כלכלה  כלכלה בארץ
"כביש ים המלח בסכנת קריסה בגלל הבולענים"
עידו אפרתי
פורסם: 12.02.06, 14:03
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 132 תגובות ב-132 דיונים
61. יש פתרון מהיר תוך שנה: צינור מים מהים התיכון לים המלח
ומשה היכה על סלע ,   ויצאו ממנו מים   (12.02.06)
62. הבולענים הגדולים אלו ההתנחלויות.
(12.02.06)
63. ל-52: קרא את 25 ותהיה יותר חכם!!
יודע ,   דרום   (12.02.06)
64. המדינה לא תתקיים עוד 50 שנה
(12.02.06)
אז בואו נהרוס אותה. למען עתיד ללא עתיד
65. סמי עופר מעביר את הכסף למוזיאון הבולענים חחחחחחהה
סדום ועמורה   (12.02.06)
עם דפוק ואף אחד לא מבין מה עושים בים המלח
66. ל-19, 25, ושאר המפקפקים באשמת מפעלי ים המלח
אברהם אבינו ,   סדום ועמורה-זה כאן!   (12.02.06)
1. נכון למדי שחלק מהבעיה הוא הקיטון בזרימת מי הירדן והירמוך אל ים המלח, אבל זה חלק קטן מאד של הבעיה. 2. העובדה היא שפני ים המלח בחלקו הצפוני, זה שעדיין נשאר "ים", ולא משמש כברכות אידוי, לא ירדו בצורה משמעותית, ובחלק זה (מסביב לכל חלקו הצפוני של ים המלח) אין בעיית בולענים. 3. פני "ים המלח" הדרומי (= בריכות האידוי של מפעלי האשלג של ישראל ושל ירדן גם יחד) ירדו בהרבה מאד מטרים, בגלל הסכר שסוכר את החלק הזה, ומפריד אותו לגמרי מהחלק הצפוני; סכר זה מאפשר רק למעט מאד מים לזרום מהחלק הצפוני לחלק הדרומי (המפעלים בישראל ובירדן מתאמים ביניהם היטב את מועדי וכמויות ההזרמה, שכן השליטה במעבר המים היא בידי מפעלי ים המלח "שלנו"). 4. כל התהליך הזה נעשה על מנת לוודא שעומק המים בבריכות האידוי קטן מאד, כך שתהליך האידוי יהיה מהיר מאד (יחס קיצוני בין פני המים לסה"כ הנפח שמתחת לאותו שטח פנים), וגם שיקל על דוברות הכריה (ה"מגרדות" בעצם את האשלג שמצטבר על הקרקעית). 5. התחרות העזה בתחום האשלג (המתחרים הגדולים של ישראל וירדן הם סין וקנדה) גורמת לצורך לייעל את הפקת החומר, ולהוזיל אותו ככל האפשר; חלק מזה נעשה ע"י צעדים טכניים, כמפורט להלן, וחלק אחר נעשה ע"י קיצוץ בעלויות כ"א, ע"י העסקת ע(ו)בדי קבלן. (אתם יכולים לתאר לעצמכם שבסין ובירדן כ"א יותר זול מישראל וקנדה. 6. הסדר התמלוגים שבין מדינת ישראל למפעלי ים המלח (הירדנים לא בדיוק מעניינים אותי כרגע) הוא מיושן (הוא מבוסס על הסכם זכיון שהבריטים נתנו בשנות ה-30 ל"חברת האשלג" שהוקמה ביוזמתו של המהנדס נובמייסקי; יש דמיון רב בין זכיון זה ובין הזכיון שניתן בערך באותה תקופה לבתי הזיקוק בחיפה), ומהווה תמורה קטנה מאד על העמדת משאב הטבע הזה לרשות מפעלי ים המלח (בין כשהיו בבעלות המדינה/כור/כי"ל ובין בבעלות החברה לישראל/אייזנברג/אחים עופר). 