשנה הבאה יעמוד על 6% נוספים.
שר התחבורה נדרש עוד לנושא חסרונו של מנכ"ל ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאז התפטרותו של יאיר דורי. "ב-2010 תהיה רשות לאומית לבטיחות בדרכים, ויהיו בה האנשים הטובים ביותר שאפשר להשיג. אני סומך על יעקב גנות (מנכ"ל משרד התחבורה, ה.פ) שימצא את הדרך לעשות את זה על הצד הטוב ביותר", הוסיף השר, וציין כי בחירת האנשים המתאימים לא תושפע משיקולים פוליטיים.
בתשובה לשאלה האם יש בידי השר נתונים המצביעים על יעילות החמרת אכיפה וענישה, השיב כץ כי במדינות אחרות בעולם נרשמה ירידה דרסטית במספר ההרוגים כתוצאה מהחמרת הענישה. עם זאת הוסיף כץ, כי בינתיים אין למשרד התחבורה נתונים המצביעים על קשר ישיר בין אכיפה וענישה מוגברות, לבין שיפור הבטיחות בכביש.
כאשר נשאל השר האם בדעתו לבחון שוב את האפשרות להפעיל תחבורה ציבורית בסופי שבוע, במטרה להוריד עוד יותר את הנהגים הצעירים - קבוצת סיכון מוכרת - מהכביש, אמר כי אינו מתכוון לעשות כך.