מדריך רטוב: כך תנהגו נכון בחורף
חודשי החורף הרטובים מגיעים השנה באיחור ניכר, אך יביאו עמם את אותן בעיות נהיגה מוכרות. קבלו מספר עצות לנהיגה בטוחה וטובה יותר בחורף. גם אם לא חידשנו לכם דבר, תמיד טוב להזכר
החורף מגיע סוף סוף, וכדאי לכם לנהוג בהתאם. מספר חודשים באיחור, ועם טמפרטורות שמזכירות לנו שהעולם מתחמם ללא הרף, אבל הוא כנראה כאן. החורף הישראלי של 2010 מצטרף אלינו בימים הקרובים, באיחור ניכר אבל בעוצמה ראויה. כך לפחות מדווחים החזאים, והפעם הם כנראה גם צודקים.
זמן טוב לחזור ולרענן את כל מה שידעתם על נהיגת חורף, אבל הספקתם כבר לשכוח בתשעת החודשים האחרונים. ונכון שזה עשוי להחשב קלישאה, אבל אין מנוס מלהזכיר את העצה החשובה ביותר לנוהגים בחורף - סעו לאט, סעו בזהירות.
- הכן את המכונית לחורף
נהיגת שלג - לא תענוג גדול, אבל היינו מוכנים לסבול את זה (תצלום: AP)
המהירות אינה מהשטן, אבל
לפני שכל חובבי הנהיגה מזנקים להסביר כי נהיגה איטית אינה מונעת תאונות דווקא, וכי מהירות נסיעה גבוהה אינה מסוכנת כפי שטוענים אנשי משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשטרה ועמותות שונות ומשונות, קבלו עדכון חשוב. נהיגה איטית יותר על כביש רטוב, עשויה בהחלט לסייע לכם לעבור את הנסיעה בשלום. הסיבה לכך פשוטה. הצמיג נאלץ גם כך להתמודד עם אחיזה פחותה, כתוצאה משכבת המים על האספלט. לכן, יש לאותו צמיג פחות יכולת להתמודד עם עומסים שאינם רק גלגול לפנים. בלימה למשל, האצה ופניה.
זה אומר כמובן שכדאי לדאוג לצמיגים תקינים במיוחד בחורף (ועל כך בהמשך), אבל נוגע ישירות גם לדרך בה אתם נוהגים בכל רגע נתון, ובעיקר כיצד אתם מתכננים את הצעד הבא על הכביש. "שמור יותר מרחק בחורף" למשל, אינה סתם סיסמה. מרחק הבלימה על כביש רטוב, ארוך משמעותית מהמרחק שנדרש עבור בלימה מאותה מהירות, על כביש יבש. מהירות הפניה האפשרית בכביש רטוב, נמוכה משמעותית במכונית נתונה, מזו האפשרית על כביש קייצי.
לכן כדאי לכם גם לתכנן טוב יותר את המהלכים, להתרכז טוב יותר במה שקורה לפנים, ובעיקר לנסות ולנהוג רגוע יותר, עם מרווחי ביטחון מוגדלים. ואם לחזור לנקודה הראשונה, המשמעות של אלה, בדרך כלל, היא נהיגה איטית יותר.
בלימה - דומה, אבל אחרת
רמת האחיזה של הצמיג על אספלט רטוב, ואת זה אין צורך להסביר, נמוכה יותר מזו שהוא מספק על כביש יבש. שכבת המים שאינם מנוקזים על-ידי החריצים בצמיג, מהווה מעין פילטר של כוחות בין הגומי לאספלט. עם זאת, תתפלאו כמה כוח בלימה יש לכם עדיין, כאשר הצמיגים מתוחזקים כראוי. בכל מקרה, וככלל שאין לשכוח - על פעולת הבלימה להיות מחושבת יותר.
בנהיגה רגילה, ובמכונית שמצוידת במערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), בלמו כרגיל. במילים פשוטות, כאשר אתם בולמים תוך התנהלות נינוחה עם התנועה, אין כל הבדל. אם אתם מוצאים עצמכם במצב חירום כלשהו, שכחו לחלוטין מהרטיבות או אף הגשם היורד, ובלמו בכל הכוח. ו"בכל הכוח", הכוונה לבלימה החזקה והמהירה ביותר שאתם מסוגלים לה. ה-ABS תמנע את החלקת הגלגלים , ותעניק לכם לא רק האטה מרבית לה מסוגלים הצמיגים והבלמים שלכם, אלא גם תשאיר יכולת היגוי חשובה לטובת התחמקות ממכשול.
בעניין זה חשוב להזכיר, פעם ועוד פעם. אין לפמפם את בלמי המכונית, תוך לחיצות קצרות ונשנות על דוושת הבלם. בשום אופן אין לעשות כך, גם אם הבן של השכנה מקומה ב' ישבע לכם שכך הכי נכון לבלום בחורף, או אם כך לימד אתכם מורה הנהיגה לפני 35 שנה. הסיבה לכך פשוטה: בלימה והרפיה ממערכת הבלמים תנדנד את הרכב על מתליו, תעביר משקל לפנים ולאחור ותקטין את האפקטיביות של אחיזת הצמיג בכביש.
במקרה ואין לכם ABS ברכב, נדרשת כמובן התחשבות גדולה יותר בתנאי הכביש. גם במקרה כזה אנחנו ממליצים על בלימה חזקה במקרה חירום, חזקה מאד. במרבית המקרים תסייע ההאטה החריפה בהקטנת נזקי תאונה אפשרית. מלבד זאת, גם כך נמנעים מרבית הנהגים מניצול מלוא יכולת הבלימה גם בעת חירום.
יש רק להוסיף כי במקרה כזה, בו הרכב אינו כולל ABS, נמליץ בחום על ביקור יזום במגרש חניה גדול ונטול מכשולים, וניסיונות בלימה "על רטוב" תרתי משמע. זו תהיה הדרך הנכונה והטובה ביותר להכיר את גבולות יכולת הרכב. כמובן שנעילת גלגלים אינה מומלצת, ולכן טוב תעשו אם תלמדו להכיר עד כמה אתם יכולים ללחוץ.
היגוי - כמו באהבה
כמו בקיץ, גם בחורף מומלץ שלא לאחוז בהגה חזק מדי. יותר מאשר בקיץ, יש להקפיד שלא להפעיל עליו כוח גדול מדי, ולהניח את הידיים בעדינות של החישור בנקודת "רבע לשלוש" בה הידיים מקבילות, או מעט גבוה יותר על גלגל ההגה. הסיבה להנחת הידיים ולא "אחיזה" בהגה, היא להגדיל עד כמה שניתן את הקשר בין מצב הרכב לידיים, ושחרורן אך ורק לפעילות היגוי.
גם את תנועת הידיים יש לעדן עוד יותר בחורף. בנסיעה ישרה, ובעיקר בזמן פנייה. רמת האחיזה הנמוכה יחסית של הצמיגים באספלט הרטוב, תגרום להחלקה במהירות נמוכה יותר מזו לה הורגלתם בקיץ. תנועה מהירה מדי של ההגה תגרום לשינוי כיוון מהיר (מדי) של הצמיגים, והאחיזה הנמוכה לא תאפשר לצמיגים "למשוך" את המרכב לכיוון הרצוי. המכונית תחליק מכוח האינרציה לכיוון אליו התקדם המרכב לפני הפנייה, והצמיגים לא יצליחו להושיע.
ציפה
אחת הבעיות בהן אתם עלולים להתקל בעת נהיגה בכביש רטוב, נקראת "ציפה". כאשר לא ניתן לפנות את שכבת המים על הכביש בעזרת חריצי הצמיג, אם מכיוון שהשכבה עבה (עמוקה) מדי, ואם מכיוון שהצמיג אינו תקין, מאבדים הצמיגים כל אחיזה עם הכביש, ויכולת הניהוג ברכב תרד באופן קיצוני, עד כדי החלקה מיידית לכיוון כלשהו.
אירוע שכזה עלול להופיע בעיקר בעת נהיגה במהירות גבוהה מדי, והאטה - לא פתאומית - תתקן את המצב ותחזיר את יכולת ההיגוי באופן מיידי. אלא שהבעיה עלולה להופיע גם בגלל מערכת מתלים לא תקינה, או צמיגים שעבר זמנם, ואז גם האטה דרסטית לא תשפר את המצב. היה ומצב כזה קורה, גשו מיד למוסך ובדקו את הרכב.
האצה, מצמד והילוכים
ושוב הצמיגים קשורים. העברת הכוח מהמנוע לאספלט, אותו כוח שמאפשר לנו לנוע לפנים (או לאחור לעיתים), מתבצעת בחורף בדיוק כמו בקיץ כמובן, אך "יותר מדי כוח" עלול לגרום לצרות, מהר יותר מאשר בקיץ. האחיזה הנמוכה יחסית של הצמיג בכביש, תגרום לו להחליק מוקדם יותר בעת זינוק מהמקום למשל, אך גם בעת האצה ביציאה מפניה, בעיקר כאשר הגלגלים עדיין מופנים.
הנוסחה גם כאן מאד פשוטה. כל הפעולות חייבות להתבצע בדרך נינוחה יותר, פחות אגרסיבית ופתאומית. כך יוכלו הצמיגים למצוא אחיזה ראויה, וניתן יהיה לנהוג כרגיל ובבטחה. לכן, במכונית עם תיבה אוטומטית, יש בעיקר להמנע מהאצות חזקות מדי. גם במכונית עם גיר ידני העסק דומה, אך כאן יש לקחת בחשבון גם את המצמד, אותו כדאי לנצל לטובת מינון הכוח העובר לכביש.
תאורה, ניקיון, ערפל
בחורף, מיותר להזכיר, הראות פחות טובה. בעיקר כשיורד גשם, וכמובן כאשר הכביש מוצף וגלגלי המכוניות (בעיקר כלי רכב כבדים בכביש מהיר) מעלים לאוויר רסיסי גשם-בוץ. בחוץ עשוי להיות ערפל, ובכל מקרה יש פחות שעות אור. במילים פשוטות, מצב לא אידאלי בכל הנוגע לבטיחות.
הפתרון הוא לשמור על תאורת רכב במצב תקין, לשמור על יחידות התאורה נקיות עד כמה שניתן (כן, מותר לנקות אותן מדי פעם בתחנת הדלק, כמו את השמשה הקדמית), לדאוג שמגבי הרכב יהיו תקינים לחלוטין ולוודא כי במיכל נוזל ניקוי השמשות יש די חומר מתאים.
ונקודה חשוב נוספת. נהגי ישראל מזדרזים להדליק את פנסי הערפל האחוריים עם טיפות הגשם הראשונות, ואת פנסי הערפל מלפנים, גם כשיבש וקייצי. את אור הערפל (האדום) האחורי הם מדליקים "כדי שניתן יהיה לראות אותם מרחוק", ואת אלה הקדמיים כדי שניתן יהיה לעשות רושם.
בואו ונעשה סדר בדברים. את אור הערפל האחורי מומלץ (ומותר על פי חוק) להדליק רק בתנאי ראות קשים. לא גשם, אלא ערפל עם ראות מאד מוגבלת (50 מטרים או פחות). בכל תנאי אחר, האור רק יסנוור את הנוסעים מאחור. תפקיד פנסי הערפל מלפנים דומה - עזרה בעת ראות בעייתית מאד. האלומה הנמוכה שהם מייצרים, עוזרת לראות את הכביש כאשר הערפל ממש סמיך.
נוהגים בשלג?
קחו את כל מה שידעתם על נהיגת חורף לעומת קיץ - תנועות רגועות יותר, מרחק ביטחון, עדינות תפעול - והקצינו עוד יותר. אם אתם מוצאים עצמכם מול כביש מושלג, וממש חייבים להמשיך בדרככם ולא להמתין עד פינויו, זכרו את הטיפ הבא: אתם נוהגים על ביצים, והן ממש שבירות.
במרבית המקרים ימצא עצמו הנהג הישראלי על כביש מושלג כאשר הוא בפירוש אינו מצוייד לנהיגה כזו. שרשראות ייעודיות לנהיגת שלג יש כנראה רק למספר מועט של תושבי רמת הגולן, וצמיג שלג ובוץ יש בעיקר לנהגי רכבי שטח כפולי הנעה, שממילא לא יתקשה יתר על המידה - אם כי, יאלץ כמובן אף הוא לנהוג משנה זהירות ואיטיות.
כך שאם מצאתם עצמכם במצב שכזה, זכרו שלצמיגי הרכב יש אחיזה מועטה, לעיתים אפסית. כל תנועת הגה למשל, תזכה לתגובה מושהית של הרכב. כל בלימה - גם אם תתבצע כהלכה, בזהירות - תאפשר מרחק עצירה גדול במיוחד. האצה מהמקום תאלצו לבצע בהילוך שני. בקיצור, לא תענוג גדול.
וחשוב מכל, אם אתם לא ממש חייבים, אל תנהגו עם מכונית הנעה קדמית או אחורית בלבד, בכביש מושלג. הסיכויים שזה יסתיים לא טוב, גדולים מדי.