Desperados נגד Fallout
שני משחקי אסטרטגיה טקטיים, אחד במערב הפרוע הקלאסי, השני במערב פרוע עתידני
Desperados ו- Fallout Tactics הם שני משחקי אסטרטגיה דומים-שונים שיצאו בישראל בחודשיים האחרונים. שניהם מתמקדים בהובלת צוות קטן של לוחמים כנגד כוחות עדיפים על פני סדרת משימות, ונותנים בידי השחקן שליטה עדינה בכל חבר בצוות. להלן נעמיד אותם בקרב הקשה ביותר - זה כנגד זה:
רקע
Fallout Tactics מתרחש בארה"ב שלאחר מלחמה גרעינית, מין עולם "מקס הזועם" שכזה, כך שהסביבה מערבת מדבר, חורבות של ערי ענק מלפני המלחמה, כפרים מבודדים וכנופיות של שודדים ומוטציות. Desperados, לעומת זאת, גם מתרחש בארה"ב ובמדבר וכולל כנופיות של שודדים, רק שהתקופה היא שלהי המאה ה- 19, המקום הוא ניו-מקסיקו, והחורבות הן של מבצרים מהמאה ה- 18 שכנראה בנו ישראלים, כי הם לא נראים טוב אחרי 150 שנה.
כך שיש לנו פה המערב הפרוע מול עתיד פוסט אפוקליפטי. העדפה של אחד על האחר היא סובייקטיבית כמובן, ואני נוטה לכיוון Desperados בעיקר בגלל שמוטיב המערבון הרבה פחות משומש במשחקי מחשב ממוטיב השואה הגרעינית, אבל שני המשחקים כוללים רקע מאוד משכנע ושלם. תיקו.
שדות הקרב
ב- Fallout תילחמו ברחובות ערי רפאים, בסיסים צבאיים נטושים, בונקרים תת-קרקעיים סבוכים, מחנות שודדים וכמובן עומקי המדבר. ב- Desperados תבקרו (ותהרסו) עיירות ספר שלוות, בסיסי שודדים בתוך מערות ומבצרים, נווי מדבר פסטורליים, בית כלא מבוצר וכמובן, קניונים בעומקי המדבר. שני המשחקים כוללים משימות יום ולילה, ולתנאי התאורה יש השפעה ממשית על טווח החושים ובהתאם על האסטרטגיה האידיאלית. ל- Fallout יש יתרון קטן בזה שהוא מאפשר לשחקן לבחור באיזה שעה של היממה הוא רוצה להיכנס לקרב. גם פה תיקו.
המשימות
בשני המשחקים יש מספר סוגי משימות, אבל בסופו של דבר כולן מסתכמות בלחסל את כל מי שבדרך למטרה, להשיג אותה ולצאת בשלום. שניהם גם כוללים מספר מכובד (20 פלוס) של משימות ארוכות ברובן. היתרון של Fallout על Desperados הוא שיש מספר מטרות בכל משימה, מטרה עיקרית ומטרות משניות, כאשר את המטרות המשניות לא חובה להשלים אבל הן מתגמלות בכל מיני דרכים את השחקן שלוקח את הסיכון והזמן להשלים אותן. עוד יתרון קטן של Fallout: לפעמים ניתן להחליט באיזה סדר לצאת למשימות. פלוס ל- Fallout.
התגמול
הדבר היחיד שמרוויח הצוות שלכם במהלך המשימות של Desperados הוא עוד חברים. מתחילים עם דמות אחת, האקדוחן ג'ון קופר, וכמעט עד סוף המשחק ממשיכים לאסוף עוד אנשים, עד צוות של שישה. הזמן שבו מקבלים חבר צוות חדש הוא קבוע ואינו ניתן להשפעה ע"י השחקן. כאן יש ל- Fallout יתרונות גדולים. ראשית, במהלך המשחק מקבלים גישה להרבה יותר דמויות, ובהתאם לרמת ההצלחה הכללית ולהצלחות ספציפיות בחילוץ דמות א' או הרשמת דמות ב'. מלבד זאת, המשחק מתגמל את הצוות בדרכים רבות נוספות: מגוון ענק של פריטי נשק וציוד שאפשר או למצוא על המפות, או לקחת מאויבים קטולים, או לסחור בו בין משימות; כל דמות צוברת ניסיון וניתנת לשיפור בשלל פרמטרים; וניתן להשיג ולהפסיד סטטוס, תארים שמייצגים את מעמד השחקן במסדר אליו הוא שייך ובעולם המשחק בכלל.
הדמויות
כמו שהזכרתי, ב- Desperados עומדות לרשותכם רק 6 דמויות, בעוד ב- Fallout אפשר לבחור בסופו של דבר בין כ- 30 (אם כי הצוות שיוצא למשימה מורכב ממקסימום שישה). יתרון המספר המצומצם של דמויות ב- Desperados מתבטא ביכולת שלו לעשות כל אחת מהן מפורטת ומיוחדת יותר. לכל דמות ב- Desperados יש את סגנון הדיבור והדיבוב המוצלח שלה, וכל דמות תורמת לחבורה כישורים יחודיים. הדמויות ב- Desperados גם קושרות שיחה זו עם זו, דבר שתורם למעורבות שלהן בסיפור. כאן מנצח Desperados.
הסיפור
הסיפור מפותח יותר ב- Desperados, גם באנימציות וגם בקטעי קישור בתוך מנוע המשחק. מצד שני, מצאתי את הסיפור של Fallout יותר מסתורי ומסקרן, אז אני מכריז על הסיפור כתיקו.
אויבים
אה, הנקודה החזקה של Desperados. האויבים של Fallout הם יצורי מחשב סטנדרטיים למדי - מפטרלים טיפה מפה לשם, תופסים מחסה ויורים כשהם מגלים אויב, בורחים כשהם פצועים קשה וכו'. בסדר, אבל שום דבר מיוחד. ב- Desperados הם הרבה יותר מרשימים. זה לא שהם איינשטיין, אבל תכנתו אותם להציג התנהגות משכנעת ומורכבת יחסית: כשהם מגלים גופה הם סורקים את הסביבה ואז רצים להזעיק עזרה; אם חבר נעלם מטווח הראיה שלהם לזמן ארוך (לרוב בגלל שחיסלתם אותו וגררתם את הגופה לאיזה חור), הם ילכו לחפש אותו; הם מגיבים לרעשים ונכנסים למצב כוננות שבו התגובה שלהם מהירה יותר וכו'. בנוסף, יש להם הרבה אופי שמתבטא בדיבורים שהם מדברים בינם לבין עצמם, בצעקות לחברים שלהם ובקללות ונאצות שהם מטיחים בדמויות שלכם כשהם מגלים אותן. פלוס גדול ל- Desperados.
גרפיקה וקול
לשני המשחקים מוזיקת רקע יעילה, סאונד טוב וגרפיקה מאוד יפה ומפורטת, עד הפרטים הקטנטנים ביותר. זו של Desperados היא מעט יותר חדה, והאנימציה שלו חלקה יותר, כך שהוא לוקח פה את ההובלה. בכל מקרה, טיפה יותר אנימציה סביבתית הייתה מכניסה למפות של שניהם יותר חיים, מאחר וכרגע, מלבד הדמויות והאויבים, כמעט ואין בהן תנועה (ענני אבק, עצים ברוח, אבנים מדרדרות).
מהלך המשחק
התחום הכי חשוב וקובע והכי קשה לתיאור ולהשוואה. באופן כללי, ב- Fallout יש יותר אקשן: מכונות יריה נובחות, רימונים מתפוצצים, רקטות עפות מצד לצד וגופות מתרסקות. השיקולים החשובים ב- Fallout הם כאלה של טווח, בחירת הנשקים המתאימים, השגת מודיעין כדי להפתיע את האויב לפני שהוא מפתיע אותך. Desperados לעומת זאת עובד יותר על חשאיות, הורדת זקיפים, כרסום איטי ומתוכנן בכוחו של האויב, חייל אחרי חייל. איזה סגנון יותר מעניין? זה עניין של טעם אישי.
לסיכום
באיזה מהם לשחק? אם אתם יכולים ורוצים, בשניהם. אני לא הייתי מוותר על אחד מהם, אפילו אם הייתי צריך לחכות ולקנות אותו חצי שנה-שנה אחרי במחיר מוזל. אבל אם אתם צריכים לבחור עכשיו, אז תלוי. ל- Desperados יש את היתרון שיותר קל להיכנס אליו. זה לא ש- Fallout Tactics משחק קשה יותר, שניהם לא קלים, אבל ב- Desperados לא צריך להתעסק בכל הדברים שמוכרים רק ליודעי משחקי תפקידים - ניהול מלאי וציוד, פרופיל מספרי מורכב לכל דמות, שימוש בניסיון לשיפור הדמויות - ולכן קל יותר ללמוד אותו. מצד שני, Fallout Tactics הוא חוויה אישית יותר, כי ניתן לבחור בו דמויות ולבנות אותן בהתאם לטעם שלכם. כל זה בנוסף ליתרונות ולחסרונות שנמנו לעיל.
נתונים נוספים
Fallout Tactics: משחק של Micro Forte ו- Interplay
מופץ בארץ ע"י הד ארצי
ציון ממוצע: 81
***********************
Desperados: משחק של Spellbound ו- Infogrames
מופץ בארץ ע"י אינפוגרם-ישראל
ציון ממוצע: 83