סיקור: תערוכת האופניים הגדולה של אירופה
מספרים שלא יאמנו, פיתוחים שעוד לא הגיעו אלינו, אזהרות מהסינים וניתוח טרנדים נוספים. אבי גנאור ביקר בתערוכת האופניים הגדולה ביותר באירופה, וחזר כדי לספר. גם על הנקודה הישראלית, כמובן
לאחר יומיים של שיטוט מתיש, מאות צילומים, שיחות עם יצרנים, המון בירה ולא פחות נקניקיות, נדמה היה שהאופניים הומצאו לפני 20 שנה בתערוכת "יורו-בייק" בגרמניה, ולא לפני 500 שנה בשרטוטיו של ליאונרדו דה וינצי, כפי שטוענים האיטלקים. שכן עם 1,200 מציגים שונים מכל רחבי העולם (כמובן, כולל ישראל) ויותר מ-50 אלף מבקרים, האירוע הסגור לקהל הרחב מכסה פחות או יותר את כל עולם האופניים.
מספרים מטרידים
הגודל והעוצמה בהם נתקל מי שמבקר לראשונה בתערוכת הענק הזו, מייד עם הכניסה לאולם המבואה במבנה הראשי, יכולים לבלבל כל אחד. תארו לכם אולמות תצוגה של אופניים מכל המינים והסוגים המשתרעים על-פני שטח של 120,000 מ"ר, או במילים אחרות, בערך שש פעמים גודלו של קניון איילון ברמת -גן.
ויש, אם שאלתם, גם סיבה מצוינת לערוך את האירוע בגרמניה. שכן המדינה הזו היא צרכנית האופניים הגדולה ביותר באירופה, עם כ-3.5 מיליון זוגות אופניים חדשים שנמכרו רק ב-2010. אגב, בדיוק מחצית מהם מיובאים - בעיקר מתאילנד שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהיצרניות האופניים הגדולות בעולם, אך גם מטייוואן, טורקיה, בולגריה, ספרד, וכמובן גם בריטניה, ארה"ב, צרפת ושוויץ. מחיר? של זוג אופניים ממוצע בגרמניה עולה 460 יורו (כ-2,500 שקלים בישראל) . מחיר אופני הרים מאד איכותיים יהיה פחות מ-2,000 יורו, לעומת כ-30 אלף בישראל.
כמובן, על חשמל
כמו בעולם המכוניות, הטרנד המתפתח ביותר בעולם האופניים הוא הטרנד החשמלי, שתופס נפח עצום גם באירופה. לא מדובר רק באופני כביש ליומיום, אלא גם אופני תיור והרים, כולל גרסת דאון-היל. למעשה, כמעט ואין כיום יצרן אופניים ראוי לשמו, שאינו כולל אופניים חשמליים בארסנל הדגמים, עם או בלי מערכת הילוכים אוטומטית.
החדשנות בתחום זה היא עצומה, כאשר הלהיט הנוכחי הוא מנוע חשמלי הממוקם יחד עם המצברים בתוך הגלגל הקדמי או האחורי, רעיון המאפשר לכל אחד להסב את אופניו "הרגילים" לחשמליים בהשקעה קטנה יחסית, ממש תוך דקות. באופני הבוטיק של קאררה (Carrera), המתמחים בשלדות קרבון לאופני מירוץ איכותיים, אף הגדילו לעשות, הכניסו ואף העלימו את המנוע החשמלי והמצברים בשלדה עצמה. אחד ממנהלי החברה הסביר לי בחיוך כי באיטליה יש הרבה רוכבים ותיקים בעלי ממון, שלא מעוניינים לבייש עצמם עם מנוע חשמלי העוזר לטפס את מעלות האלפים. וכן, הם זקוקים להון קטן כדי לרכוש צעצוע כזה.
מה צפוי לנו בעתיד? מרבית הפרשנים מעריכים כי הטרנד החשמלי עדיין בחיתוליו, וכי אנו צפויים להפתעות גדולות ורבות בשנים הקרובות. אם תשאלו אותי, נדמה כי היתרון הגדול ביותר של הטרנד הזה, מתבטא באפשרות רכיבה על אופניים לקהל שעד כה לא דיווש, או שהפסיק לעשות זאת, ובכל זאת עדיין נושם.
תכירו: קרבון סיני
כנראה שלא ידעתם, אך רבים מיצרני האופניים בארה"ב ובאירופה, מייצרים את שלדות הקרבון שלהם - לאופני כביש והרים - במפעלים בסין. עם זאת, באירופה מזהירים כי לא רק שהסינים מתקשים לעמוד בקצב ההזמנות האדיר מהמערב, הם גם לא כל-כך אמינים, ומייצרים שלדות מסוכנות. אלא שנראה כי לאירופים בסופו של דבר זה משנה רק חלקית. שכן שלדת קרבון שהם רוכשים ב-30-40 דולר בסין, נמכרת על-ידם בכמה אלפים.
