שתף קטע נבחר

מה ישתנה הפסח הזה?

"זה שנים ארוכות שמשרד הרווחה מפקיר את הילדים השוהים בפנימיות ומעביר תקציבים חסרים, שבשום צורה לא מספיקים למילוי צרכיהם הבסיסיים ביותר. אין מימון לנסיעת ילד לקופת חולים, להסעות לחוגי העשרה או לחברים בביה"ס, אין סכום ראוי לטיפולים פסיכולוגיים, לדמי אחזקה, לתרופות והרשימה עוד ארוכה". יואב אפלבוים ויו"ר "העמותה למען ילדי פנימיות הרווחה בישראל", קורא לסדר

בזמן שמשפחות רבות כבר החלו בהכנות לקראת ערב הפסח, החליטו היכן לעשות את הסדר, איזה מתנות לקנות למארחים או באילו בגדים לבנים להתחדש, ישנם אלפי ילדים ונוער ללא משפחות, שדאגתם העיקרית בימים אלו היא שהגג מעל לראשם יילקח מהם בחסות ממשלת ישראל.

 

מדובר בילדים שנקראים בעגה המקצועית "ילדים בסיכון", שהועברו לטיפולן המסור של הפנימיות, לאחר שהוצאו מבתיהם בהוראת צו משפטי בידי רשויות הרווחה, עקב הזנחה והתעללות נפשית ופיזית. לחלקם נשקפה סכנת חיים של ממש. בפנימיות הם זוכים לקבל, לעיתים לראשונה בחייהם, חום, אהבה, תמיכה, ודאגה לכל הצרכים הרגשיים והפיזיים שלהם.

 

אלא שבחודשים האחרונים החליטה המדינה, באמצעות משרד הרווחה, שאינה מוכנה לספק לפנימיות את התקציב הדרוש להן כדי שיוכלו להעניק את התנאים הבסיסיים להם זקוקים ילדים אלה.

 

אותם ילדים נמצאים בימים אלו בסכנה של היפלטות למסגרות שאינן מתאימות להם, או חמור מכך - לרחוב, זאת כיוון שהפנימיות, שדואגות להשיב אותם חזרה למסלול חיים תקין, נמצאות כעת בסכנת סגירה.

 

ילדים בסיכון מטושטשים או מצולמים מהגב ()
"ילדים נמצאים בימים אלו בסכנה של היפלטות למסגרות שאינן מתאימות להם, או חמור מכך - לרחוב"

 

 התופעה לא חדשה. זה שנים ארוכות שמשרד הרווחה מפקיר את הילדים השוהים בפנימיות ומעביר תקציבים חסרים, שבשום צורה לא מספיקים למילוי צרכיהם הבסיסיים ביותר. מה לדוגמא? אין מימון לנסיעת ילד לקופת חולים, אין מימון להסעות לחוגי העשרה או לחברים בביה"ס, אין סכום ראוי לטיפולים פסיכולוגיים, לדמי אחזקה, לתרופות והרשימה עוד ארוכה.

 

התנהלות חסרת אחריות זו של משרד הרווחה, מאלצת את הפנימיות לכתת רגליהן בחיפוש אחר גורמי מימון נוספים, תרומות ונדבות כמו אחרון הקבצנים, ולא כמו מוסדות מוסדרים שחתמו על הסכמים מול משרד ממשלתי. כל זאת קורה תוך כדי צמצום ההוצאות ובהתאם גם צמצום השירותים שמקבלים הילדים למינימום.

 

למרות המחאות הרבות מצד הפנימיות, ההתראות על כך שהן לא יוכלו להמשיך לפעול ללא התאמת התקציב להוצאות להן זקוק כל ילד, ועל אף שכמה פנימיות כבר נסגרו וערערו את עולמן של הילדים - משרד הרווחה ממשיך למנוע מהפנימיות את המימון ואינו מעביר להן את הכספים הנדרשים לטיפול בילדים, למרות שמחובתו לעשות זאת.

 

מגיע להם שהמדינה שהוציאה אותם מביתם, תיקח את האחריות

גם מבקר המדינה כבר התריע על המחדל ומרכז המחקר של הכנסת הבהיר את הפערים בתעריף. בית המשפט המחוזי אף הורה למדינה לפרט עלויות ריאליות ולקיים מכרזים שקופים ובהירים, אך דבר לא השתנה.

 

ילדים מטושטים ()
"הפתרון לבעיה נמצא בידי משרד הרווחה, ובכוחו לשים סוף למחדל לו הוא אחראי מזה שנים ארוכות"

 

לילדים שבאים ממשפחות הרוסות, ילדים שלא ראו או הכירו מעולם את הוריהם, ילדים שעברו התעללות ועוד שלל מדורי גיהינום, מגיע שהמדינה שדאגה לשלומם בכך שהוציאה אותם מביתם, תיקח את האחריות גם בשלב הבא ותיתן להם את כל האפשרויות לגדול כמו כל ילד אחר בישראל, ותשקיע ריאלית בלימודים, בחוגים ובבריאות הפיזית והנפשית שלהם.

 

הפתרון לבעיה נמצא בידי משרד הרווחה, ובכוחו לשים סוף למחדל לו הוא אחראי מזה שנים ארוכות, אילו רק יועיל להתיישב עם ראשי ונציגי הפנימיות לשולחן המו"מ ויימלא את חובתו להעביר את התקציבים הנחוצים כדי לדאוג לילדי הפנימיות, במקום להמשיך להפנות להם עורף קר. כך, אולי יוכלו גם ילדי הפנימיות, כמו כל ילד נורמטיבי, להתכונן ולצפות לחג הפסח בנחת מבלי לחשוש שמא לא תהיה להם קורת גג לחזור אליה אחרי החג.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים