לא בוכים על פורטל שנשפך
"נטקינג" יכול היה להיות הצלחה. מחסור בצניעות ובמנהלים מנוסים הביאו לקריסתו
הפיתוי הראשוני הוא להיות עצוב. אחרי הכל, זה לא כל כך נעים לראות פורטל סגור. אבל ניתוח קר ושכלתני מביא למסקנה הבלתי נמנעת, גם אם הבלתי צפויה: סגירתו של נטקינג היא אירוע חיובי בשמי הרשת הישראלית. שנאמר: אל תבכו על פורטל שנשפך לאוקיינוס הרשת.
לנטקינג היו את כל התנאים להצלחה: התחלה מוקדמת, צוות קריאטיבי מוכשר וגם משקיעים עם כסף. אבל חסרו להם שני דברים: ניהול מוצלח - וצניעות. את נטקינג ניהלו אנשים צעירים ומוכשרים, אבל לא מנהלים מנוסים. בשביל לרשום הצלחה עיסקית - זה פשוט לא מספיק.
פורטל קשישים, וורטל סוסים
הנה וידוי אישי: לפני כשנה הייתי בפגישה עם בכירים בנטקינג, בנוגע לאיזה יוזמה, שהייתי קשור אליה, ושפרטיה אינם חשובים כעת. במשך רוב הפגישה שמעתי בפרוטרוט איך נטקינג עומדת לכבוש את ישראל תחילה, והעולם אחר כך. מה לא היה בתכנון: מדור ספורט מורחב, פורטל קשישים, וורטל סוסים ועוד כיד הדימיון הטובה.
צריך להודות: היוהרה והשחצנות לא היו מנת חלקם של אנשי נטקינג בלבד. כל מי שטמן את ידו בבועה הדוט קומית היה נגוע במחלות הנ"ל. כנראה שהמטבוליזם של אנשים צעירים עובד כך ששתן אצלנו קופץ מהר יותר לראש. השאלה היא של מידה. מי שהצליח לשמור על פרופורציות, לא לקפוץ יותר משני מטר מעל הפופיק, והשכיל להתייעץ עם אחרים - הצליח, בדרך כלל, לשרוד, או לפחות לא להישרף. כדי לעשות את זה היה צורך בהרבה מאוד משמעת עצמית, או לחילופין בבייבי סיטר. בנטקינג, כמו בהרבה מיזמים אחרים, הילדים (בני 20 פלוס) שניהלו את העסק, נשארו לבד בבית.
עד לפני שנה, התיאוריה השלטת היתה שילדים הם האנשים המתאימים ביותר לאיוש משרות מפתח באינטרנט. אחרי הכל, מי כמוהם מכיר את הטכנולוגיה החדשה, ומבין ללב הגולשים. וכך ניתן היה לראות בני 18 עם חליפות מסבירים לאנשי עסקים, את תיאוריות הכלכלה החדשה.
פורטל הוא פורטל הוא פורטל
נפילתו של נטקינג מסמלת את התנפצות החלום הילדותי. הטעויות הניהוליות של נטקינג נעשו לא מתוך חוסר כישרון, לא מתוך חוסר רצון, ולא מתוך חוסר הבנה בתחום - אלא מחוסר ניסיון, בעיקר באופקים הכלכליים-עיסקיים. והעדות הטובה מכל לכך היא הצלחתו של וואלה!.
לנטקינג ולוואלה היו נקודות זינוק דומות. תראו איפה כל אחת מהן היום. ההצלחה של וואלה לא נובעת מכך שהיה להם אתר הרבה יותר טוב, אלא מכך שחבורת אנשים מבוגרים פיקחה על העסק, בצורה טובה יותר. בוואלה לא נסחפו להרפתקאות יקרות כמו "אניוואן הום" או "רדיו נטקינג". בוואלה לא דאגו לטובת הגולשים ביצירת תוכן מקורי וחדשני, אלא השקיעו בשיתופי פעולה עם יצרני תוכן - וכך הפכו לפורטל של ממש. בוואלה השקיעו בטכנולוגיה ייחודית, שמסייעת להם להחזיק תזרים מזומנים שמסתיים אמנם בשורת הפסד, אבל לפחות מייצר הכנסות.
והעיקר: בוואלה הצליחו ליצור לעצמם זהות נבדלת. שהרי, יש להודות, פורטל הוא פורטל הוא פורטל. כולם בסופו של דבר מעתיקים את המבנה של יאהו: הרבה לינקים, קורטוב פורומים, מעט צ'ט, וכו'. את מרבית הגולשים לא ממש מעניין אם הפורטל שלהם הוא נטקינג, תפוז, אחלה וכו'. בשביל לא מעט גולשים, ואת זה אל תגלו לאף אחד (כן, גם לא לבוסים שלי) כולם וואלה, לא משנה מה כתוב ב-url.