ועוד נקודה מעניינת שמוזכרת כיום יותר ויותר. האופניים הופכים אמנם קלים משמעותית תודות לשלדה הקלילה, אך לטענת בכירים בעולם האופניים, היא קלה מדי. לדבריהם, המשקל הקל גורם לאופניים לרחף יותר מדי ולקפץ על כל גבשושית, להיסדק ולהישבר כתוצאה מדיווש מאומץ ונפילות.
כמה גדול זה "29?
נראה שהחיבה לאופני שטח במידת גלגלים "29 (לעומת "26 בעבר) חדרה גם לליבותיהם של רוכבים אירופים. כל החברות הגדולות והאיכותיות מייצרות בשנתיים האחרונות אופני עם גלגלים גדולים קוטר, כולל אופני שיכוך-מלא בשלדת קרבון. מדובר ביצרניות ענק האיכותיות ביותר דוגמת טרק, פוקוס, קנונדייל, ספשלייזד, קונה, סקוט, ג'איינט ואפילו יצרניות בוטיק דוגמת איביס וקיוב. יצרנים רבים מעריכים כי כבר בשנה הקרובה יתפשו אופני ה-29 כשליש משוק אופני הזנב הקשיח באירופה, ואילו מקטגוריית השיכוך המלא ינגסו כ-15%.
הוכחה למגמה החדשה ניתן לראות כבר השנה, גם באליפות העולם באופני הרים, שהתאפיינה בכמות גדולה של מתחרים עם אופני "29, כאשר כמה מהם ניצבו אפילו על דוכן המנצחים. יחד עם זאת, בענף מעריכים כי אופני ה-"29 לא ישתלטו לחלוטין על השוק, שכן חישוקי "26 תמיד ידרשו על-ידי רוכבים נמוכי קומה ונשים.
ואיך לא, הזווית הישראלית
כמעט וכל יבואני האופניים לישראל נכחו בתערוכה, נקודת זכות גדולה לעוסקים בענף, המקפידים להתעדכן בכל מה שמתרחש בעולם, ולשמור על קשר עם היצרנים והספקים בחו"ל. נקודת זכות גם לרוכב הישראלי, שנוהר לחנויות האופניים ורוכש יותר מאי פעם.
אבל עם כל הכבוד ליבואנים, הסיפור הגדול במיוחד הוא של ישראלים שמשווקים את מרכולתם בתערוכת הענק החשובה, ואף זוכים להערכה והצלחה. למשל יצרנית בגדי הרכיבה פאנקייר, שהשנה (להבדיל משנים קודמות) לא רק שהתמקמה בביתן מכובד, אלא אף זכתה בפרס.
מכנסי הבאגי החדשים שהשיקה לקראת התערוכה זכו במקום הראשון בתחרות העיצוב, ולרוני קצב הבעלים, יש בהחלט במה להתגאות. אגב, היצרנית הישראלית הציגה בתערוכה גם ליין קסדות חדש, ואפילו נעלי רכיבה לכביש ולשטח.
בדוכן של אופני סגל, מבית היוצר של יצרני חלונות האלומיניום הישראלית אלובין, הוצג ליין חדש של שלדות מגנזיום לאופני הרים וכביש. החברה הישראלית טוענת כי היא היחידה בעולם שמתהדרת בשלדות מחומר זה, ולמיטב ידיעתנו היא אכן צודקת. כל זאת בזמן שבכל העולם כבר זנחו את חומר הגלם היקר הזה, ועברו מאלומיניום - ללא שום תחנות ביניים - היישר לקרבון.
יצרן ישראלי נוסף שהרשים בתערוכה היה אדסטיק, יצרן שמנים, דבקים, חומרי ניקוי ואיטום ובהם כולל פנימיות עם חומר מילוי נגד תקרים. אלה האחרונות כבשו לא רק את ישראל, אלא הגיעו לאופניים רבים באירופה, ויצרו התעניינות בקרב יצרנים ומפיצים בכל העולם.
החברה הציגה לראשונה בתערוכה חומר אטימה חדש בשם אקו-סילאנט, ולי לפחות נראה היה כי הדגמת יעילותו תוך שימוש אגרסיבי בדוקרן באורך שישה מ"מ, הותירה את מבקרי התערוכה פעורי פה. אדסטיק שמה דגש בתערוכה גם על ניסיון החדרת השמנים הייחודיים מתוצרתם, לאופניים שמבוססים על ננו-טכנולוגיה ומיועדים לשוק האירופי והאמריקני.