בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
שי פירון ועידן מוטולה - משדר שווים בתעסוקה
(צילום: אולפן)
שי פירון מוכר יותר כשר החינוך לשעבר וגם כנשיא תנועת 'פנימה' אבל יחד עם אשתו, אימץ לפני שנים את נאור, נער עם מוגבלויות, שעשה בעצמו ויחד עם משפחת פירון, התקדמות אדירה באופן אישי ועל הדרך לימד אותם הרבה.
במסגרת שידור מיוחד של פרויקט "שווים בתעסוקה" פרויקט המשותף למפעל הפיס, קבוצת ידיעות ועמותת "שווים", עידן מוטולה, מייסד ועורך אתר "שווים", ארח את שי פירון ושוחח איתו על שילוב, הכלה, חזון ותכניות חיבור שיש לו לעם ישראל.
"'האחר הוא האני' זו היכולת לראות בכל בן אדם שווה, בעל תפקיד, בצלם, שיש לו מה לתת, וכל תחנה בחיי נתנה לי עוד זוויות בתמונה הזו. אבל הרעיון המרכזי הוא, שהעולם נחלק לשני סוגים של אנשים. נכים גלויים ונכים סמויים. לכל אחד מאיתנו יש נקודות שבהן הוא מגלה איזושהי סוג של חולשה", פורש פירון בתחילת דבריו את ה'אני מאמין' שלו לגבי שונות ומוגבלות.
מוטולה שוחח עם פירון על האומנה, האימוץ והמרחק העצום שעשה נאור, בנו של פירון, שהיום ניצב לפני גיוסו לצה"ל ומתכנן קריירה על בימת התיאטרון, למרות מגבלותיו ותהה איתו כיצד הורים יכולים לעזור לילדים מיוחדים להרגיש שהם כל יכולים. פירון יעץ להורים כאלה לא להיכנס למערכת של רגשות אשם ולהמשיך לחיות את החיים וגם להגשים חלומות לילדים המיוחדים שלהם ואיתם. הוא מציע גם לא להתאכזב כשלא מצליחים כי רוב הניסיונות בחיים לא מצליחים ורק על ידי ניסיונות נשנים אפשר באמת להתקדם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)
פירון הוא איש חינוך ותיק ומנוסה, רהוט מאד ובעל משנה סדורה. הוא גם מאד אופטימי באופיו ולשאלה של מוטולה איך משחררים ילד עם מוגבלות להיות עצמאי בעולם מלא איומים ופחדים הוא עונה: "קודם כל אני אגיד שהחשש קיים והוא אימננטי לחיינו. הוא קיים גם לילדים רגילים. העולם מלא באנשים לא טובים, ועוד יותר אנשים טובים. אני חושב שאני מנהל את חיי ואת החיים של הילד שלי בפתיחת תקוות והליכה על הקצה, ואם ניפול נעשה ככה, נקום, ונמשיך קדימה", הוא אומר בדרכו האופטימית.
בהיותו שר החינוך, הציע פירון תכנית שילוב של אנשים עם מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה. התכנית לא יושמה בסופו של דבר אבל פירון מאמין עדיין בשילוב זה. "כשאנחנו מדברים על שילוב צריך לדבר על זה כרצפים של הזדמנויות ולא כמודל אחד. ילדים צריכים סביבת דומים להם ותחושה של ביטחון".
פירון מספר שאחד מערוצי הטלוויזיה שאלו אותו כיצד יוכלו לעזור באותו שילוב ושוויון בעולם הצרכים המיוחדים. "אמרתי להם, אל תעזרו. תביאו מגיש חדשות בכיסא גלגלים. עזבו ימי התרמה, מספיק שמגיש החדשות ייכנס עם כיסא הגלגלים למקום שלו וכולם רואים את המקום שהוא נמצא. ואל תביאו אותו כאחת הדמויות בתוכנית ריאליטי על הרצף. זה רק מחזק את השונות. תביאו אותו להיות מנחה. תביאו אותו להיות כזה", הוא אומר.
בימים אלה עמל פירון על סיפור הישראליות בסיפור אחד ואחיד, להבדיל מהתחושה שהפכנו לצבר של קהילות מנותקות זו מזו. "אני אוהב את כל הקהילות במדינה שלי, ואם רק יתנו את ההזדמנות לייצר סיפור בין כולם. יש מרחבים שבהם זה קורה", הוא אומר ומוסיף: "מה האופציה, להתפצל? מלחמת אחים? זה הבית של הילדים שלנו אז אני מחויב לזה".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים