|
| טורים נוספים |
|
|
|
|
|
|
זו חידה מרתקת לנסות ולהבין מדוע דור אנושי כה אינטליגנטי עדיין שבוי בתרבות הגוף, ופחות עוסק בערכים. פרשת השבוע מציעה שתי קצוות - והאמת היהודית נמצאת ביניהם |
|
הרב רפי פוירשטין (22:13 ,31/05/22) |
|
|
|
|
|
|
"אם התורה חסה על חיי הבהמות, אז מדוע היא לא מצווה עלינו את הצמחונות? מדוע היא מתירה לנו לאכול בשר. ואם התורה רואה את בעלי החיים כאובייקט כמו תפוח ומלפפון, אז מדוע האיסור לשחוט את האב או האם עם הבן ביום אחד"? הרב רפי פוירשטין לומד את פרשת השבוע |
|
הרב רפי פוירשטין (02:06 ,10/05/19) |
|
|
|
|
|
|
שמעון ולוי, דוד המלך, אחאב - התורה לא מגלה סובלנות כלפי מנהיגים שחטאו בשחיתות שלטונית. רק חזרה מוחלטת, נוכחת וברורה ממעשיהם הרעים, עשויה לנקות את הדרך חזרה לשלטון, עבור מנהיגים שדבק בהם רבב של שחיתות |
|
הרב רפי פוירשטין (14:42 ,02/01/15) |
|
|
|
|
|
|
"לאן, עמיר יקירי, ניקח את המתח? החשד? השנאה? אתה אומן יהודי-רוחני. איש עמוק. אנא עזור לנו למצוא את האמון, להחזיר את הביטחון, לחפש את 'צלם האלוקים' בבניו של נוח ושל אברהם". מכתב פתוח |
|
הרב רפי פוירשטין (09:44 ,30/11/14) |
|
|
|
|
|
|
לאברהם אבינו, איש האהבה, היה קשה במחוזותינו. כשהוא היה פוגש בנו, צאצאיו, הוא היה פוגש ריב ומדון. קנאות ואש זרה. אין אהבה, ואם אין אהבה - אין כבוד. יש לי חשש גדול שמופעי הקנאות שאנו פוגשים, הם מופעי אגו-טריפ של אנשים שמאוהבים מאוד בעצמם, עד שאין בלבם מקום לאף אחד |
|
הרב רפי פוירשטין (12:22 ,31/10/14) |
|
|
|
|
|
|
מגמת הבריחה מירושלים לא מדלגת על הציבור הדתי-לאומי, ואי אפשר להתעלם מהסיבה המרכזית: ההשתלטות החרדית שאיננה סובלנית ואינה מסבירת פנים. אסור לקבל מצב שבו ירושלים תהיה בירת העם היהודי, אך לא בירת המדינה, וזו הסיבה שבחירתם של הרבנים עמאר ושטרן כל כך משמחת |
|
הרב רפי פוירשטין (17:04 ,22/10/14) |
|
|
|
|
|
|
על פי נתוני הלמ"ס, רוב הציבור הוא דתי ומסורתי. אבל במבצע צוק איתן כמעט ולא נשמעים הקולות המנחמים אותו. למעלה ממיליון אזרחים רוצים לשמוע מה יש ליהדות המכוונת את חייהם לומר בענייני מוסר ונחמה. במילים אחרות, הם רוצים לשמוע רבנים, וגם מוזיקה הכוללת את הפלייליסט היהודי |
|
הרב רפי פוירשטין (11:57 ,03/08/14) |
|
|
|
|
|
|
איבדתי את אבי מורי לפני כחמישים יום, חתן פרס ישראל הפרופ' ראובן פוירשטין. לאחר שהעובדה המרה מתחילה להיקלט, מתחיל הלב להתפתל בתוככי עצמו. עשיתי את כל שצריך? ביקרתי מספיק? הייתי בן טוב? התשובה המיידית היא, לא. יכולתי לעשות יותר. אך איך? האם יש נוסחה בידיי, בידינו? |
|
הרב רפי פוירשטין (21:48 ,21/06/14) |
|
|
|
|
|
|
לעיתים נדמה שמרוב אהבת תורה הבוערת בהם, שכחו גם חלק מרבני הציונות הדתית את העקרונות הפשוטים ששיננו בבתי המדרש של הציונות-הדתית. כל חשבון של "אנחנו נשמור לכם על התורה, ואתם תשמרו לנו על ארץ ישראל", לא יכול לעוות את האמת הפשוטה: מצווה להתגייס |
|
הרב רפי פוירשטין (10:26 ,24/03/17) |
|
|
|
|
|
|
מי יודע מיהו העני ומיהו העשיר. העשיר - עשיר עכשיו, העני - עני עכשיו. עצוב לי לראות את הנופלים מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. אני לומד הרבה מהשיעור שהחברה הישראלית עוברת לאחרונה, ובעיקר מפנה את השאלה אלי: מה אתה? "רב", "מנהל", או בסך הכל "רפי"? סוג של "חצי" |
|
הרב רפי פוירשטין (19:08 ,16/03/17) |
|
|
|
|
|
|
ליד בית המשפט העליון הולך ומוקם מתחם בידור. חמישה קילומטרים משם שוכן הר הבית, שבסמוך אליו שכנה לשכת הסנהדרין - בית המשפט העליון של אבות-אבותינו. איזה מסר חינוכי אנו מעבירים היום לילדינו, בסמיכות הסמלית בין הרוח לשעשועים, ואיזה מסר קלטו הילדים שעלו לבית המקדש ולשכת הסנהדרין? |
|
הרב רפי פוירשטין (10:40 ,31/01/14) |
|
|
|
|
|
|
אלוקים הכביד את לב פרעה, ומנע ממנו את הבחירה החופשית - אבל פרעה נענש בגלל הקיבעון המחשבתי שאליו הכניס את עצמו. גם אנו הפכנו לחברה של "כבדי לב", מבלי יכולת לשכנע - ומבלי יכולת להשתכנע. הקולות הקיצוניים במחנה הדתי, החרדי והחילוני, מונעים מהמרכז לנסות ולהגיע להבנות |
|
הרב רפי פוירשטין (10:54 ,11/01/19) |
|
|
|
|
|
|
שתלטנות מוסרית היא מסוכנת. מי שבאמת רוצה לעשות שינוי, מוטב ידבר בשפה רכה. איומים בתואר "מדירי נשים", לא רק שלא יחוללו שינוי - הם מרחיקים ומשניאים. נשות הקהילות "המופרדות" אצל הרב יעקב אריאל או בקהילה שלי, לא מגיעות לבית הכנסת כתוצאה מכפייה |
|
הרב רפי פוירשטין (11:37 ,27/12/13) |
|
|
|
|
|
|
אפשר להתווכח עם גישת ההלכה לצניעות, אפשר אף לכפור בה, אבל לא ייתכן שבשם הליברליות, יותקפו גברים ונשים הבוחרים להתפלל בבית כנסת מופרד. האם כולם חייבים לקבל את הקודים תרבותיים של ערבוב בין המינים? הנה אבסורד: יש עמדות ליברליות ודורסניות, ויש עמדות לא ליברליות אך סובלניות |
|
הרב רפי פוירשטיין (09:49 ,06/01/17) |
|
|
|
|
|
|
הנר הצנוע, ששרד אלפי שנים ועדיין נוגע לנו בלב, קורא לנו, בני הדור הרועש, להחזיר את העדינות אל הפרהסיה שלנו, להחשיך את המסך של תכניות הריאליטי, לנטרל את השפעת הווטסאפ והסמסים על חיינו ולשמוח במה שיש ולא רק להיות מתוסכלים ממה שאין. הסטיקר שאני מציע לחג: "נר לי צנוע" |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:12 ,29/11/13) |
|
|
|
|
|
|
בשבוע שבו אנו קוראים על הריגוש שמחפש יהודה בזרועותיה של תמר המחופשת לזונה, מכה בסערה פרשת אייל גולן, ומלמדת שאין תחליף לאהבה ולמשפחה. אני מביט בנערות שמצאו את עצמן במרכז "פרשת גולן" - זקוקות וצמאות לחיבוק של אב - ולבי נקרע מצער |
|
הרב רפי פוירשטין (18:24 ,23/11/13) |
|
|
|
|
|
|
יעקב ועשיו רצים איש לקראת אחיו, מתחבקים ופורצים בבכי. כך מסכמת פרשת השבוע שלנו, "וישלח", את מערכת היחסים הרעה והמסוכנת שבין התאומים. איך הם עושים את זה? מיטהרים מהתחושה של "אכלו לי", "שתו לי" - ופועלים ממקום של כוח, ולא מתוך חולשה |
|
הרב רפי פוירשטין (10:59 ,23/11/18) |
|
|
|
|
|
|
תשומת הלב שזוכה לה סוגיית ההפרדה בין בנים לבנות בחברה הדתית, היא תגובת נגד לתרבות שטופת המיניות שבה אנחנו חיים. הקשר שבין יעקב ורחל, שנאלץ להתמודד עם מהמורות המציאות, מלמד אותנו את כוחה של האהבה הרב ערוצית. אהבה שלמיניות יש בה תפקיד חשוב, אך לא בלעדי |
|
הרב רפי פוירשטיין (18:23 ,26/11/20) |
|
|
|
|
|
|
הדבקות במנהיגות ערכית, אפשרה לראש עיר שאיננו שומר מצוות לזכות גם בתמיכתם של החרדים. שיתוף הפעולה חוצה המגזרים מלמד כי הציבור חפץ בחברה ששונאת שחיתות ושהצדק הוא נר לרגליה. שימו לב, הערכים חוזרים לקדמת הבימה, וטוב שכך |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:39 ,25/10/13) |
|
|
|
|
|
|
ברית המילה היא תעודת הזהות הבסיסית של העם היהודי. היא סימן החותם שלנו, ואובדנה היא תחילתו של מדרון תלול של חציית הקווים האדומים הבסיסיים ביותר: השייכות לעם היהודי. התעוררו והקשיבו לזעקת האמהות |
|
הרב רפי פוירשטין (20:05 ,19/10/13) |
|
|
|
|
|
|
שנים רבות נוכס הרצח המתועב של רבין ככלי רב עוצמה, בשירות המחלוקת האידיאולוגית והפוליטית בישראל. אין פלא איפה, כי בכל שנה נדמה שהזיכרון והזעזוע הולכים ומתעמעמים. כל מי שחש שהושיבו אותו על ספסל הנאשמים, נושם בוודאי לרווחה. וכל מי שבחר להאשים, נאנח מאכזבה |
|
הרב רפי פוירשטין (18:31 ,16/10/13) |
|
|
|
|
|
|
למה לחילוני שאינו מקיים את מצוות התורה, לקיים דווקא את מצוות המילה? מה קושר אותו לפרוצדורה הזו דווקא, המתבצעת בגוף של התינוק שלו? את השאלה הזו שואלים חילונים רבים יותר ויותר. הם, משום מה, לא חושבים שעקירה מהזהות היהודית כואבת, או אפילו עגילים באוזניים של פעוטה |
|
הרב רפי פוירשטין (09:09 ,14/10/13) |
|
|
|
|
|
|
מציאת האיזון בין חוט השדרה האמוני ובין חופש הלמידה מהאחר היא אתגר גדול, והרב יעקב נגן לא נרתע מלהתמודד אתו. בספרו "להתעורר ליום חדש", הוא קורא לנו לצאת למסע בעקבות הניצוצות החבויים בדתות ובתרבויות אחרות, כדי ללמוד על עצמנו |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:38 ,04/10/13) |
|
|
|
|
|
|
ראש הממשלה מזהיר אותנו מפני הגרעין האיראני, אך אני לא מרגיש שמישהו פוחד מזה. גם הנביא ירמיהו הזהיר את תושבי ירושלים מפני החורבן הצפוי, ואיש לא נתן את דבריו אל לבו. הדור שאחרי השואה אמור להעריך את המתנה שקיבל, ולקחת אחריות כדי שזו לא תיפגע |
|
הרב רפי פוירשטין (10:24 ,16/09/22) |
|
|
|
|
|
|
תוכנית הלימודים של הרמב"ם כוללת שליש לימודי תורה שבכתב, שליש לימודי תורה שבעל-פה, ושליש הבנת דבר מתוך דבר. את היכולות השכליות צריך לבנות באופן אישי, בלי הלחצים שמשקולות המיצ"ב הטילו על הילדים והמורים כאחד. עכשיו הגיע הזמן לחלק השני של המהפכה: הפיכת המערכת לתהליכית |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:56 ,16/08/13) |
|
|
|
|
|
|
הרב אלון וחסידיו אינם מקבלים את הכרעת הדין שניתנה השבוע. גם אנשי פורום תקנה לא מסתפקים במערכת המשפט הפורמלית. כשאין סמכות משפטית המקובלת על כולם, הפיצול והקרע אורבים בפתח. אז איך שומרים על אחדות אבל מביאים את הצדק לידי מימוש? |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:04 ,09/08/13) |
|
|
|
|
|
|
כי אנחנו מאמינים שלהתגייס לצבא זו מצווה, ותומכים בשילוב כוחות בין המגזרים, כי אנו בעד לימודי חול ואיננו חרדים מפני המציאות. החרדים מאויימים מאתנו, משום שאינם יודעים כיצד לפענח את ההצלחה שלנו. אז הם מכנים אותנו "רשעים" |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:43 ,23/06/13) |
|
|
|
|
|
|
תמיד אמרו לו שהוא נועד לגדולות. הרוחניות שאותה הציע הייתה דמוקרטית, ולא הכירה בייחוס, שבט או מעמד, שהרי כולם שווים בעיניי האל. עד שהגיע מנהיג חדש, שהוציא את עם העבדים לחופשי. קרח מעולם לא מחל על גאוותו הפצועה |
|
הרב רפי פוירשטיין (08:42 ,24/06/22) |
|
|
|
|
|
|
השבוע הוכרז בקול מה שידענו בסתר ליבנו: אין ציונות דתית אחת. הוויכוח העמוק שפרץ כלבה של הוצאת דיבה ואיומים, לפחות יביא עמו דבר טוב אחד: הרוב הרבני הדומם ייאלץ לרדת מהגדר ולהכריע בין שתי חלופות: הקצנה ובידול או שילוב והכלה |
|
הרב רפי פוירשטיין (19:47 ,15/06/17) |
|
|
|
|
|
|
"נשות הכותל" הן לא הבעיה, הן רק הסימפטום. הן יוצרות פרובוקציה במקום לחפש פיתרון בדרכי נועם, והחרדים שהפגינו נגדן נוהגים בכוחנות ויוצרים שיח של שנאה. אבל מנגד, קם דור שמחפש שותפות ואחווה. השלום ינצח. זה בדרך וזה כאן |
|
הרב רפי פוירשטיין (00:30 ,26/05/17) |
|
|
|
|
|
|
צורת החיים החרדית הייתה אידיאלית לתקופת הגלות הארוכה והדוויה שעמנו חווה, אבל צורת החיים הציונית-דתית היא האידיאלית לימינו, ואליה שואפים כולנו - גם אם היא קשה ומסובכת. מכתב תשובה פתוח לרב חרדי |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:30 ,03/05/13) |
|
|
|
|
|
|
בסלעים הדוממים אנו רואים יד ה', אך בבני אדם חיים - לא, ופתאום צצות עמדות מוזרות הפוסלות חילונים ונשים לבחור לעצמם רב. יש לומר ברורות: מי שלא חפץ שחילונים ירצו ברב ויהיו שותפים לבחירתו, חורג בתחום זה מהדרך הציונית-דתית |
|
הרב רפי פוירשטיין (20:20 ,20/04/13) |
|
|
|
|
|
|
החרדים רואים בנו זייפנים המוכרים סחורה ישראלית באריזה תורנית, והחילונים רואים בנו זייפנים המוכרים סחורה תורנית בעטיפה ישראלית, אלא שרק הציונות הדתית מסוגלת להתיך את הישראליות ביהדות, ולהעניק משמעות לחיים שלנו כאן |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:43 ,05/04/13) |
|
|
|
|
|
|
נדמה שהיום יותר מתמיד, מתגלים רגשי הנחיתות העמוקים של הציונות הדתית מול החרדים, וההתרפסות הדתית מולם בשיאה. צאו מזה, החרדים עוד בגלות, ואין להם יכולת להתמודד עם החיים מחוץ לבית המדרש, בעוד התורה כבר מזמן בידיים שלנו |
|
הרב רפי פוירשטיין (20:19 ,30/03/13) |
|
|
|
|
|
|
הרבה חמץ הצטבר לי על הלב, ואני רוצה לבטל ולבער אותו מבלי לוותר על עמדותיי. עמוק בפנים אני אוהב את כולם, אבל איכשהו נדמה לי כי הפכנו דומים ללבן הארמי, שנחשב לגרוע מפרעה. הוא רצה לפורר את הרִקמה הפנימית שלנו. אנא, אל תתנו לו לנצח |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:08 ,22/03/13) |
|
|
|
|
|
|
העסקנים החרדים זקוקים לתקופת האופוזיציה, לא כדי להשמיץ את מי שלא נתן בהם אמון, אלא כדי לערוך חשבון נפש נוקב. פרשת "ויקרא" מציעה למאמין לא להפנות אצבע מאשימה כלפי הסביבה, כי אם להביט פנימה, ולהיטהר בעצמו |
|
הרב רפי פוירשטיין (16:57 ,30/03/17) |
|
|
|
|
|
|
הופעת הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" בתוך המפרט הטכני של המשכן, מאירה על שני הפנים של יחסי המאמין עם האל: מחד קרובים ואינטימיים, ומאידך, מחייבים ומדוייקים. שני צדדים אלה משקפים את המפגש הטעון בין הישראליות ליהדות |
|
הרב רפי פוירשטיין (12:38 ,15/02/13) |
|
|
|
|
|
|
מי שעולמו מעוצב על ידי הגמרא, רוכש מבט ערכי על מעשיו ומעשי חבריו. לא רק מה כדאי, אלא גם מה נכון לעשות. אם תקראו את הפרשה, תקבלו מושג על חשיבות התלמוד לחיינו |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:45 ,08/02/13) |
|
|
|
|
|
|
הצוענים במולדובה חיים בגטאות מוכרים ומוגדרים, בלי עתיד ובלי תקווה. אפילו לשאוף הם כבר לא מסוגלים, והסביבה שלא עצרה את השמדת יהודיי האזור - עודנה רואה ושותקת. הרהורים על פרשה אקטואלית במיוחד |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:21 ,01/02/13) |
|
|
|
|
|
|
אדוני רה"מ, היזהר מטעותו של משה שלא הבין כי העם התחלף, והמשיך במאבקים של דור ההורים. המנהיגים החדשים שנבחרו לצדך מייצגים הלכי רוח רעננים, שכדאי להקשיב להם. אם תעז להיות הנחשון בן עמינדב שלנו, אולי תביא לשינוי המיוחל |
|
הרב רפי פוירשטיין (14:53 ,25/01/13) |
|
|
|
|
|
|
שליש מהציבור חושב שיש לשלול את זכות הבחירה מאנשים עם צרכים מיוחדים. כאב לילד עם תסמונת דאון, אני מבקש לשכנע אתכם להאמין בפוטנציאל האנושי: הילדים שלנו אינם התוויות שהודבקו עליהם, הם גם היכולות האדירות הגלומות בהם |
|
הרב רפי פוירשטיין (12:49 ,04/01/13) |
|
|
|
|
|
|
הוא השתחרר מהצבא עטור הצלחה, אך התקשה למצוא עבודה. פגישה מקרית עם מכר שמה על השולחן את המציאות המטרידה: איך זה שבן 45 נחשב זקן מכדי להתקבל לעבודה? ולמה אין די אנשים מנוסים בקרב המועמדים לכנסת הבאה? |
|
הרב רפי פוירשטיין (12:01 ,16/01/17) |
|
|
|
|
|
|
כמו שעמיר פרץ חשף את המניעים הרגשיים שהובילו אותו לעזוב את מפלגת העבודה, כך גם התורה לא מסתירה את שנאת האחים כלפי יוסף. האם רגשות ויצרים לא מרוסנים הם שמעצבים את גורלנו או שיש סיכוי לתבונה ולשיקול דעת? |
|
הרב רפי פויירשטיין (19:42 ,22/12/16) |
|
|
|
|
|
|
יש במחננו כאלה הקוראים ל"ניצחון אחת ולתמיד" בכל מחיר, אלא שכשנלחמים על הבית, אסור לחתור להכרעות דימיוניות. גם יעקב אבינו ידע זאת, וכשברח מעשיו, השכיל לבקש מה' רק את המינימום הדרוש להישרדותו |
|
הרב רפי פוירשטיין (14:02 ,23/11/12) |
|
|
|
|
|
|
פטר היה אך תינוק כשאמו נלקחה ממנו. משך שנים הוא שמר את הרישומים שציירה והמכתב שכתבה לו מהרכבת לאושוויץ. לאחרונה הצטרף לקהילת אולמוץ המורכבת ברובה מניצולי שואה. הם וליל הבדולח שחל אמש לפני 74 שנים, מזכירים לנו לא לאטום את לבנו |
|
הרב רפי פוירשטין (18:56 ,10/11/12) |
|
|
|
|
|
|
אברהם ויצחק הולידו עמים, ויעקב הביא לעולם שבטים שלא השכילו לחיות בשלום זה עם זה. אולי עכשיו יושלם כור ההיתוך, ונהפוך להיות עם אחד |
|
הרב רפי פוירשטין (14:47 ,02/11/12) |
|
|
|
|
|
|
"עיגולי פינות" יש בכל בכל מקום: במונית, במוסך, בכנסת ואפילו בבית. עלינו להתאגד ולהציב את ניקיון הכפיים בראש סדר העדיפויות. לא לחינם נחשב מבחן הציות, למבחנו הגדול של מייסד האומה הישראלית |
|
הרב רפי פוירשטיין (13:26 ,27/10/17) |
|
|
|
|
|
|
אלוקים בוחר למחות את דור המבול מעל פני האדמה, ומצווה למחות את זכר העמלק. לכאורה, פעולת המחייה רק מעצימה את הזיכרון - אלא שמדובר במחייה הפיזית, שלעתים היא חשובה יותר מהמורשת הרוחנית |
|
הרב רפי פוירשטין (20:10 ,22/10/20) |
|
|
|
|
|
|
כל אחד מאיתנו מתאמץ לחנך את ילדיו לשמירה על החוק, על כללי הצדק, הנימוס. אך איך נעשה זאת כשבחלק ממנהיגי הציבור העומדים להיבחר, דבק ריח של היעדר טוהר מידות |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:11 ,12/10/12) |
|
|
|
|
|
|
אנחנו מלמדים דעת, מקצוע, ערכים, וגם קצת לחשוב - אבל לא מתייחסים מספיק למיומנויות הרגשיות שבונות את החיים. קהלת מלמד אותנו לחיות נכון, אבל לא היה מי שהמשיך אותו |
|
הרב רפי פוירשטיין (15:25 ,23/09/21) |
|
|
|
|
|
|
הסוכה מפשיטה אותנו מהסביבה החומרית, העמוסה לעייפה בחפצי נוחות ותשתיות בידור: מסכים, רמקולים, מקלדות, אוזניות וכל מיני אביזרים מסיחי דעת - ובעיקר כאלה שמבודדים אותנו מהחברה הסובבת אותנו, מהמשפחה |
|
הרב רפי פוירשטיין (18:34 ,27/09/18) |
|
|
|
|
|
|
בזמן שאנו פנויים לכל חברינו וידידינו, לכל גחמה, ולכל רבע אירוע חגיגי, לפעמים הילד הקטן שלנו צריך לצרוח כדי שנשים לב שהוא זקוק לנו. מבט פנימה, לקראת יום כיפור |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:41 ,21/09/12) |
|
|
|
|
|
|
בלי ציניות וללא הבדלי מגזר, רוח של כמיהה נושבת ברחובות הארץ בימים שבין אלול לתשרי. ובעוד ימים ספורים, יעלו משאלותינו על קול השופר - בתנאי שנדע למלא את משאלותיהם של אחרים, כמו ברשת חברתית של נתינה |
|
הרב רפי פוירשטין (14:15 ,14/09/12) |
|
|
|
|
|
|
שמירה על מסורת מחייבת מאמץ, מודעות ומעשים, אבל אחרת אנו עשויים פשוט להישטף בצונאמי האדיר שקם עלינו |
|
הרב רפי פוירשטיין (06:57 ,07/09/12) |
|
|
|
|
|
|
פרשת "ראה" כוללת מצוות רבות, עם מכנה משותף בולט: כולם צריכים מטרה, ועל הציבור להיות מאוחד בדרכו אליה. כשנשיא יוצא בפומבי נגד ראש ממשלה - זה מצב לא תקין |
|
הרב רפי פוירשטיין (13:42 ,17/08/12) |
|
|
|
|
|
|
אפילו במדבר, אחרי שראו את מכות מצרים ואת קריעת ים-סוף, קשה לעם ישראל לשמור על האמונה - כי הבעיה היא שורשית: האדם נמשך אל החושני, ולא אל המופשט. כל אחד עקב אחרי המשלחת הישראלית, אבל מי שומע על חוקרי המוח המובילים? |
|
הרב רפי פוירשטיין (09:48 ,22/08/16) |
|
|
|
|
|
|
פגיעה בהליך הנישואים עשויה ליצור חיץ בין מגזרים בישראל - ולאיים על שלמות החברה. הרבנות, הפולטיקאי החילוני והציונות הדתית - כולם אשמים בכך, וכדאי להתעורר |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:23 ,03/08/12) |
|
|
|
|
|
|
כשהאידיאולוגיות מאיימות לקרוע את החברה, תשעה באב עוצר אותנו ליום אחד, מתיש את העוצמות הפסיכו-פיזיות שלנו, ומוביל לדיון שכלי - עם קצת פחות אגו ורגשות |
|
הרב רפי פוירשטיין (17:38 ,27/07/12) |
|
|
|
|
|
|
פרשת השבוע מזכירה לנו שלפרטים הביוגרפיים כשלעצמם יש חשיבות עצומה - דע מאין באת. ט' באב שיצוין בעוד תשעה ימים הוא הזדמנות מצוינת להתחבר לעבר שלנו |
|
הרב רפי פוירשטיין (12:59 ,20/07/12) |
|
|
|
|
|
|
פרעה ומואב פחדו מבני ישראל, ועכשיו בני ישראל מפחדים האחד מהשני. כך הפכנו לחממת קוצים בלב המזרח התיכון הסוער - העם נגד החרדים, נגד השמאלנים, נגד המתנחלים. אם חפצי חיים אנחנו, כדי שנפקיע את השיח הקוצני מהפוליטיקאים |
|
הרב רפי פוירשטין (22:10 ,28/06/18) |
|
|
|
|
|
|
משה ואהרון לא מדברים אל הסלע, כפי שנצטוו, אלא מכים אותו. גם המנהיגים שלנו מעדיפים לפעמים את הכוח על פני השיח - זה קל יותר, אבל פחות יעיל. אבל מי באמת אשם בזה? כולנו |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:25 ,29/06/12) |
|
|
|
|
|
|
לא בג"ץ הוא שמעניק לרפורמים את כוחם, אלא היהדות ההלכתית שאינה מסבירה פנים בבית הכנסת, שדורשת מזוג שנרשם להחליף את התמונה בתיק הנישואים כי היא "לא צנועה", ושמיעוטים קיצונים מתוכה מיידים אבנים בבית שמש |
|
הרב רפי פוירשטיין (00:09 ,24/06/12) |
|
|
|
|
|
|
משה רבנו שולח את המרגלים, למרות שהוא יודע שהדיווח שלהם עלול להסעיר את העם - וזאת כדי לאפשר לבני ישראל להוציא את מה שבבטן. לא תמיד הרצוי והמצוי נפגשים - משה הבין זאת היטב, וגם יוסק'ה אחיטוב |
|
הרב רפי פוירשטיין (09:35 ,15/06/12) |
|
|
|
|
|
|
מי שלא יכול היה להשתתף בליל הסדר המקראי, זכה לחגוג את הפסח חודש מאוחר יותר - והרגיש שייך. אבל "פסח שני" הוא לא רק ליל סדר, הוא גם סדר בחברה. הענקת הזדמנות שנייה לאלה שמוצאים את עצמם מחוץ למחנה הישראלי |
|
הרב רפי פוירשטין (01:56 ,10/06/22) |
|
|
|
|
|
|
ספר "במדבר" מתאר את מסע צמיחתם של פרטים לעם מאורגן ומלוכד. מהלך דומה קורה בימינו - ולמי שאין מספיק אוויר למסע המורכב הזה, מוטב לו ולנו שיבנה את אוהלו בשולי המחנה ולא יחליש ויפריע לאלה שלקחו על עצמם לבנות כאן עם אחד |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:45 ,01/06/12) |
|
|
|
|
|
|
בעשרת הדברות יש לפחות שש מצוות שמקובלות במין האנושי, כמו לא תרצח או לא תגנוב - אז למה צריך לקבל אותן משמים? התשובה נעוצה בכך שכשאנו חונים לרגע בכחול-לבן, אנו חוששים מהפקח - ולא מזה שמדובר בגניבת מהעירייה |
|
הרב רפי פוירשטיין (11:59 ,25/05/12) |
|
|
|
|
|
|
חברה שהוכיחה כי היא אינה מסוגלת לתפקד רק מכוחן של האהבה וההזדהות, זקוקה לחוזה ברור עם עונשים חד-משמעיים למי שמפר אותו. פרשת השבוע פוגשת את המציאות |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:18 ,18/05/12) |
|
|
|
|
|
|
התורה מצווה אותנו לדאוג ל"נמוך", לחלול, למי שעלול לאבד את המשמעות של חייו. האלימות וההתלהמות שמאפיינת את החברה הישראלית היא סממן לכך שאין מי שמסייע בידי הנמוכים להתרומם, ואין מי שייתן להם דוגמה |
|
הרב רפי פוירשטיין (14:52 ,11/05/12) |
|
|
|
|
|
|
במכתב שהוציאה הרבנות הראשית לישראל, נשמטה אמירת תפילת ההלל ביום העצמאות. בכך הוכיחה (שוב) הרבנות עד כמה היא לא רלוונטית לישראל, ומדוע חשוב לבחור רבנים ראשיים שיתאימו לציבור שהרבנות מדברת אליו |
|
הרב רפי פוירשטין (11:53 ,27/04/12) |
|
|
|
|
|
|
בנו חומות למבצרכם. החליטו מה נכנס ומה לא. כשאתם מורידים את הזבל, אל תסתפקו רק בזבל הגשמי. יש גם זבל רוחני שחודר אליכם הביתה. השליכו אותו לכל הרוחות - בין אם זו תוכנית טלוויזיה, ובין אם התנהגות שלא מתאימה לכם |
|
הרב רפי פוירשטין (22:30 ,04/04/19) |
|
|
|
|
|
|
94% מהישראלים חגגו את ליל הסדר - וזו הוכחה נהדרת לכך שחוקים ו"כפייה דתית" לא עוזרים, אלא דווקא החיבור הפנימי - שמגיע מתוך הידברות, לימוד וחינוך |
|
הרב רפי פוירשטיין (13:22 ,12/04/12) |
|
|
|
|
|
|
מי זו שעמדה לאבותינו ולנו בכל דור ודור? ארבעה סיפורים קצרים עם ארבע פרשנויות ל"והיא". לחיים! |
|
הרב רפי פוירשטיין (13:15 ,06/04/12) |
|
|
|
|
|
|
לכאורה, הכי קל להיכנע להגדרות "חכם", "רשע", "תם" ו"שאינו יודע לשאול", אלא שההגדרות מתעתעות, ויכולות להתערבב אלו עם אלו. כי בעצם, כל הרעיון הוא לא לקטלג |
|
הרב רפי פוירשטיין (23:13 ,13/04/17) |
|
|
|
|
|
|
יהודי שושן וסביבותיה קיבלו הזדמנות פז להתפרע, אבל העדיפו לפגוע במרצחים הפרסים נקודתית. בכך מלמדת מגילת אסתר על מהותו של חוסן לאומי, שהוא ההיפך הגמור מפעולות "תג מחיר" או "עגל הזהב" הייצריות |
|
הרב רפי פוירשטין (12:46 ,09/03/12) |
|
|
|
|
|
|
משה, שאמור היה להיות הכהן הגדול, מצוּוה להכין את בגדי הכהונה לאחיו - ולשמוח בכך. לפי הפרשנים, בכך מכפר משה על שהעיז פנים לאל, ויוצא זך וצח כשלג. מה חבל שבצאתו מבית הסוהר, השר לשעבר בניזרי בחר בדרך אחרת |
|
הרב רפי פוירשטיין (10:55 ,02/03/12) |
|
|
|
|
|
|
רוח התנדבות ועזרה לזולת לא באה ככה סתם, היא תלויה בחברה שמסביב. דווקא חוקים וכפייה עשויים לפתח את המוטיביציה הפנימית להועיל לאחר |
|
הרב רפי פוירשטיין (14:13 ,24/02/12) |
|
|
|
|
|
|
בימי קדם פיעמה במוחותיהם של הרוצחים בשגגה התקווה לראות כבר את השלט המבשר על תחילת תחום השיפוט של עיר-המקלט. שנים לא הבנתי כיצד מאפשרת התורה גאולת דם, עד השבוע. עד החיילת אמנש יזאצ'ו |
|
הרב רפי פוירשטין (11:34 ,17/02/12) |
|
|
|
|
|
|
מעמד הר סיני לא עסק בדברי מוסר, בעניינים של רוחניות או בעצות טובות לחיים מאושרים. עשרת הדיברות הם עשרה ציוויים, אבל זה כל העניין: מפגש רצונות של האדם וה"אחר" הוא שיוצר קשר ביניהם. ומה הקשר לפייסבוק של הילדים שלנו? |
|
הרב רפי פוירשטיין (01:39 ,17/02/17) |
|
|
|
|
|
|
המלאכים רואים במצרים אויב אכזר בלבד, לא אדם. הקיבעון להגדרות מונע מאיתנו להכיר כל אדם לעומק, ולהבין שהוא לא רק התווית שהודבקה לו |
|
הרב רפי פוירשטיין (19:08 ,17/01/19) |
|
|
|
|
|
|
"גדולי הדורות היו קיצונים. קיצוניים בחובת האיזון ההלכתי, הרואה תמונה שלמה של ערכים וצרכים ומתוך כך פוסקת הלכה. מעולם לא יצא רב ראשי מטקס בו שרו נשים, הם לא שברו את הטקס הממלכתי. יש יוהרה עצומה מצד מי שפוסק אחרת" |
|
הרב רפי פוירשטין (21:51 ,21/01/12) |
|
|
|
|
|
|
מכנים אותנו בלעג: "רבנים מתונים", "פשרנים" ו"דתיי מחמד", אבל אנחנו הקיצוניים שבקיצוניים אל מול כל גורם שמנסה לחבל במרקם העדין של המדינה והחברה. אסור לנו להיבהל ולשבת על הגדר. יש דברים שהדעת איננה סובלת. מכתב פתוח לרבנים |
|
הרב רפי פוירשטין (12:42 ,13/01/12) |
|
|
|
|
|
|
יעקב אבינו כעס מאוד על בניו שמעון ולוי, אך המתין לרגע הנכון כדי להגיב בעוצמה ומבלי לפרק את המשפחה. נדמה שבין מותחי הביקורת על החרדים, ישנם מי שפועל רק מתוך שנאה |
|
הרב רפי פוירשטין (09:43 ,06/01/12) |
|
|
|
|
|
|
במרכז הרפואי החלו צעקות: גבר ואשה שמתפתלת מכאבים דרשו להיות מטופלים על-ידי יהודים בלבד, ומולם עמד רופא ששכל בני משפחה בפיגוע, והבהיר שהם מוזמנים ללכת למקום אחר. בתוך החושך של ההדרות - צריך לתת כוח לנרות הקטנים |
|
הרב רפי פוירשטין (18:27 ,24/12/11) |
|
|
|
|
|
|
הרוב המוחלט של הציבור חש תיעוב וסלידה כלפי מעשי האלימות נגד חיילי צה"ל, אבל השיח הפנימי, שלנו - המתונים, הוא בבסיסו קיצוני ומנוכר, ומתוכו צומחים גידולי פרא. לו רק היינו מצליחים לנהוג בחוכמה, כמו דוד המלך |
|
הרב רפי פוירשטין (09:12 ,16/12/11) |
|
|
|
|
|
|
אי-אפשר לומר שהתורה אינה דורשת נקמות, אבל היא כן דורשת להותיר את כבודו הבסיסי גם של מי שנידון, הורשע ונענש |
|
הרב רפי פוירשטין (10:02 ,09/12/11) |
|
|
|
|
|
|
אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ועשיו, יוסף ואחיו - התורה משופעת במחלוקות שנפתרו באהבה, לרוב לאחר התנתקות וגלות. האם זו חוויית הבדידות שכוחה יפה לקרב רחוקים? ומדוע דווקא כאן, בבית, הוויכוח חסר כבוד ומלא שנאה כלפי האחר? |
|
הרב רפי פוירשטין (13:57 ,02/12/11) |
|
|
|
|
|
|
פרשות השבוע מלמדות אותנו שהאמהות לא הוחבאו והוצנעו. אז מאיפה נולדו ההחמרות החדשות? כדאי לבדוק ברחבי המרחב הישראלי: החל בפריצות המינית - וכלה בכור ההיתוך הצבאי |
|
הרב רפי פוירשטין (13:13 ,25/11/11) |
|
|
|
|
|
|
אברהם ושרה שתקו בחייהם ויצרו מרחק רוחני, שהתמסמס רק עם מותה של שרה. אבל יצחק ורבקה חיו באהבה ובתקשורת שכללה גם ויכוחים. ואת זה מבקשת הפרשה ללמדנו |
|
הרב רפי פוישטין (19:49 ,12/11/20) |
|
|
|
|
|
|
"אני פוגש יותר ויותר מאמינים שמפחדים משאלות. עצם השאלה נתפסת בעיניהם ככפירה. אני גם מכיר כופרים שמפחדים מהאמונה. עצם גילוי של אמונה בלבבם, מאיים עליהם". לאן נעלמה היכולת של אברהם ושרה לצחוק - ולהאמין |
|
הרב רפי פוירשטין (17:08 ,25/10/18) |
|
|
|
|
|
|
שרה מסכימה להצהיר שהיא אחותו של אברהם כדי שלא יהרגו אותו, ואברהם מסכים לגרש את הגר כי שרה לא סובלת אותה. לכאורה, שיר הלל על הקרבה למען המשפחתיות, אבל האם ייתכן שהקורבן הוא דווקא הצודק והמוסרי? |
|
הרב רפי פוירשטין (10:46 ,04/11/11) |
|
|
|
|
|
|
החברה הפאשיסטית הקדומה דיברה בשפה אחת ובאחידות רעיונית, וניסתה לבנות מגדל שיגיע עד השמים ויהפוך את האדם לבורג קטן במכונה. האל יודע לאן חברה נטולת ביקורת עצמית וחופש עלולה להגיע, והוא מחבל בתוכניותיהם |
|
הרב רפי פוירשטין (10:02 ,28/10/11) |
|
|
|
|
|
|
אל מול העולם של קין, שלא מקדש חיי אדם, עומד עולמו של אברהם אבינו שיעשה הכל כדי להציל את אחיו לוט. זו גאווה להיות בצד של אברהם, גם אם קשה יותר |
|
הרב רפי פוירשטין (14:49 ,21/10/11) |
|
|
|
|
|
|
הסוכה, דווקא בשל ארעיותה, יכולה לנסוך בנו תחושת ביטחון. היא עשויה ליפול בקלות, אך גם פשוט מאוד לבנות אותה בחזרה |
|
הרב רפי פוירשטין (14:24 ,14/10/11) |
|
|
|
|
|
|
כמה פעמים הגבתי לא-נכון בשל סערת רגשות, כמה פעמים ויתרתי לעצמי בשל עצלות, כמה פעמים לא ביקשתי סליחה - כשעמוק בפנים ידעתי שאני טועה. פרשת השבוע רוצה לחזק בנו את הקול הפנימי, שבכזאת קלות אנו מתעלמים ממנו |
|
הרב רפי פוירשטין (09:44 ,23/09/11) |
|
|
|
|
|
|
הניסיון הימי-ביניימי להשתית את האמונה על המושכלות האוניברסליים אינו מצליח לשכנע בעידן הפוסט. אם אנחנו רוצים לשרטט את תפיסת העולם, צריך לשנות את צורת השיח |
|
הרב רפי פוירשטין (14:38 ,16/09/11) |
|
|
|
|
|
|
התורה דורשת מהעשירים להותיר בשדה יבול עבור הנזקקים. למה? כי זה מפתח אצל הנותן זהות שלא תלויה ברכוש, והופכת אותו לחזק יותר. פרשת השבוע פוגשת את המחאה |
|
הרב רפי פוירשטיין (16:23 ,09/09/11) |
|
|
|
|
|
|
הפרשה מורה לנו לרדוף אחר הצדק - בכל מקום, לא רק בקריית הממשלה או במאהל הסמוך לביתנו, ולהקים מאהלים גם לאנשים השקופים, שאינם יכולים להראות נוכחות |
|
הרב רפי פוירשטין (15:21 ,24/08/17) |
|
|
|
|
|
|
במציאות של חלוקה לשבטים ופיזור גיאוגרפי, פרשת השבוע מדגישה את נקודות החיבור, כי האחדות היא יסוד הקיום שלנו. אם אין שלום - גם הרעיון היפה ביותר יתמוסס |
|
הרב רפי פוירשטין (09:27 ,30/08/19) |
|
|
|
|
|
|
בפרשת השבוע נותנת התורה לגיטימציה לנקמה - כביטוי עז לצורך העמוק שלנו בעולם הרמוני ומוסרי |
|
הרב רפי פוירשטין (12:02 ,21/07/17) |
|
|
|
|
|
|
בפרשת השבוע נאלץ העם להתייצב מול המוות, עקב פטירתו הפתאומית של אהרן הכהן. הפרשה מציעה דרכי התמודדות עם הבור השחור שנפער לאחר מותו של אדם קרוב |
|
הרב רפי פוירשטין (01:37 ,01/07/22) |
|
|
|