בלעדי: נהגנו במיני קופה העתידית
ב.מ.וו החליטה לקצץ את ישבנה של המיני האופנתית, ולהפוך אותה למכונית דו-מושבית סוערת ומאתגרת. חיים זרזר קיבל את המפתחות לגרסת ניסוי, ודחף אותה לקצב במסלול ניסוי סגור - כשהיא עדיין מכוסה חלקית באבזרי הסוואה
את המשחק הזה כולם כבר מכירים. לקראת השקת מכונית חדשה, במטרה להעלות את רף הסקרנות, צצים לפתע ברשת סרטוני וידאו ותמונות של המיועדות בצבעי הסוואה ביזאריים, ו-או עם חלקי פלסטיק עודפים וטשטוש מכוון. כולם כדי למנוע מהעין הבוחנת לזהות כיצד בדיוק יראה הדגם העתידי.
במרבית המקרים, מדובר כמובן בהדלפות מכוונות של היצרניות ל"צלמי ריגול", כדי שאלה יחלו בהפצת הבשורה. במקרים נדירים יותר, מוזמנים עיתונאים נבחרים מרחבי העולם כדי להתרשם מגרסת טרום-השקה בתולית. בהזדמנות נדירה כזו, לקחנו לאחרונה חלק, תוך התחייבות חתומה כי לא נחשוף פרטים נוספים על מכונית זו וגרסאותיה העתידיות. שפיתנו אם כך, חתומות לגבי השאר.
לא לגבי המיני קופה. או מדויק יותר בשלב זה, המיני עם הצללית הייחודית ועיטורי הזברה מאחור ועל הגג. העובדה שאנשי מיני בחרו לכסות בעיטורי הסוואנה דווקא את הגג והחלק האחורי, לא צריכה להפתיע. שכן אלה למעשה החלקים היחידים ששונים מהותית ממיני אחרת, ואלה שהופכים את המכונית בעלת המושבים האחוריים הצפופים, לדו-מושבית טהורה.
צירים ארוכים
ההתחלה הייתה ב-2009, כאשר ב.מ.וו - בעלת הבית של מיני - חשפה דגם תצוגה בסגנון קופה, עם שני מושבים בלבד ותכניות שיווק לא ממש ברורות. בינתיים, הוחלט שם להמתין עם הצעד הבא, ולהציג ראשית דגם קל יותר לעיכול ושיווק -הקאנטרימן.
כעת, שנתיים מאוחר יותר, הגיע זמן הקופה - הנישתית יותר - לחבור לארסנל הדגמים הגדל והולך של המותג הבריטי-גרמני. ואם אתם שואלים אותנו, לא רגע אחד מוקדם מדי.
מיני 'קופה קונספט, ההיא משנת 2009
הקופה מבוססת על מיני קבריולט "רגילה", עם מידות בסיס גלגלים ורוחב זהות לגמרי, בעוד ממד האורך הוסיף מספר מ"מ עקב מסיט אוויר קדמי תחתון. כיאה למכונית קופה בעלת צללית טיפוסית, צנח ממד הגובה בכמעט שלושה ס"מ (2.9 ליתר דיוק) משמעותיים. לכך סייעה בין היתר זווית חדה ב-13 מעלות של השמשה הקדמית.
וזה הזמן להודות. מבחינתי, למרות המראה הדינמי והשובב-משהו, עיטורי ההסוואה לא עשו לה טוב. לוקח זמן להתרגל לאירוע הויזואלי הלא-שכיח, ולהצליח לזהות תמונה מיוחדת ולא רעה כלל של גג משתפל לאחור המשולב במסיט אוויר עליון. בנוסף לאותו ספוילרון מציגה הקופה מסיט נוסף החבוי בפתח תא המטען, נשלף עצמאית מעל 80 קמ"ש וחוזר למקומו מתחת ל-60 קמ"ש. נכון, כמו פורשה.
נראה לכם שמדובר באביזר פוזה טהור? יתכן שאתם צודקים, אבל לא לפי ב.מ.וו. מעצב המיני אישר בפני כי הוא נמצא שם, לאחר תוצאות בלתי מספקות במבחני מנהרת רוח שעבר הדגם בשלבים מוקדמים יותר של התכנון. ויש חדשות טובות לאוהבי הז'אנר - ניתן לפתוח את הכנף באופן קבוע.
מראה תא הנוסעים - אחד הפרטים שנאסרו עלינו לתעד - אינו שונה מהותית מגרסאות מוכרות. מה כן אפשר לדווח? שהן הנהג והן הנוסע זכו לסידור מיוחד המסייע להגדלת המרחב לראש. כמו-כן, תא המטען הוא הנהנה העיקרי מהעלמותם של שני המושבים מאחור, שכן הוא תפח פי 1.5 - מ-160 ל-240 ליטרים. עדיין 30 פחות מאודי A1, אבל שיפור ניכר.
מדריכים, לא מתחרים
באירוע ההשקה שנערך במרכז הדרכת נהיגה אוסטרי, נאלצנו לנהוג רק בגרסה בודדת של הקופה העתידית. עניין שעשוי היה לתסכל את הנוכחים, אם לא היה מדובר בג'ון-קופר-וורקס הספורטיבית ביותר, על 211 סוסיה תיבה ידנית מצוינת וזינוק ל-100 ב-6.4 שניות קצרות. כמה רלוונטית גרסה זו לשוק הישראלי? לא כל-כך. כמה זה משנה? זה לא. שכן בכל מקרה מדובר בטעימה ראשונית, קצרה יחסית, על מסלול מירוץ צפוף ובמזג אוויר אירופי.
ואיך היא? יהיה יומרני כמובן לקבוע עד כמה היא טובה על סמך הזמן הקצר והתנאים הסטריליים בהם נפגשנו, אבל היא טובה, האמינו לי. גם מכיוון שאחיותיה הבוגרות ומאד מוערכות בתחום זה, העניקו לה נקודת זינוק מצוינת. וגם מכיוון שהיא מבוססת על הקבריולט פתוחת הגג, ולכן קשיחה (וגם כבדה במעט) מהגרסה הרגילה.
אנשי החברה המליצו להעביר את בקרת היציבות למצב ביניים. מצוין, מה ששכנע אותי מיידית לבטל אותה לחלוטין, ולהזכר תוך פרק זמן קצר למדי, עד כמה המיני היא מכונית קלה לשליטה ותיקון נהג, גם כשהוא שוגה למדי.
למיני יש את התכונה הפנטסטית הזו, אותה חולקות רק מעט מכוניות, לאותת לנהג באופן הברור ביותר שניתן, כי משהו עומד להשתבש. מעט לפני שזה אכן קורה. כך שכבר אחרי דקה או שתיים של נהיגה, מצאתי עצמי עוסק בתמרוני הגה ומצערת, אליהם לא הייתי מעז כנראה להגיע תוך פרק זמן קצר כל-כך במכונית אחרת
המיני גורמת לנהג להרגיש כי הוא מכיר אותה היטב, ובאופן מיידי. היכרות שמאפשרת לשים לב לרגישות יתרה של הבלמים, המאפשרת משחקים תוך כדי פניה, שמשקל ההגה במצב ספורט מדויק כפי שהגה ספורטיבי חייב להיות. אפשר לשים לב מתי נכנס הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה לפעולה, ולא להתעלם מהעובדה שהורדה להילוך שני משלישי הייתה בעייתית. הגרמנים הסבירו שזו גרסת קדם-ייצור.
מיקוד
אז מה היה לנו שם? מכונית קופה חדשה מבית מיני, הדגם הכי פחות שימושי בארסנל החברה, אבל ללא ספק זה שמעורר הכי הרבה רגשות. מחירים? אלה יהיו מעט גבוהים מגרסאות מנוע מקבילות בדגמים במיני הרגילה - זו עם ארבעה מושבים. מה נרכוש? את ה"וורקס" לא, קופר ו-S כנראה שכן.
האם יש סיבה לצפות לה בכיליון עיניים? נגיד את זה כך. אם אתם אוהבים מיני, הכינו עצמכם לאהבה חדשה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,598 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 211 כ"ס ב-1,850 סל"ד |
מומנט מרבי | 21 קג"מ ב-1,700 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב | שתי דלתות, קופה |
אורך | 370 ס"מ |
רוחב | 168.5 ס"מ |
גובה | 138.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 246.5 ס"מ |
משקל | 1,250 ק"ג |
נפח תא מטען | 240 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6.4 שניות |
מהירות מרבית | 240 קמ"ש |
מחיר | לא פורסם |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחנה |
הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו