שתף קטע נבחר

אות "האיש ההולך" יוענק לפעילים חברתיים

אות "האיש ההולך" לאקטיביזם יוענק לאנשים שמאמינים שלעתים זה הולך רק בכוח: בכוח ההתמדה, בכוח האמונה בדרך, בכוח העמידה ובכוח הרצון. בטקס שיערך בתל אביב יקבלו תומר אביטל, בית סיסטם עאלי, אור-לי ברלב, דוד מזרחי, שרון שפורר, מייסם ג'לג'ולי, ניצן כהנא, ורד נבון, שוהם אמסלם, באנצ'י סלמסה, לינור דויטש ושושקה אנגלמאיר, פרס על פועלם

אות "האיש ההולך" לאקטיביזם יוענק בפעם השנייה מחר (ד') בתל אביב. היוזמה נועדה להוקיר ולהעלות על נס את פועלם של אלו המעמתים את סדר העדיפויות הלאומי והתקשורתי עם הלוקאלי. להריע לאלו הפועלים מתוך מחויבות טוטאלית ובלתי מתפשרת. אינדיבידואליסטים המקדישים את חייהם לשינוי ועשייה בתחומים, שלרוב האנשים נראה כבלתי אפשרי ובעיניהם הוא בלתי נמנע.

 

אות "האיש ההולך" שיתקיים בבית העיר השייך לעיריית תל אביב-יפו, מוענק לאלו שיצאו למסעם מבלי לחכות שיצטרפו אחרים ומבלי לחכות לאישור. אלו אנשים שמאמינים שלעתים זה הולך רק בכוח: בכוח ההתמדה, בכוח האמונה בדרך, בכוח העמידה, בכוח הרצון ולפעמים כשצריך אז דופקים על השולחן – בכל הכוח.

 

צפו בסרטון המסכם את חלוקת אות "האיש ההולך" בשנה שעברה:

 

"הפעם מוענק אות 'האיש ההולך' בסמוך לבחירות לכנסת. הזדמנות נדירה לעמוד על גדות הביצה הפוליטית, כאשר היא מבעבעת ומעלה ריחות רעים", מסבירים איתן ברטל ואילן גולדשטיין יוצרי "האיש ההולך" .

 

"במיוחד הפעם, רעיונות מתגמשים כמו נערות גומי ואידאולוגיות מתעצבות לפי אינטרסים – על רקע האווירה הזו יתקיים אירוע שהוא תמונת ראי. יינתנו אותות הוקרה לאנשים שהולכים דוך – ישר ובכל הכוח. אנשים שפיהם, ליבם ומעשיהם שווים", הם מסבירים.

 

מקבלי האות השנה הם תומר אביטל, בית סיסטם עאלי, אור-לי ברלב, דוד מזרחי, שרון שפורר, מייסם ג'לג'ולי, ניצן כהנא, ורד נבון, שוהם אמסלם, באנצ'י סלמסה, לינור דויטש ושושקה אנגלמאיר.

 

בקרוב אגיע רחוק

"האיש ההולך" הוא תנועה של איש אחד, פרויקט חלוצי שנולד ברחובות תל אביב על-ידי ברטל וגולדשטיין בתחילת שנות התשעים, וסלל את הדרך לאקטיביזם האורבני. בדומה לתנועות שונות שקמו לשינוי החברה והתרבות, הגרעין למהפכה התחיל גם כאן מאדם אחד או קומץ אנשים.

 

דפני ליף נעצרת על ידי שוטרים ()
דפני ליף, ממקבלי הפרס בשנה שעברה, נעצרת על ידי שוטרים

 

הביקורת על תהליכי עיצוב המרחב העירוני והשלכותיו הסביבתיות, היתה אז בחיתוליה ונחשבה לאיזוטרית. התובנה שעיר אמורה לנהל דיאלוג שיתופי עם תושביה לא היתה חלק מהליך התכנון האדריכלי של העיר.

 

"האיש ההולך" התחיל לפעול בנחישות מחויכת לשינוי בתוך מרחב עירוני שנוהל ועוצב בכוחנות ע"י הממסד העירוני ושליחיו. הפרויקט יצר מודעות לנושאים שבד"כ אינם מעניינם או מוסתרים מעיני התושבים ונראה כי אפסו כוחותינו מלהשפיע או לשנות בהם.

 

צעדים במסע

הצעד הראשון במסעו הניהיליסטי של "האיש ההולך" ברחובות תל אביב החל כשרוסס הגרפיטי "בקרוב אגיע רחוק", אליו צורפה דמותו של האיש מהרמזור. הדמות והכרזתה הם סמל לתנועה נחושה קדימה, עשייה שאינה תלויה בהישג או מטרה. הגרפיטי עבר מקירות העיר למדור קבוע בעיתון "העיר" ובמקביל נעשו מספר מייצבים ברחבי העיר שהוצבו בשיטת "חומה ומגדל".

 

מפגיןעם כובע ומגפון ביד ()
"הפרויקט יצר מודעות לנושאים שבד"כ אינם מעניינם או מוסתרים מעיני התושבים ונראה כי אפסו כוחותינו מלהשפיע או לשנות בהם"

 

אופן הפעולה החתרני קרא תיגר על שליטתו של הממסד על המרחב העירוני. שיאו של הפרויקט היה מסע בחירות -"האיש ההולך" לראשות העיר (1993). דמות פיקטיבית עם אג'נדה חתרנית. נושאים שעד אז נקברו בתיבת התלונות העירונית, הפכו לסדר היום של מערכת הבחירות, במסגרת פעילות רחוב אגרסיבית ומתוקשרת.

 

אות "האיש ההולך" לאקטיביזם 2019 יוענק מחר, יום רביעי, 27 במרץ, בבית העיר, ביאליק 27, תל אביב. פתיחת דלתות ב-19:30, מתחילים ב-20:00. הכניסה חופשית וכולם מוזמנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים