רפורמת המעבר בין הבנקים יוצאת לדרך היום (רביעי), והלקוחות יוכלו להשתמש במערכת חדשה המאפשרת ללקוחות לעבור בין בנקים באופן מקוון, ללא עלות, בתוך 7 ימי עסקים. לאחר העברת הפעילות וסגירה אוטומטית של החשבון בבנק הישן, ככל שלא נותרה בו פעילות נוספת, החיובים והזיכויים שיגיעו לחשבון הישן יעברו אוטומטית לחשבון החדש במסגרת שירות "עקוב אחרי".
המערכת, שפותחה במשך יותר משלוש שנים על ידי המערכת הבנקאית, ובין היתר באמצעות מס"ב כגורם מרכז של הפרויקט, אמורה לפשט בצורה משמעותית את תהליך המעבר הקיים כיום ואמורה לאפשר ללקוחות לשפר את תנאי ההתקשרות שלהם מול הבנקים.
איך זה יעבוד? שאלות ותשובות
איך מגישים את הבקשה להעברת הפעילות?
"על מנת להעביר את הפעילות מבנק אחד לבנק אחר, יש לוודא כי בבנק אליו מעוניינים לעבור קיים חשבון פעיל. לאחר מכן, יש להיכנס לאתר האינטרנט או לאפליקציה של הבנק אליו מעוניינים להעביר את הפעילות ולהגיש בקשה בהתאם".
אילו חשבונות לא ניתן יהיה להעביר באמצעות המערכת המקוונת?
"חשבונות תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מורכבות או מניעה משפטית כמו חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס וכיוצ"ב".
האם הרכב הבעלים בחשבון החדש חייב להיות זהה לזהות הבעלים בחשבון הישן?
"ניתן יהיה להעביר פעילות מחשבון אחד לחשבון אחר ללא כל פעולה נוספת כאשר יש זהות מוחלטת בין בעלי החשבון. כאשר מתווספים בעלים לחשבון נדרשת הסכמה של הבעלים הנוספים לתהליך. לא ניתן יהיה לנייד בין חשבונות כאשר יש גריעת בעלים".
אילו חלקים בחשבון לא ינוידו אוטומטית?
"הלוואות ואשראי (לרבות הלוואות לדיור), פיקדונות ותוכניות חיסכון, ניירות ערך שאינם ניתנים להעברה, כספות ומוצרים פיננסיים המשועבדים לטובת הבנק להבטחת אשראי".
מה עושים לגבי החלקים האלה?
"לגבי מוצרים שאינם מתניידים אוטומטית, על הלקוח ועל הבנק הישן להגיע להסכמות לעניין אופן ההתנהלות וההתחשבנות לאחר מועד המעבר".
תוך כמה זמן החשבון יועבר מהבנק הישן לבנק החדש?
"ככלל, הניוד יתבצע תוך 7 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה לניוד, אך ניתן לבחור מועד מאוחר יותר, ובתנאי שהעברת הפעילות תתבצע עד 30 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה. בחירה של מועד מאוחר יותר יכולה להתבצע, למשל, על מנת לוודא כי עד להשלמת התהליך התקבל אמצעי תשלום חלופי, כמו כרטיס אשראי מהבנק החדש".
האם לאחר הגשת בקשה למעבר חשבון באמצעות המערכת המקוונת ניתן לבקש לבטל את הבקשה?
"כן, הלקוח יכול לבטל את הבקשה לניוד עד לסוף היום ה-6 של תהליך ההעברה".
אם הגשתי בקשה למעבר חשבון באמצעות המערכת המקוונת, האם הבנק אליו ביקשתי לעבור יכול לסרב לבקשה?
"הבנק יכול לסרב לבקשת הניוד רק במקרים הבאים: קיימת יתרת חוב בחשבון הישן שהבנק החדש לא מוכן לקבל, קיימת יתרת זכות בחשבון הישן שלא עומדת במגבלות הבנק החדש, טרם חלפו שלושה חודשים ממועד ביצוע ניוד קודם, הלקוח החל תהליך סגירת חשבון בבנק הישן, אי עמידה בכללי הנגיד מסיבה אחרת".
במידה וקיימת בעיה במהלך תהליך המעבר, למי עליי לפנות?
"הבנק החדש ישמש כתובת לכל פניות הלקוח המתנייד. עם זאת, גם הבנק הישן מחויב לתת מענה לפניות הנוגעות לפעילות שנותרה אצלו".
מה קורה לתנאים שהיו לי בבנק הישן עד למועד המעבר בפועל?
"הלקוח זכאי שההטבות וההנחות בבנק הישן ישמרו לו לפחות למשך שלושה חודשים ממועד הגשת הבקשה אלא אם נקבע אחרת בהסכם בינו לבין הבנק, כך שגם אם התחרט וביטל את הניוד, לא תהיה פגיעה בהטבות ובהנחות".
הגשתי בקשה להעברת חשבון, האם מותר לבנק ממנו ביקשתי לעבור לנסות לשכנע אותי להישאר אצלו?
"כן ובלבד שניסיונות שימור אלו יעשו מבלי שיופעלו על הלקוח לחצים לקבלת החלטה כאמור. על הבנק הישן להבהיר ללקוח כבר בתחילת הפנייה כי מטרת הפנייה היא לנסות לשמרו כלקוח בבנק זה".
אם עברתי מבנק אחד לבנק אחר, האם אני יכול לחזור בעתיד להשתמש במספר החשבון הישן שלי?
"עם השלמת המעבר של הלקוח בין הבנקים, ובמידה ולא נותרה כל פעילות בבנק הישן, החשבון ייסגר. במקרה בו תיוותר פעילות שאינה ניתנת להעברה ייסגר החשבון הישן לפעילויות חדשות מסוג הפעילות שהועברה. אם לקוח מעוניין לחזור לפעילות פיננסית שוטפת בבנק הקודם שלו, הבנק הקודם שלו יפתח לו חשבון חדש והוא יקבל מספר חשבון חדש".
מה נכלל בשירות "עקוב אחרי" (ניתוב)?
"שירות עקוב אחריי מאפשר העברה אוטומטית של הפעילות הפיננסית של הלקוח מהבנק הישן לבנק החדש, במשך שנתיים מיום המעבר. ניתוב הפעילות מקנה ללקוח את הביטחון שכל חיוב או זיכוי שהוצגו בחשבונו הישן ינותבו אוטומטית לחשבונו החדש, כך שניתן לשמור על רציפות בניהול החשבון, ללא צורך ביצירת קשר עם הגורמים המחייבים את החשבון הישן (כגון חברת חשמל או חברת תקשורת) או מזכים אותו (כגון מעסיק המזכה את החשבון במשכורת או המוסד לביטוח לאומי המזכה אותו בקצבאות למיניהן) ועדכונם בפרטי החשבון החדש שלו במהלך תקופת הניתוב. לקוח יכול בכל שלב לבקש לעצור את ניתוב הזיכויים והחיובים מהחשבון הישן לחשבון החדש".
השירות כרוך בעלות?
"לא. אחד מעקרונות הבסיס הוא שהניוד והניתוב הם ללא עלות ללקוח".
פורסם לראשונה: 20:50, 21.09.21