7. הדרך הנכונה לטפל בבעיה קצת יותר מורכבת: א. יש לחייב את מפעלי ים המלח בכיסוי כל הנזקים שנגרמים לסביבה, לאנשים או לעסקים בגלל הייבוש המהיר; על מנת "להכאיב" בתהליך הזה, צריך להוציא נגד מפעלי ים המלח צווים זמניים כגון: עיקול כספים להבטחת הפיצויים, צווי מניעה להפסקת המשך הנזק, וכן "צווי עשה" שיחייבו אותם להזרים יותר מים לחלק הדרומי. מצידי שהאחים עופר יבזבזו את כל כספם על עורכי דין שיילחמו ברוע הגזרה. אני גם לא הייתי סומך על פרקליטות המדינה ש"תעשה להם את המוות" (בים המוות...), אלא הייתי מעסיק משרד עו"ד חיצוני שמתמחה בהתעמרות בנתבע/ים שמולו (ואני מבטיח לכם שבתביעה כזו הם יסכימו גם לשכ"ט הרבה יותר קטן מהרגיל). במקביל, אכן יהיה נכון לבצע את פרוייקט תעלת הימים, בתוואי של הערבה (אלא אם הסיכון הגאולוגי-סייסמי שם לא ניתן לניטרול), שכן לירדנים בעיות דומות לשלנו, וגם הם (ומפעלי האשלג שלהם) יהיו מעוניינים בתוספת הזרמת מים לים המלח, ועדיף מים כמה שיותר מלוחים (מי ים סוף מלוחים יותר מאשר מי הים התיכון). כמובן שעל מפעלי ים המלח להשתתף במימון פרוייקט זה, או לחילופין יצטרכו להסכים לשינוי במבנה הזיכיון, כך שישלמו יותר תמלוגים. 8. הבעיה המרכזית היא שאת כל מאפייני ההתנהלות הגלותיים של הונאת השלטונות, "הבה ונתחכמה", שמקעריות, ותחמנות העתקנו בחדווה לתוך המדינה שלנו, והממשלות שלנו, כמו ממשלות הגויים "שם", הפכו להיות הביטוי הטוב ביותר של הטמטום והמושחתות ה"גויית". אכן נהיינו "ככל הגויים" במקום "אור לגויים".
67. ל-12, תיסע שם עוד כמה זמן... אח"כ תראה...
(12.02.06)
68. אני צריך לנסוע לאילת ביום שני איזה פחד
צביקה   (12.02.06)
יש דרך להגיע לאילת בלי לעבור דרך הכביש שמוביל לים המלח מתל אביב?
69. לחייב את האחים עופר לממן את שיקום האיזור
מיכאל,בן האיזור   (12.02.06)
במקום מליונים להנציח את שמם ,כדאי שיישקמו את האיזור שהביא להם מליונים והם בתמורה הביאו עליו חורבן
70. אם לא הבנתם, מדובר בשיווק יום העיון הקרוב
יהושע פרוע   (12.02.06)
הבעיה ידועה לכולם זה שנים, ומשרד התשתיות ומע"צ מתמודדים עם הבעיה כל הזמן. מטרת הכתבה היא לעורר פניקה ציבורית, שתגרום ללחץ נוסף על הממשלה, שיעבירו תקציבים נוספים לפיתוח האזור. הבעיה היא שבמקום לטפל בבעיה עצמה - ירידת מפלס ים המלח מצד אחד, ועליית מפלס הבריכות שליד המלונות, מצד שני, הממשלה מטפלת בסימפטומים של הבעיה בעזרת אקמול.
71. צריך למלא את החורים בהריסות של התנחלויות.
כלכלנובסקי   (12.02.06)
72. ל חן-27-נדיר שאני מגיב אבל חזק מאוד!!! לא
גיל ,   יפו ג'   (12.02.06)
יאומן! פשוט הוצאת לי את המילים מהפה כבר מתיאש מהמצב! מה קורה במדינה הזאת! טעויות שנעשו בעבר מילא אבל לא ללמוד מהן ג'ק שיט ועוד מדובר בחיי אדם עם כל הכבוד לסביבה. צפיתי פעם בתכנית על עולם החי באזור מדינת ישראל לפני רק 100, (זה לא הרבה בכלל) היו דובים בחרמון נמרים בנגב...ממש ירדה לי דמעה שראיתי איזה הרס וחורבן זרענו פה,(הערבים צדו מספר רב של חיות בר בהשפעת האנגלים)סה"כ מדובר במדינה קטנה
73. ...לא יכול היה להיות "בולען" כזה באירן??...שהיה בולע את...
פליקס ,   ירושלים   (12.02.06)
הנשיא האנטישמי שלכם??או בולען כזה ב"עזה" אשר יבלע את "מנהיגי-החמ"ס" ברצועה???בבקשה "אלוהים"....תעשה "בולענים" כאלו שיבלעו את כל אוייבנו בעולם.
74. איזה מזל שרכבתי חזרה באופנים מים המלח לי-ם!!!
רוכב אופניים ,   ירושלים   (12.02.06)
מקיבוץ קליה היישר לירושלים ! אח איזה עליה.. (-:
75. 1220 מטר ! מים המלח להר הצופים ! יש מתנדבים?
(12.02.06)
באופניים כמובן (-: -400 עד +820
76. התנתקות מהעופרים. יש לפנות אותם מים המלח.לפני שיהיה ים המות
(12.02.06)
77. גם רחוב הירקון בסכנה עקב בולעניות
מתעניין בבולענים   (12.02.06)
שפזורות משני צידי הרחוב..
78. תודה רבה לעופר
(12.02.06)
ששאבת ומצצת כל מה שנשאר מהמשאב היפה שלנו שקוראים לו ים המלח וכעת השארת אותנו עם הבולענים. למה שמשפחת עופר לא תישא בנזק?
79. רק האסון הראשון יניע את הפוליטיקאים
אשת לוט ,   ירושלים   (12.02.06)
ככה זה אצלנו, הכל ידוע, הכל ברור לעין, התריעו בשער, וגם התריעו בתוך הבית,אבל עד אשר לא יהיה האסון הנורא הראשון, שום דבר לא יזוז. ככה זה! זכוכית מגדלת לא עוזרת, כי אין לב ואין דיין, תקציבים הולכים להתנחלויות שינטשו ולחומה שתמוטט בסופו של דבר ורק חיי אדם אינם שווים! אשת לוט
80. סתם לשאוב עוד תקציב מהמדינה כל הכבוד מנכ"ל מע"צ
(12.02.06)
81. בולענים
אלי   (12.02.06)
דעתי: יש הרבה גושי ענק של מלח מתחת לפני השטח, מה שהחזיק אותם שלמים זה הלחץ של ים המלח על גושים אלה, מאחר והים נסוג, אין מה שיתמוך את גושי המלח ואז הם מתמוטטים.
82. פעם יצאתי עם בולענית משו משו ...
(12.02.06)
83. המצב במדינה לא בקריסה?????אה תגידו??
(12.02.06)
84. תעלת המים
צביקה ,   תל אביב   (12.02.06)
ים המלח שהינו נכס לאומי ,לאור סגולותיו הרפואיות והתיירותיות האדירות, הולך ונעלם לנוכח המחדל הלאומי המתמשך של אי בניית תעלת הימים שתציל נכס זה.מדובר בפרוייקט לאומי שאף ממשלה לא ניסתה להזיז אותו מטעמים פוליטיים צרים לאור עלותו האדירה ויש לקוות שיקום המנהיג בעל החזון שיציל את ים המלח
85. בולענים אינם קשורים לים המלח אלא לחסימת הכינרת. הסבר להלן
כדאי לקרוא את התוכן   (12.02.06)
הבולענים נוצרים עקב ירידת פני ים המלח, בעיקר בגלל חסימת הירדן במוצא הכנרת. מי שטפונות ומי תהום מתוקים ממיסים את גושי המלח בדרכם אל ים המלח. הפתרון: לסלול את הכביש בשולי ההר, כפי שנעשה בקטע שבין צומת זהר לבתי המלון. זה אמנם יהרוס את הנוף היפה, אך עדיף כך מאשר אנשים הרוגים במכוניות שיידרדרו לתוך לבולענים.
86. במקום שאולמרט יתן עוד מתנות למשפ' עופר.
אקי ,   שישקם את ים המלח   (12.02.06)
87. לסגור את מפעלי ים המלח ולקדם את תעלת הימים
אסף ,   ירושלים   (12.02.06)
שתי התקוות האחרונות שלנו...
88. תגובה ל85, אי אפשר לבנות כביש בשולי ההר
מיכל   (13.02.06)
כי לאורך ים המלח השוליים של ההר הם מצוק ענק שגובהו בחלק מהמקומות גבוה מ500 מטר. וחוץ מזה המקום כל כך יפה בקנה מידה עולמי שכל פגיעה נוספת פו תהיה בכיה לדורות. הניחו לים המלח ולמדבר יהודה. היופי ישאר גם ללא האדם. אם אתם חוששים ליפול לבור תסעו למקום אחר.
89. לתבוע את האחים עופר
Joe Anaaref ,   IsraHell   (12.02.06)
הם יצרו את הבעיה אחרי שנתנו להם בחיני חינם חצי מהמדינה בערך. שישלמו. במחשבה שניה, ב- ISRAHELL הסיכוי הוא שיבואו לחפור בכיס שלנו. במדינה שלנו אין סיכוי לגעת בבעלי ההון.
90. ומה יקרה אם הבולענים יגיעו לרמת אביב ?
(13.02.06)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה