יותר מ-5 מיליון שקלים בשנה: בכנסת ישראל מכהנים כ-90 ח"כים שאינם חברי ממשלה, ומקבלים רכב יוקרה על חשבון המדינה בעלות של אלפי שקלים בחודש לכל אחד, שמצטברת למיליונים בשנה. הנתונים, שנחשפו בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע, חושפים מי חברי הכנסת שוויתרו על התענוג, מי בחרו ברכב היקר ביותר שהוצע להם, מי הבודדים שהקשיבו להמלצה להזמין רכב היברידי ומי חברת הכנסת היחידה שבחרה ברכב הזול ביותר?
6 צפייה בגלריה
משה ארבל, ינון אזולאי, שלמה קרעי, יעקב טסלר, אליהו ברוכי ומיכאל מלכיאלי קיה קרניבל שמונה מושבים רכב רכבים חברי כנסת
משה ארבל, ינון אזולאי, שלמה קרעי, יעקב טסלר, אליהו ברוכי ומיכאל מלכיאלי קיה קרניבל שמונה מושבים רכב רכבים חברי כנסת
טויוטה קאמרי XLE - הרכב היקר ביותר
(צילום: shutterstock, חיים גולדברג/כיכר השבת, שלו שלום, אבי מועלם, אהוד אמיתון/TPS, מתוך אתר הכנסת)
6 צפייה בגלריה
 הח"כים שהזמינו את הרכב המזהם ביותר
 הח"כים שהזמינו את הרכב המזהם ביותר
הח"כים שהזמינו את הרכב המזהם ביותר
(צילום: shutterstock, חיים גולדברג/כיכר השבת, שלו שלום, אבי מועלם, אהוד אמיתון/TPS, מתוך אתר הכנסת)
חברי הכנסת זכאים מתוקף תפקידם לבחור רכב יוקרתי בשיטת ליסינג תפעולי, בעלות של בין 4,000 ל-5,737 שקלים בחודש לכל רכב. בסך הכל, העלות החודשית של כלל רכבי הליסינג היא 437,000 מדי חודש, ובכנסת מדגישים כי נתון זה כולל אמנם תחזוקה, שירותי גרירה, רישוי וביטוח - אך לא כולל עלות כלי רכב של חברי כנסת המכהנים כשרים וסגני שרים, שכן הם אינם זכאים לרכב על חשבון הכנסת.
המשמעות היא שמדי שנה מוציאה המדינה 5,244,000 שקל לפחות בעבור רכבי היוקרה לחברי הכנסת שאינם חברי הממשלה. מנהל חטיבת התפעול העביר לחברי וחברות הכנסת מכתב שבו הפציר בהם לבחור רכב היברידי, והבהיר להם כי "זיהום האוויר גורם לכ-2,500 מקרי מוות מוקדם בכל שנה, מחציתם מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה. לכלי רכב ההיברידיים שמציעה הכנסת דרגת זיהום אוויר נמוכה". הוא ציין גם כי כלי הרכב מקטינים את השימוש בסולר ובבנזין, וקרא לח"כים לשמש דוגמה.
עם זאת, נראה שחברי הכנסת לא מאמינים בשימוש דוגמה ככל שמדובר בכלי רכב שאותם הם מזמינים על חשבון משלם המיסים. רק 25 מתוך חברי הכנסת שנסקרו במסמך בחרו ברכב היברידי, ו-64 מהם ממשיכים לנהוג בכלי רכב מזהמים.
6 צפייה בגלריה
 גם רכב היברידי - וגם הזול ביותר ברשימה. ח"כ זנדברג
 גם רכב היברידי - וגם הזול ביותר ברשימה. ח"כ זנדברג
גם רכב היברידי - וגם הזול ביותר ברשימה. ח"כ זנדברג
(צילום: shutterstock, שחר גולדשטיין)
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, אבי מועלם, קמפיין כחול לבן)
מבין כלי הרכב ההיברידיים, תשעה חברי כנסת בחרו בטויוטה קאמרי XLE, והמדינה משלמת בעבור כל אחד מהם 5,737 שקלים מדי חודש - הרכב היקר ביותר לתחזוקה: משה אבוטבול, אבי דיכטר, יפעת שאשא ביטון, דוד ביטן, איילת שקד, הילה שי וזאן, אלי אבידר, אוסנת מארק ואליהו חסיד.
15 חברי כנסת שבחרו ברכב היברידי נוסעים בטויוטה ראב E-VOLVE 4, בעלות חודשית של 5,119 שקלים. הרכב הזול ביותר שהוצע ברשימה הוא גם היברידי - יונדאי איוניק פרימיום, שעלותו 3,959 שקלים בחודש. חרף מחירו האטרקטיבי יחסית למשלם המסים, בחרה בו רק חברת כנסת אחת - תמר זנדברג ממרצ.
בפאנל של החברה להגנת הטבע, שנערך לפני הבחירות בחודש אפריל 2019, הצהירה (לפי אתר העמותה) חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד כי "אם הליכוד ייבחר שוב ויינתן לי הכוח לשרת במשרד כלשהו, הייתי רוצה ללכת לחקלאות או להגנת הסביבה". חרף השאיפות הפוליטיות-סביבתיות של השכל, היא בחרה דווקא ברכב מיצובישי אאוטלנדר עם שבעה מושבים, שלפי אתר מיצובישי הוא בעל דרגת זיהום של 14-11.
חברת סיעתה של השכל, מאי גולן, בחרה גם היא ברכב היקר והמזהם, וכך גם אריאל קלנר ותהלה פרידמן. חבר הכנסת יאיר גולן, שחבר במחנה הדמוקרטי-מרצ, בחר ברכב שממונע באמצעות בנזין ולא ברכב היברידי - למרות שמפלגתו הציגה מצע סביבתי מפורט ביותר.
6 צפייה בגלריה
יאיר גולן באולפן ynet
יאיר גולן באולפן ynet
מצע סביבתי מפורט, אבל רכב מזהם. יאיר גולן
(צילום: ניצן דרור)
רכב של שבעה מושבים פופולרי מאוד בקרב חברי הכנסת, ובדגם סקודה קודיאק שעלותו 5,123 שקל בחודש בחרו חברי כנסת רבים כמו יעקב אשר, עודד פורר, אוסאמה סעדי, עאידה תומא-סולימאן, אנדרי קוז'ינוב, מתן כהנא, מרב מיכאלי, בועז טופורובסקי, בצלאל סמוטריץ', קטי שטרית, יוליה מלינובסקי, סמי אבו שחאדה, מיכל שיר, מטאנס שחאדה, ג'אבר עסאקלה, יבגני סובה, אורנה ברביבאי, איתן גינזבורג שכראש עיר חייב בבנייה ירוקה, קרן ברק, יעקב מרגי, אלכס קושניר, אופיר סופר, יוסף ג'בארין והיבא יזבק. דרגת הזיהום של רכב זה לפי אתר החברה היא 15-13.
כמה חברי כנסת הזמינו רכב קיה קרניבל עם שמונה מושבים, שדרגת זיהום האוויר שלו היא הגבוהה ביותר ועומדת על 15: משה ארבל, ינון אזולאי, שלמה קרעי, יעקב טסלר, אליהו ברוכי ומיכאל מלכיאלי.
6 צפייה בגלריה
 חברי הכנסת שוויתרו על הרכב
 חברי הכנסת שוויתרו על הרכב
חברי הכנסת שוויתרו על הרכב
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ, אופיר יצחק, עידן ארבל, דוברות ישראל ביתנו, חוסן לישראל)
חלק מחברי הכנסת עדיין לא הזמינו רכב, והם נוהגים על רכבי גישור שניתנו להם עם כניסתם לתפקיד - בהם אתי עטייה, יוסף טייב, עמית הלוי ויצחק פינדרוס.
והיו גם חברי כנסת שבחרו לא להזמין רכב כלל על חשבון הכנסת - ובהם משה (בוגי) יעלון, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, ניר ברקת, חמד עמאר ועינב קבאלה.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2017 ההוצאה הממוצעת במשקי הבית של הישראלים על תחבורה ותקשורת עמדה על 3,284 שקלים בחודש, כשבחמישון התחתון ההוצאה עמדה על 1,530 שקלים ובחמישון העליון על 5,624 ש"ח. על חשבון הכנסת, ולמעשה על חשבון משלמי המיסים, חברי הכנסת נוסעים בכלי רכב שההוצאה עליהם כאמור היא בין 4,000 ל-ל-5,737 שקלים בחודש.
בקשת המידע הוגשה על ידי הסטודנטית גיא בן-חיים מהקליניקה לחופש המידע במכללה למנהל. עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע, ומנחה הקליניקה במכללה למנהל, אמר כי "ההחלטות של חברות וחברי הכנסת במליאת הכנסת משפיעות על חיינו באופן ישיר, אך גם להחלטות שונות דוגמת בחירת רכב ישנה השפעה על הציבור ועל הנורמות בחברה הישראלית".
לדבריו, "אף שמהמידע עולה שהכנסת ממליצה על בחירה ברכב היברידי, אנו רואים כי מרבית חברי הכנסת בחרו בכלי רכב מזהמים יותר, אף שמובן כי במסגרת עבודתם הם נוהגים לנסוע לאורכה ולרוחבה של המדינה. מצופה כי נבחרי הציבור יחשבו גם על ההשלכות הללו בעתיד, במיוחד בתקופה שבה האחריות בנושאי סביבה נמצאת עמוק כל כך בשיח הציבורי"