בעד! דעה חרדית אחרת
רבים במגזר החרדי דווקא חושבים שהנהגת נישואין אזרחיים בישראל היא צעד רצוי בדרך להפרדת הדת מהמדינה
כמובן שאני מצטער על שהשסע גובר. וכמובן שאני מצטער על שהחוט האחרון הקושר עדיין את הציבור החילוני בישראל לציבור הדתי – נישואין וגירושין על-פי תורת משה – ינותק. נשואי רבנות אורתודוכסיים שימשו משך שנים אמצעי מאחד יחיד בין שתי הקבוצות האזרחיות של יהודים בישראל, למרות כל חילוקי הדעות והשנאה ההדדית.
אבל אי-אפשר להילחם לעד במציאות המשתנה, ואולי טוב שכך.
ברור שנישואין, ובפרט גירושין, שנערכו במערכת אזרחית, לא יוכלו להיות מוכרים על-ידי המערכת הרבנית. במילים אחרות - יונצח הפירוד בינינו החרדים לבין הציבור החילוני ויווצרו שתי קהילות נפרדות. אבל ממילא אנחנו והחילונים חיים בקונפליקט מתמיד. הם לא מבינים, אולי לא רוצים להבין, אותנו, והתוצאה היא חיכוך אין-סופי. אנחנו, שומרי התורה, נדרשים כל הזמן לוותר בשם אותה אחדות חיצונית ומזויפת. לוותר למענכם על הלכות מפורשות בתחומי הנישואין והגירושין. די לנו בכך. עכשיו, אם אכן תיושם מערכת נישואין אזרחית, איש לא יוכל לבוא אלינו בתביעות ובטענות. כמובן שנצטרך להקים ספרי יוחסין כדי שנדע מי יהודי ומי לא, אבל גם זו לטובה, שכן כך נחסל אחת ולתמיד את הסכנה שיתערבבו במחנה שלנו ויתחתנו בנו נוצרים מקרב הציבור הגדול של עולים מרוסיה. עד עכשיו נלחמנו על נשואי רבנות כי רצינו להבטיח שבחור חילוני חוזר בתשובה המבקש להינשא לבת-ישראל כשרה, יוכל להתחתן אתנו. אבל אם זה לא הולך, אז לא. ומי שהמערכת שלנו לא מוצאת חן בעיניו, ילך ויינשא או יתגרש במערכת אלטרנטיבית. ומי שבכל-זאת רוצה להינשא בנישואין רבניים - ולהערכתי רוב הציבור בישראל רוצה בכך - יצטרך להתכופף לדרישות המלאות שלנו, ולא יוכל יותר לבוא בטענות ולחייב אותנו להתפשר כל הזמן. במצב החדש של הפרדה לא יוכל הממסד החילוני ללחוץ עלינו יותר. אז אולי הפירוד הזה שברק גוזר עלינו הוא דווקא לטובה כי הוא יבדיל סופית את שני המגזרים, וסוף-סוף הם יוכלו לשכון זה בצד זה, נבדלים, אך שומרים על יחסי שכנות טובה.
מבחינה זאת מערכת נישואין אזרחית היא מבחינתי צעד ראשון, להפרדה של הדת מן המדינה. הפרדה שכזו במצב העניינים הנוכחי אינה רעה בעיני. היא תאפשר לי לחיות סוף-סוף את חיי כמיטב הבנתי בלא להיחשף או להיענות לתביעות שונות ומשונות. אנחנו צריכים לחדול מלריב על אותה משבצת. ברגע שתהיה הפרדה ותוקם ה"גדר הטובה" ביננו, אני אחיה את חיי ואתה את שלך.
יתר על-כן הציבור החרדי יעזוב את עטיני השלטון החילוני ויחזור חזרה למה שתמיד היה מקובל בעם ישראל: שהגבירים ובעלי היכולת יתמכו במוסדות הדת. הרב שך התנגד בזמנו שהשלטון בישראל ייקח על עצמו את תקציבי הישיבות ויהפוך אותנו לתלויים בו. ומה שניבא כך היה. צריך אפוא להתנתק לא רק מן הציבור החילוני, אלא גם מן השאיפה (שמקורה דווקא בציונות הדתית, לא בנו) לחבוש על קודקודה של המדינה – כיפה.
משה גרילק הוא עורך השבועון החרדי "משפחה"