בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
המלחמה באוקראינה רחוקה מסיום ולמרות שהסיקור התקשורתי פחת בהרבה, המלחמה האכזרית והנוראה הזו עדיין מתקיימת על אדמת אוקראינה והיא ממשיכה לגבות קרבנות בנפש, בגוף וברכוש מדי יום. כבר עכשיו משפיעה המלחמה על העולם כולו, עם אינפלציה דוהרת, משבר אנרגיה שגורם למחירי החשמל והגז ביבשת האירופית לנסוק ומחסור עולמי במזון בסיסי כמו חיטה, שאוקראינה אחראית לגידול חלק גדול ממנה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
לרגל יום השלום הבינלאומי, שייערך ב-21.9.22, תקיים משלחת האיחוד האירופי בישראל אירוע בסימן המלחמה הנמשכת באוקראינה, שיכלול תערוכת תמונות מהמלחמה אותה תיעדו העיתונאי ד"ר רונן ברגמן והצלם זיו קורן, שגם ייתן הרצאה, בה ייספר על החוויות שעברו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)

"לא האמנתי שבשנת 2022 אראה מלחמה עם טנקים וטילים באירופה"

"בעולם מתרחשות כל הזמן מלחמות אבל הן בדרך כלל בעיקר מלחמות אזרחים. לזר המגיע מבחוץ לוקח זמן להבין מי הטובים ומי הרעים ומה שורשי הסכסוך. זה לא המקרה כאן, במלחמה הזו קל מייד להבין מי התוקף, מי השליט האגרסיבי, שבאכזריות בלתי נתפסת אחראי לרצח וטבח של עשרות אלפים, לסבל לעשרות מיליונים, להרס וחיסול מדינה ריבונית בשם שגעון גדלות לא ברור", אומר קורן, שראה כמה אזורי קרב ואזורים מוכי אסון בעשורים האחרונים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
קורן וד"ר רונן ברגמן טסו יחד, בשליחות קבוצת ידיעות אחרונות ושהו במרץ האחרון בלב הקרבות באוקראינה, כמעט חודש ימים. "לא האמנתי, שב-2022 אני אעמוד על אדמת אירופה, בעיצומה של מלחמה שנלחמים בה על שטחים עם טנקים וטילים, דברים שלא ראו ביבשת עשרות שנים", הוא אומר.
קורן חש שברגמן והוא משמשים ממש שליחי מודעות למלחמה האיומה. "מעבר לתיעוד באוקראינה, הרעיון הוא להשאיר את אוקראינה ברמת המודעות הציבורית, כשהמלחמה ממשיכה להתגלגל על כל זוועות המוות וההרס בה. להציג את שנעשה שם, זה לעשות מעשה אקטיביסטי במטרה להניע את הציבור לפעולה", הוא אומר ומספר שתערוכה שהציגו ביוני השנה במרכז פרס לשלום, שימשה גם לגיוס כספים לעזרה לפליטים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
"התרמנו בשבועיים וחצי 1.2 מיליון שקלים, שמשמשים, בימים אלה, להקמת שלושה מרכזי תמיכה ושיקום על אדמת אוקראינה עבור נשים וילדים ששבו למדינה", הוא מספר. התערוכה שתוצג כעת מיועדת להפיץ את המודעות הזו לעוד קהלים והיא פתוחה לקהל הרחב.

בלי מזון, במינוס 10 מעלות ועם חשש מכיבוש קייב

ברגמן וקורן הגיעו לקייב בסוף חודש מרץ. כשמשרד החוץ הישראלי הוציא את כל הישראלים החוצה, השניים דווקא נכנסו פנימה. הם היו בלב הקרבות באירפין ובבוצ'ה ובכל עוטף קייב. "מסביב לקייב היו קרבות קשים. בניגוד למריופול, שלעולם כנראה לא נדע מה קרה שם, בבוצ'ה ובאירפין ראינו ממש מה נעשה אחרי שנעשה - רצח, ביזה, קברי אחים וזוועות איומות. זה היה מטורף ונורא", הוא אומר ונדמה שהמלחמה עדיין לא עוזבת אותו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
"אף אחד לא דמיין כזו מלחמה באירופה", הוא מספר ומציין שהתרשם, שבאוקראינה יש עַם עִם עמוד שדרה חזק ונחוש. "הטרגדיה עצומה – בגוף, בנפש, ברכוש – אבל הם ישתקמו. זה ייקח עשרות שנים והניצחון ברור להם. מה שהפתיע אותי זה שפגשתי הרבה ישראלים שמתנדבים שם וגם אוקראינים שהיו כאן. שמענו שם הרבה עברית".
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
אחרי ששהו בלביב, הגיעו השניים, כאמור, לקייב. "החלטנו שאנחנו נכנסים לאזור לחימה שכנראה ייכבש וזה היה פחד אמיתי. בחיים שלי, ב-30 שנות עבודה בתנאי אקסטרים, לא חוויתי כזה פחד ותנאים - כמעט בלי מזון ובקור של מינוס 10 מעלות. הכנו 47 כתבות בפחות מחודש, לידיעות ול-ynet והופענו בטלוויזיה וברדיו בלי הפסקה, רק כדי להפיץ את מה שקורה. למזלנו, המודיעין האנגלי והאמריקאים סיפקו לאוקראינים מידע על הניסיונות של הרוסים לכבוש את שדה התעופה בקייב והקרבות שם מנעו את כיבוש העיר ואולי הצילו את אוקראינה. צילמתי שם ממש אחרי", הוא מספר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)

תערוכה והרצאה לציבור הרחב

מטרת התערוכה שתתקיים ב-21.9 היא לגייס תרומות לנפגעי המלחמה באוקראינה ולהעלאת המודעות למלחמה הנמשכת מזה חודשים רבים. האירוע יערך במעמד שגריר האיחוד האירופי בישראל, מר דימיטר טזאנצ'ב, ושגריר אוקראינה בישראל, מר יבגן קורניינצ'וק.
התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב בין השעות 18:00-23:00 תחת כיפת השמיים בנמל תל אביב, באזור שליד ארגז החול (ליד הקרוסלה, כ"ג יורדי הסירה 1) והכניסה אליה תהיה חופשית. ההרצאה תתקיים בבית היוצר בשעה 20:00 וגם היא פתוחה לקהל הרחב בחינם, אך מכיוון שמספר המקומות מוגבל, יש להירשם אליה מראש.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
קורן אומר שהתערוכה כוללת תמונות מייצגות מחודש של מלחמה באוקראינה. "הפשעים נגד האנושות חייבים להיות מסופרים. הם כמעט הפסיקו להיות משודרים כששבנו. אנשים חשבו שהמלחמה נגמרה. יש לי שליחות להפיץ את הסיפור הזה ולהחיות את המלחמה הזו כי היא מתקיימת והיא חייבת להישאר בתודעה", אומר קורן ומספר שבתהליך הכנת התערוכה וההרצאה עשה תהליך של בחירה שמתאימה למקום ולאירוע אבל כזה שעדיין מראה את המלחמה. "התמונות מייצגות מגוון של חוויות מהצד האזרחי, מהקושי של הפליטים, של ההרס וגם של החלק הצבאי. ניסינו לתת מנעד רחב. ההרצאה תיתן גם מחוויות אלה, כולל המסלול שעשינו שם". קורן מספר שישוב לאוקראינה גם לקראת החורף הקרוב. נקווה שעד אז כבר לא תהיה שם מלחמה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
21 בספטמבר 2022, נמל תל אביב, בין השעות 18:00-23:00, תערוכה והרצאה חינם לקהל הרחב בחסות המשלחת של האיחוד האירופי בישראל. ההרשמה להרצאה החינמית של זיו קורן בלינק הבא.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל