סביבה ומדע  מדע  מדעים מדויקים
האם איינשטיין באמת טעה?
פרופ' עילם גרוס
פורסם: 26.09.11, 10:49
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 422 תגובות ב-152 דיונים
121. מי שטועים זה השמולנים שכופרים באלו קים ומאמינים באבולוציה!
דתי מתון   (26.09.11)
122. הרצאה מעניינת של הפרופסור הצעיר (ברוחו ובחזותו)
(26.09.11)

בהרצאה באוניברסיטה העברית בירושלים:

 

http://www.youtube.com/watch?v=d4YNIxh8W2E

 

ועוד אחת שעדיין לא ראיתי אבל נראה מעניין:

 

http://www.youtube.com/watch?v=o5exwz9YRhs

 

123. ראיתי בעיני כיצד הופגזתי בחלקיקים
(26.09.11)
במוזאון המדע במינכן יש לוח ערפל שרואים בתוכו מסלולים של חלקיקים אקראיים מן החלל שטסים בסביבה: נעמדתי באחד מקצותיו וראיתי מסלולים הנוצרים מחלקיקים שפשוט עברו דרך גופי.
124. מודי-בלוז עילם גרוס.
תובל כץ   (26.09.11)

תשובה ניצחת.

היה לצוות (דריו אאוטרו האיטלקי בצרן), אינטרס מובהק לצאת עם משהוא חדש שישבור את כל החוקים וזאת בגלל שוולפגנג פאולי היה שוויצרי ואנריקו פרמי היה איטלקי!

125. אני מעריץ פיזיקאים
מעריץ   (26.09.11)

לא פוליטיקאים, לא אנשי רוח לא אמנים ובדרנים, לא סלבריטאים ולא ספורטאים.

 

מדענים בכלל ופיזיקאים בפרט.

126. איינשטיין טעה!
פרקליט המדינה   (26.09.11)

איינשטיין קבע שאי אפשר לעבור את מהירות האור אבל הוא לא קבע שום קנס למי שעובר.

גם כן איינשטיין...

127. אז הבחור נייטרינו רץ 4000 או מרטון או איירוןמן? מי עשה אותו?
אקדח פרוטונים? ,   ומי קבע חוק שכשפרוטו   (26.09.11)
שכשפרוטונים פוגעים בברזל או סלע שיפלט גם נייטרינו?
מי קבע חוק זה?
למה שכשפרוטונים פוגעים באבן לא יוצאים ממנה מים? חח
למה הטבע הוא בדיוק כזה ולא אחר?
למה שמי הוא מישהו? ...חח
אולי היקום יותר עשוי מייטרינו מאשר מאטומים?
האם זה לא מסוכן לירות קרניי אלפא כאלו מרוכזות על דברים?

מבחינה תועלתנית זה באמת הישג עצום למדע ששמים לב שיש נייטרינו אבל הוא "רץ מתי שבא לו" ולפי זה צריך למדוד מהירות ממצועת של 16000 אצנים במשך 3 שנים...קצת מסורבל...
זה שאנחנו מקבלים נייטרינו מפיצוץ בחלל אחרי התקופה שהיינו אמורים לקבל אותם אומר שהם נחסמים ע:י משהו בחלל שלא קיים על כדה"א וכנראה בחלל בכל זאת טסים רק במהירות האור או במהירות קצת פחותה ממנה.
אלו הן רק השארות ובכל מצב התאוריה של איינשטיין הביא לאנושות הרבה תועלת ולא סביר שהיא סובלת מכשל גדול ...אני רוצה לקוות, חחח
מהתאוריה של איינשטיין בנינו פצצות אטום ומימן ופצצות נאוטרונים שיכולים להשמיד אותנו הרבה הרבה פעמים מעבר לנחוץ.
חח...
בטח הציני היה אומר שזה שיש פצצות מצביע על כך שבכל זאת הגזע האנושי נברא בצלם האל המתואר בתנ"ך ...חחח...
אני חושב שהשטן אשם...בצחוק!
אבל היו מדענים שטניסטים שעבדו ועובדים על פרוייקטים של נשק
אין 0.
"Now, I am become Death, the destroyer of worlds..
רוברט אופנהיימר מצטט מהבי-א-גוד גוטה.

אבל מאותה תאוריית יחסות הבנו תהליכי פירוק והיתוך של כוכבים וגם בנינו כורים גרעיניים שמייצרים כמויות אדירות של חשמל.
השאלה אם לא ניתן להשתמש במכונות החדשות המוזנות מימן כדי לעשות את אותם הדברים?
לגבי חלקיק הנאוטרינו- השימוש בו יכול להיות מאוד מעניין
A super-powered neutrino generator could in theory be used to instantly destroy nuclear weapons anywhere on the planet, according to a team of Japanese scientists.

If it was ever built, a state could use the device to obliterate the nuclear arsenal of its enemy by firing a beam of neutrinos straight through the Earth. But the generator would need to be more than a hundred times more powerful than any existing particle accelerator and over 1000 kilometres wide.

"It is really quite futuristic," Alfons Weber, a neutrino scientist at Oxford University, UK, told New Scientist. "But the maths and physics seems to be right."

John Cobb, another researcher at Oxford University, cautions: "It might be technically feasible, given massive investment, but there are still unsolved problems."

או אולי נירה נייאוטרינו על חייזרים במקום פרוטונים?!
גם אפשרות...
לא אלו ולא האחרים אינם מומלצים לצורך העניין. אלינו להראות שאנחנו גזע שואף לשלום. זה לא אומר שלא צריך להתגוננן אבל גם לא להכריז מלחמה נגד גזעים שהטכנולוגיה שלהם עולה על שלנו עשרות מונים- לא חכם.
תודה על הכתבה - מאוד מעניין.
128. לצערי אתה צודק
מדען צעיר   (26.09.11)
לפי אמות המידה שהם מתנים בהן את הניסוי הזה גם גילוי של ההיגס יהיה חסר משמעות. מה שפרופ' גרוס לא סיפר זה שהמדידה כאן הרבה יותר פשוטה מזאת של ההיגס, במיוחד בשיקולים הסטטיסטטיים שמשתמשים בהם.
לדעתי הדוגמא שהוא נתן לגבי הרץ היא פשוט מביכה לפיסיקאי ברמה שלו, במיוחד ניסיונאי. הרי בסופו של דבר מה שרלוונטי זה דיוק המכשירים שמשתמשים בהם, לא אמורה להיות תלות בדברים אחרים (בטח לא באורך המסלול אחרת שום תוצאה בקוסמולוגיה/אסטרופיסיקה לא הייתה רלוונטית לכלום), לפחות לא בניסוי כזה פשוט.

הוא גם לא דייק לגבי ההנחה שכולם נעים באותה מהירות. ראיתי את הסמינר, והם מדדו זמני הגעה. הם משתמשים בשיקול סטטיסטי לגבי נקודת האינטרקציה ממנה יוצאים הנייטרינו ולדעתי זה שיקולים שעושים גם בהרבה ניסויים אחרים (ולמעשה נזהרים מאוד להגיד משהו לגבי מהירות החלקיק!).

טול קורה מבין עיניך!
129. ליהודים אסור לקבל עמדה זו! הניסוי נעשה בשבת!
יהודי   (26.09.11)
130. כמות השטויות שלך
יצחק   (26.09.11)
כמות השטויות שלך בטלה בשישים בכל השטויות שלך....
131. לא הבנתי - מדובר בפולסים של פרוטונים
יגאל   (26.09.11)
ולא בשטף רציף של פרוטונים.

הפולסים נמדדים במדויק במקור שלהם בCERN, והזמן משמש נקודת ייחוס למדידה של הנייטרינים שנתגלו בגראו-סאסו.
אז, אם מסננים את הפולסים של הנייטרינים, כפי שהם עשו, מקבלים התאמה בין זמן הפרוטונים לזמן שבו הנייטרינים נבלעו ע"י הגלאים.
המהירות חושבה על סמך סטטיסטיקה, והיא בעלת מובהקות גבוהה מאוד.
ככלל, הניסוי נראה מאוד מסובך ומאוד מתוחכם.

למי שמעוניין
http://arxiv.org/abs/1109.4897
132. אי דיוק בנתונים בכתבה
סבדרמיש יהודה ,   הרצליה   (27.09.11)

בכתבה כתבו שהנטרינים אמורים היו לעבור את המרחק בחמש אלפיות השנייה. טעות!. הם היו אמורים לעבור את המרחק  ב 2.4 אלפיות שנייה בערך(המרחק 730 ק"מ לחלק למהירות האור- כ 300,000 ק"מ לשנייה)

סבדרמיש יהודה- האגודה הישראלית לאסטרונומיה

133. חחחחחחחחחחחחחחחחחחזק !
XpHunTeR ,   ראשון לציון   (27.09.11)
134. אה, אז בגלל זה אני יודעת את העתיד לפני שהוא קרה ?...
הקוסמת מארץ אוף ,   יחפה בחיפה   (27.09.11)
135. מסה=אנרגיה
נ.   (27.09.11)

לפחות כך טוענת הנוסחה המפורסמת של איינשטיין

 

מסה אינה נוצרת ביקום יש מאין. היא רק משנה צורה ולפעמים תוך כדי תהליך משחררת או קולטת אנרגיה (אותו דבר רק בצורה אחרת).

 

 

136. כל הפיזיקה שלנו שגויה ...
אלברט ,   איינשטיין רמת-אביב   (27.09.11)
האור לא נע ב-300000 קמ"ש - זו המצאה של המוח האנושי שלנו - הרצפטורים שקולטים את האור בעין האנושית שלנו והנוירונים במוח שמעבירים לנו אירועים והמוח שמפרש את האותות האלה שבוי בקונספציה.
אסביר את עצמי
מהירות האור נמדדת בק"מ לשניה - מהי שניה - החלק ה-60 של הדקה - נכון ? מהי דקה ? - החלק ה-60 של השעה - נכון ? - מהי שעה - החלק ה-24 של היממה - נכון ? וכאן אנו נופלים - מהי יממה ? - יממה אסטרונומית היא הזמן שלוקח לכדור הלכת עליו אנו חיים לסיים הקפה שלמה סביב עצמו - כלומר, אורכה של היממה נקבע לפי איזה כוכב לכת אנו חיים עליו והזמן שנדרש לו לבצע הקפה שלמה סביב עצמו - אז המסקנה היא ששנייה היא יחסית - אם היינו חיים על כוכב לכת שמסתובב סביב עצמו פי 2 ממהירות כדור-הארץ - שנייה עליו היתה שווה חצי שנייה על כדור-הארץ - על כוכב לכת כזה היינו מודדים מהירות אור של 150000 ק"מ לשניה - שלא לדבר שק"מ גם לא היה שווה לק"מ שאנו מודדים כל כדור-הארץ -
והדוגמא ההפוכה - אם היינו חיים על כוכב לכת שמשלים הקפה סביב עצמו במליונית שנייה - זהו אורך היממה עליו - מה היתה מהירות האור לפי הפיזיקה של אותו כוכב לכת ?
אז ק"מ ושניות הם גם יחסיים לכוכב הלכת עליו חיים - למהירות התנועה -
לפיכך כל הנוסחאות של הפיזיקה צריכות להשתנות - במקום למדוד בק"מ ובשניות יש למדוד ביחידות של תנועה.
היקום זז כל כך מהר - אנחנו נעים כל כך לאט - אין פלא שהנוסחאות הפיזיקליות שלנו לא מצליחות לייצר תיאוריית על אחת - מי שאיטי לא יכול להבין מהירות.
137. תגובה 130 היא למגיב 129 !!!!!!!
המגיב   (27.09.11)
138. נהנתי לקרוא את המאמר !!!!!!
סטודנט לביוכימיה ,   מרכז   (27.09.11)
139. pics or it didn't happen
(27.09.11)


נשלח מהאייפון שלי
140. ניסוי מייכלסון מורלי קבע את מהירות האור, לא איינשטיין
איצקו   (27.09.11)
איינשטיין ביסס את כל תורת היחסות על תוצאות הניסוי. כלומר, בהינתן מהירות הטור קבועה וחסומה, אזי תורת היחסות מתקיימת.
141. אולי זה נותן לפיסיקאים תלוש משכורת אבל זה באמת לא מעניין
אבי   (27.09.11)
142. הצהרה חלשה מאוד ללא ביסוס
גיל ,   חולון   (27.09.11)

לא יודעים מתי יוצא הניוטרינו ורק מעריכים שהוא יצא במהלך אותן 6 דקות.

בגלאי אפשר גם לקבל ניטרינו שלא שוגר מסרן ולא ברור כלל אם מה שנקלט זה גם מה שיצא מסרן.

זמן המעוףשל 730 ק"מ במהירות האור הוא 2.43 מילי שניות- אם כך כיצד מגיע הניוטרינו 5 מילי שניות לפני?

 

לא רציני.

143. פתרון בעיית החזרה בזמן
פיזיקאי שמבין ,   ישראל   (27.09.11)

על מנת לחזור בזמן פשוט צריך לצאת קצת יותר מוקדם מהעבודה

144. אתה צודק - אבל ...
אלברט ,   איינשטיין רמת-אביב   (27.09.11)
אתה צודק - היום ההגדרה של השנייה היא לפי מחזורי קרינה של Cs(133)
אבל - וזה אבל גדול - כל הנוסחאות האלו הם תוצאה של התפיסה החושית המוגבלת שלנו - המוח שלנו מסוגל לתפוס ש - E=Mc^2 אבל זה נכון לפיסיקה שאיינשטיין ניסח - לפיסיקה שנהגתה ע"י תפיסה חושית אנושית.
מכיר את החתול של שרדינגר ? שהצפיה בניסוי משפיעה על תוצאות הניסוי ? זו בדיוק הבעיה - בעת שאנו מבצעים ניסוי אנו נעים במרחב יחד עם הניסוי - הניסוי מבוצע במהירויות שאנו לא מסוגלים לתפוס ובמהירויות אלו קורים דברים שהמוח האנושי שלנו- יותר נכון - של רובנו - לא מסוגל להבין.
לדוגמא - הוקינג גילה את קרינת הרקע של חורים שחורים - מתברר שיש מנוס מחור שחור - יש חלקיקים/קרינה שנפלטת מאופק האירועים של חור שחור - איך שאני רואה את זה - זוהי דוגמא מצוינת לכך שקרינה הופכת לחומר במהירות האור - אבל זה לא נכון - המוח שלנו תופס את זה כך.

בקיצור - אפשר לנוע מהר יותר מהאור - פשוט כבני-אדם אנחנו לא מסוגלים לקלוט את זה - אם היינו נעים במהירויות הקרובות למהירות האור אזי היינו צריכים לשנות את כל המשוואות שיש לנו היום.
145. שאלות (תם) לפרופ' גרוס.
אלוני ,   ת"א   (28.09.11)
אין לי כל רקע פיזיקלי או מדעי, אבל בכל זאת רציתי לשאול כמה דברים, בעקבות הכתבה המעניינת:
א. כתבת באחת התגובות כי לחלקיקים קיימת "מריחה" שגם היא אורכת 10 מילי שניות. האם יכול להיות שמייד אחרי שהניטרונים מתחילים את מסעם בתוך המנהרה של ה 730 ק"מ, לאחר שעברו את נקודת ההתחלה ומייד לאחר המריחה, יש להם תאוצה שלילית? כתוצאה מאובדן אנרגיה בעת מעבר המחסום? אם לחזור לדוגמאות הריצה שלך, דווקא זה דומה בעיניי לרצי ה- 100 מטר, שבעת יציאתם יש להם מהירות נמוכה (ההזנקה) אך מהירות הריצה שלהם גבוהה יותר. וביצוע ממוצע המהירות לאורך 100 מטר נותן תוצאה שגויה ביחס למהירותם. כמו שממוצע המהירות ב- 200 גבוה מאשר ב- 100.
ב. בבסיס השאלה הקודמת שלי מונחת הנחה כי החלקיקים חווים אובדן אנרגיה בעת המעבר דרך "המחסום" בתחילת דרכם בסרן. אבל אם הם לא חווים אובדן אנרגיה\מהירות כזה, כי אז בהחלט יכול להיות ש"השתרבבו" לניסוי ולמדידות גם חלקיקים אחרים, חיצוניים לחלוטין לניסוי, ש"נקרו" למקום וזמן הניסוי, וגם הם עברו קירות ומכשולים ללא אובדן אנרגיה, ונמדדו באקראי. האם יכול להיות ? ואיזה ביטוי נותנים לאפשרות זו בניתוח הססטיסטי של הניסוי?
ג. האם ידוע למדוד במדויק את כמות הניטרונים שיצאו מסרן, והגיעו לצד השני? כלומר, אם נמדדו 16,000 הגעות של ניטרונים לסוף המסלול, האם נמדדו גם 16,000 יציאות (ולא יותר או פחות) גם בתחילת המסלול?
ד. ושאלת "רכילות": אם בוצעו מדידות ל 16,000, וכל המסע של כל אחד לוקח חלקיק השניה- למה הניסוי (על הניתוח הססטיסטי שלו) לוקח שלוש שנים?
תודה וחג שמח,
אלון
146. הלוואי שמחר בבוקר ינחת כאן חייזר
רז   (29.09.11)
ויוכיח שכל הפיזיקה היא שקר אחד גדול.
אין עונג גדול יותר מאשר לראות את כל המרצים לפיזיקה בבושת פנים שכל הקריירה שלהם היא שקר.

נו טוב, מותר לפנטז לפעמים לא?
מוגש כשירות לציבור, האגודה לסטודנטים נפגעי פיזיקה.
147. למה לנו אין מרצים כאלה ? כתוב לעניין
יוליה ואלכס ,   חיפה   (02.10.11)
148. ל-136
ירדן   (13.10.11)

 אסטרונאות שיהיה על כוכב שמשלים הקפה סביב עצמו יותר או פתחות מהר מכדור הארץ עדיין ישתמש בשעון שמודד שניות ודקות ושעות לפי יממה בכדור הארץ.

הוא לא ייצר לעצמו שעון חדש שישלים מחזור של עשרים ואבע "שעות אחרות" לפי הזמן שלוקח לכוכב עליו הוא נמצא לעשות סיבוב סביב עצמו.

מה שכן... שלא הזמן תלוי בכל מיני דברים אחרים כמו מהירות הכוכב עליו הוא נמצא.

אם הוא ינוע מהר יותר ביחס למודד שכדור הארץ למרות שלו ולממודד שעונים זהים שעובדים לפי המושג יממה של כדור הארץ השעון של מי שנע מהר יותר פשוט יתקתק יותר לאט ביחס לשעון של מי שנע יותר לאט. כמו כן הם יזדקנו בקצב שונה.

149. השלמת התזה על מהירות האור והעברת אנפורמציה
חבל"ז ,   חדרה לגדרה   (04.11.11)

תנסה למדוד במעבדה את מהירות החושך , ואם תנסח מאמר "שובר קופות" תוכל למדוד בו זמנית,  גרר/עילוי /צימודים אוירודינמיים במנהרת וואקום בניסוי מהירות החושך .

למהדרין - ניתן לבצע את כל הניסויים הנ"ל בדימיון, על בטן ריקה , עני ואביון, ללא צורך בחומרה .

150. הינה מאמר הוכחה שאין לעבור את מהירות האור בגלל משפט פיתגורס
מוריצי ,   חולון   (11.03.12)

ראו באתר

http://www.mourici.022.co.il/

מאמר קצר מתאים לבית ספר תיכון

מסביר שיש טעות בניסוי קומפטון ומראה בדיוק שמהירות האור זה פחות ממה שהבהיל אותכם

תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה