הטביעה: "כמו שאונייה תעלה על הטיילת בת"א"
בעלי ה"קוסטה קונקורדיה" מודים שרב החובל לא פעל על פי ההוראות, קברניטים ישראלים מנסים לנתח את הטביעה באיטליה: "זה כשל שעולם הספנות לא ראה. עיר שלמה טבעה"
אוניית הענק הטובעת "קוסטה קונקורדיה", שעלתה בשבת על שרטון והתהפכה מול חופי איטליה , חילצה מהתקשורת העולמית את הכינוי "טיטאניק 2012". בשלב זה מדובר "רק" בפחות מעשרה הרוגים, בנוסף לכמה עשרות נעדרים, אולם האסון הצליח לטלטל את העולם בכלל ואת המעורים בתחום הספנות בפרט, נוכח גודלה של האונייה והעובדה שמדובר בכלי שיט מתקדם שנחשב בטוח למדי - בדיוק כפי שנחשבה הטיטאניק מאה שנה קודם לכן. הלילה (ב') הודו בעלי הספינה: הקברניט לא פעל על פי ההוראות.
"היה כאן כשל מערכות אדיר ואסון בממדים שלא זכורים לי", אמר אתמול ל-ynet רב החובל עודד גול, שהחל את דרכו כחובל בחיל הים. גול נלחם ביום כיפור והמשיך משם לקריירה אזרחית בת 30 שנה, במהלכה השיט ספינות בגודל הדומה לזה של הקוסטה קונקורדיה.
טביעת הקוסטה קונקורדיה - כתבות נוספות:
- בחליפות הצלה: סרט ישראלי מהספינה הטובעת
- ניצולים על הכאוס בספינה: "כמו באחים מרקס"
- 7 ישראלים ניצלו מהאונייה שטבעה: "מזל ותושייה"
ישראלים ניצלו באונייה שטבעה, הקברניט עצור - עשרות נעדרים אחרי הטביעה: "אמרו שאין סכנה"
- הרוגים בטביעת ספינת תענוגות מול איטליה
"אני לא חושב שענף הספנות ראה אסון בממדים כאלה אי פעם. הטיטאניק, עד כמה שזה יישמע מוזר, הייתה קטנה יותר והכילה פחות נוסעים. כיום האוניות הללו הרבה יותר גדולות ומתוחכמות. מדובר למעשה על עיר שלמה שטבעה. 14 קומות שבהן שלושה מגרשי כדורגל. תמוה איך ניתן לעלות איתה על שרטון".
גול מדגיש כי עדיין קשה לרדת לעומקו של האירוע מאחר שרבים מהנתונים לא ידועים, אבל לדבריו הועלתה השערה לפיה הצוות טעה בניווט. "יכול להיות שהייתה תקלה טכנית, אבל זה לא סביר באוניות האלה", הוא מוסיף. "לספינות הללו יש מערכות מאוד מתוחכמות. יש להן מנועים גדולים וחזקים והן מאוד מדויקות".
אולי מישהו הוריד את האוטומט
מעצם הייעוד שלהן נוהגות ספינות התענוגות לשוט קרוב מאוד לחופים, וייתכן שאתמול שטה הקוסטה קונקורדיה קרוב מדי: "מה שקרה מפליא, כי גשר הפיקוד של ספינה כזאת הוא מאוד מורכב וחכם. בכל זמן נתון יש שם מנהל משמרת, שני קצינים, שני מלחים ואלחוטאי. תמוה כיצד הצוות שמאייש את הגשר כל הזמן הגיע לטעות כזאת, שעובדתית היא טעות אנוש.
"מה שמגדיל את התעלומה זאת העובדה שהספינה שטה אוטומטית. אולי מישהו הוריד את האוטומט לרגע, כי בהתחשב בגודל שלה ובמהירות שהיא שטה, מספיק איחור של שניות בסיבוב כדי לעלות על שרטון. אבל גם זה לא מצדיק טעות כזאת של רב חובל שהוכשר להשיט ספינה כזאת".
גול לוקח בעירבון מוגבל את הידיעות על רשלנות של רב החובל של הספינה, שלכאורה עזב את האונייה. לדבריו, העובדה שסירות ההצלה חיכו מהר מאוד מחוץ לספינה מעידה על כך שהייתה כאן מעורבות של רב חובל: "בטוח שבתוך האונייה היה כאוס לא פשוט, ובמצב של מצוקה אנשים משתנים. בכל מקרה צריך לחכות למסקנות החקירה, שבטח תיארך שנה עד שנתיים".
עם זאת, הלילה הודתה חברת השיט "קוסטה קרוז", שבבעלותה ספינת התענוגות "קוסטה קונקורדיה", כי קפטן האונייה הפעיל שיקול דעת מוטעה ולא פעל על פי ההוראות לשעת חירום, ומעשיו הביאו לתוצאות טראגיות. בהודעה שפרסמה, ציינה החברה כי היא שיתפה פעולה עם המשטרה במעצר הקפטן והוא "עומד בפני אישומים חמורים". בנוסף, סיפרו ניצולים כי רב החובל שתה יממה לפני כן בבר של הספינה.
במהלך הקריירה שלו הועסק גול במשרד התחבורה כמפקח, ומתוקף תפקידו חקר תאונות ימיות רבות. לדבריו, אין כרוניקה קבועה שמובילה לתאונה ימית. "במקרה הזה נראה שהייתה סדרה של כשלים", הוא מעריך. "כשל בודד לא יכול להוביל לאסון כזה. כך או אחרת, לתאונה הזאת יהיו השלכות על כל עולם הספנות. כבר היו אסונות ימיים, אבל זה סיפור אחר".
בספטמבר 1981 עלתה ספינת הטילים "געש" של חיל הים על שרטון בחוף הסעודי של הים האדום, מול דהב. הסטי"ל פונתה לאחר מאמצים שנמשכו 62 שעות, ואחד המחלצים שלה אל"מ (מיל') מייק אלדר,
שבשיחה עם ynet העריך היום כי הקוסטה קונקורדיה - בדומה לגעש - טבעה בעקבות שילוב של תקלה טכנית וטעות אנוש.
"במקרה של 'געש' הייתה תקלה טכנית שהשפיעה על המצפן החשמלי, והצוות טעה כשלא שם לב לסטייה", הוא מסביר. "גם במקרה שאירע באיטליה, אם הייתה תקלה בהגה, הצוות היה צריך להימנע מלעלות על השרטון. אבל כאן מדובר במשהו הרבה יותר גדול. למי שמבין בים קשה להבין איך זה קורה".
ביממה האחרונה עוקב אלדר אחר הדיווחים בערוצי התקשורת השונים בניסיון ללקט רמזים שיסבירו לו מה התרחש: "אני לא מצליח להבין איך הגיעו למצב שבו הם מצאו את עצמם על האי. הם הרי לא היו באמצע האוקיינוס. זה כאילו ספינה תעלה פתאום על הטיילת בתל אביב. אונייה מודרנית לא אמורה להגיע למצב בו היא מתהפכת. הרי יש GPS ויש מכשור. הספינות הללו מתקרבות מאוד לחופים באור יום, וזה בטוח, אבל לא בלילה".
על הדיווחים על נטישת רב החובל אומר אלדר: "יש מיתוס שאומר שרב חובל לא נוטש עד שאחרוני הנוסעים עוזבים. אבל אולי באוניית ענק כזאת יכול להיווצר מצב שאסור לו להישאר אחרון. מה שחשוב הוא שבאופן יחסי, האירוע הזה הסתיים עם כמות נפגעים קטנה. תהייה חקירה עמוקה, אבל עובדה אחת בטוחה - אונייה כזאת לא אמורה לטבוע".