בכיר ברנו: "יש לנו אחריות לבעלי המכוניות של בטר פלייס"
בראיון ל-ynet אומר היום בכיר ברנו כי היצרנית תספק שירותי אחזקה לבעלי המכוניות החשמליות של חברת התשתיות שקרסה. "יש כאלה ששמחים לאידו של אגסי, של החברה לישראל, רנו ומי בעצם לא. זו התנהגות מצערת, ואין לנו רצון להפוך לחלק ממנה", אומר הבכיר
רנו תמשיך לתת שירות לבעלי המכוניות החשמליות של בטר פלייס. כך מודיעה הבוקר (ב') יצרנית הרכב הצרפתית, בהתייחסות פומבית ראשונה לבקשת הפירוק שהגישה בטר פלייס אתמול (א'). בראיון בלעדי ל-ynet, אומר בכיר ברנו כי "עיקר הדאגה שלנו ושל נציגתנו בישראל, חברת קרסו, מופנה כעת לכיוון רוכשי הפלואנס החשמלית של בטר פלייס".
למרות שההודעה אינה מפרטת מה טיב השירות שיינתן ללקוחות בטר פלייס, הבכיר ברנו מסביר כי הכוונה היא לשירותי אחזקה למכונית החשמלית ולסוללה. החלטות בנוגע לשירותי הטעינה והחלפת סוללה בתחנות הייעודיות של בטר פלייס, יוכלו להתקבל רק על-ידי המפרק הזמני שימנה בית המשפט. "יש לנו כמובן אחריות לבעלי המכוניות, וחברת קרסו התחייבה בכל מקרה להעניק כל שירות נדרש, למעט טעינה", מסביר הבכיר. "אנחנו לא מתכוונים להתכחש לכך".
במקביל, פנתה היצרנית לבית המשפט המחוזי-מרכז בבקשה להיות צד בהליכי הפירוק של בטר פלייס. לחברה הישראלית חוב משמעותי כלפי היצרנית, כנראה בעיקר עבור הסוללות של הפלואנס החשמלית, עם שעבוד של עד 65 מיליון יורו (כ-310 מיליון שקלים). בנוסף לחוב כלפי היצרנית, בטר פלייס חייבת עשרות מיליוני שקלים גם לספקים מקומיים, ובהם חברת ההנדסה "ברן" שהקימה את התחנות להחלפת סוללה.
"צריך לדאוג לכמה מאות עובדים"
"יש כרגע המון רעש רקע", מספר ל-ynet בכיר ביצרנית הרכב הצרפתית, שהייתה שותפתה היחידה של בטר פלייס בתעשיית הרכב העולמית. "בעלי אינטרסים מכל סוג מעורבים בסיפור, ויש גם כאלה ששמחים לזנק על העגלה המקרטעת, שמחים לאידו של אגסי, שמחים לאידה של החברה לישראל, של רנו ומי בעצם לא. זו התנהגות מוכרת ומצערת שאין לנו כל רצון להפוך לחלק ממנה, או אף להתייחס אליה".
לדברי הבכיר, היצרנית נדרשת לגלות סבלנות, שכן מרגע הפנייה לבית המשפט, כל ההחלטות המשמעותיות יתקבלו כעת על-ידי המפרק. "אסור לשכוח שכל מהלך יהיה בראש ובראשונה כזה שיניע המפרק", הוא מבהיר. "עד כמה שנוח לשכוח את זה, ברור לנו שהוא צריך לדאוג גם לכמה מאות עובדים ולכמות לא מבוטלת של ספקים. כולם מביטים במכונית כי זה סקסי, אבל מאות אנשים שהולכים הביתה בגלל ניהול כושל, זה סיפור לא פחות עצוב".
הדאגה ללקוחות בטר פלייס, כך מבהיר הבכיר ברנו, היא כעת אינטרס מובהק של היצרנית. "צריך לזכור כי שמירה על תדמיתה של רנו היא בעלת משקל לא מבוטל בכל החלטה אפשרית", הוא אומר. "הדבר האחרון שאנחנו רוצים לראות, הן מכוניות בעלות סוללה מתחלפת שעומדות בצדי הדרכים כגוש ברזל חסר שימוש. זה לא יקרה, לצערם של רבים מהמתחרים שלנו".
"רעיון החלפת הסוללות לא הוכיח עצמו"
יש לציין כי בהסכם שנחתם בעבר בין יבואנית רנו בישראל, חברת קרסו, ובטר פלייס נקבע כי היבואנית היא שתספק שירותי אחזקה ותמיכה למכוניות החשמליות מסוג רנו פלואנס ZE. על-פי החברה לישראל, בעלת כשליש ממניות בטר פלייס, ההסכם קובע כי "קרסו תספק לבטר פלייס שירותים לוגיסטיים הכוללים, בין היתר, סיוע בייבוא רכבים חשמליים, הפצתם, מכירתם וכן מתן שירותי אחזקה ותמיכה לרכבים החשמליים שימכרו".
בהתייחסות לבקשת הפירוק של בטר פלייס, אומרים היום ברנו כי קריסת החברה הישראלית אינה משפיעה על תוכניות היצרנית בכל הנוגע לפיתוח מכוניות חשמליות. "ההחלטה (של בטר פלייס) אינה מעוררת סימני שאלה באשר לאסטרטגיה של קונצרן רנו-ניסאן", מבהירים שם. באותה הודעה גם אומרים ברנו כי הם "בוחנים את כל שיטות הטעינה (של מכוניות חשמליות), מהחלפה מהירה ועד אפשרויות נוספות".
ראוי לזכור כי רק לאחרונה אמר נשיא קונצרן רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, כי העתיד של מכוניות חשמליות טמון דווקא בסוללות קבועות, ולא באלו הניתנות להחלפה - כמו ברנו פלואנס החשמלית שמשווקת בטר פלייס בישראל. רנו היא יצרנית הרכב היחידה שהתקשרה עם בטר פלייס לייצור המוני של מכוניות בעלות סוללה מתחלפת, והודעת גוהן התקבלה בתעשיית הרכב כסימן לכך ששיתוף הפעולה בין השתיים אינו צפוי להאריך ימים.
"צריך לזכור שקרלוס גוהן אמר כי מעשית, רעיון החלפת הסוללה לא הוכיח עצמו, ורנו לא תייצר יותר מכוניות כאלה, לפחות לא במאסות", מבהיר היום בכיר ביצרנית. "כנראה שהניסוי שביצע (עבור רנו) שי אגסי בישראל ודנמרק, הסתיים". ומה יהיה כעת על 38 תחנות החלפת סוללה שהוקמו בישראל? "לא ברור לנו מה אפשר לעשות איתן", מסכם הבכיר ברנו, "אבל המפרק ודאי יידרש לכך".