בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם מתרחש בימים אלה על אדמת קטאר, המדינה המארחת של מונדיאל 2022, שהפך מאירוע ספורטיבי בעיקרו, לנושא שנוי במחלוקת מסיבות שהן הכל, חוץ מכדורגל.
משחקי כדורגל הם עולם ומלואו, יש את הצד המהנה של המשחק עצמו הכולל התרשמות מהיכולות האתלטיות והמהלכים המבריקים על המגרש ויש גם צד שיוצא מהמגרש וגולש לדיונים חברתיים, קהילתיים ופוליטיים – כאילו הכדורגל עצמו הוא משל למרחב בו אנו חיים. אך למרות שלעיתים נדמה שכדורגל יכול להיות מקור ליריבות, הוא בעיקר שפה אחת שמחברת בני אדם, גם כאלה שכמעט שום דבר אחר לא מחבר ביניהם.
7 צפייה בגלריה
 אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
 אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
גם מקרב וגם מאפשר שיח מעורר מחשבה - מחאה במהלך המשחק של אנגליה מול איראן בקטאר
(צילום: AP, EPA)
לכבוד המשחקים ובשם האחווה העולמית, משלחת האיחוד האירופי בישראל תקיים את אירוע "נפגשים על המגרש" שבמרכזו פאנל "ספורט ופוליטיקה ומה שביניהם" בו ישתתפו הג'ודוקא מוקי שגיא, שופטת הכדורגל ספיר ברמן, סילבי ז'אן כדורגלנית עבר ישראלית עם רזומה של 1,010 גולים, זוהיר בהלול, שדרן כדורגל, עיתונאי ופוליטיקאי ושדרנית הספורט טליה סלנט.
מטרת הפאנל לייצר שיח מעורר השראה ומחשבה שיוצא מהגבולות המוכרים של עולמות הספורט, נוגע גם בתחומי הפוליטיקה ובכל מה שביניהם, לרבות זכויות אדם, הבסיס לחירות ולשוויון ועוד, זאת כדי להראות שלמרות שנדמה שכדורגל שייך רק למגרש, הוא, למעשה, דוגמה לעולם ומלואו - ואם אוהדים מקבוצות שונות יכולים לדבר וליהנות ממשחק בלי לריב, כולנו יכולים לעשות זאת בהשלכה על שאר תחומי החיים.
האירוע, שיתרחש ב-27 בנובמבר באולם ה-VIP באצטדיון בלומפילד, יכלול גם הקרנה חגיגית של משחק גרמניה-ספרד בה ישתתפו גם חברי הפאנל.
משלחת האיחוד האירופי בישראל מזמינה אתכם להצטרף. הכניסה חינם, מספר המקומות מוגבלים ולכן יש להירשם מראש
אז מה מקומו של הספורט גם מחוץ למגרש וכיצד הוא יכול לחבר בין אנשים? שוחחנו עם חברי הפאנל על כך.

"סימנתי לעצמי מטרה והיא להגיע לראשונה למונדיאל, בתפקיד שופטת"

לא מפתיע שזה מה שאמרה לנו על המונדיאל ספיר ברמן, השופטת הראשונה בליגת העל בכדורגל הישראלי והשופטת הטרנסג'נדרית הראשונה בעולם: "זה אירוע שמטרתו לאחד אנשים, אירוע בו לא משנה מהיכן הגעת, מה הדת שלך, מה המגדר שלך או לאיזו קהילה אתה שייך, כולם מדברים בשפה אחת – שפת הכדורגל. זו חגיגה אמיתית במיוחד לאלו שצופים בכדורגל באופן יום יומי כי יש להם הזדמנות לקרב את האהובים שלהם סביב צפייה משותפת יחד".
7 צפייה בגלריה
ספיר ברמן
ספיר ברמן
ספיר ברמן: "המונדיאל הוא אירוע שמטרתו לאחד אנשים. כולם מדברים בשפה אחת - שפת הכדורגל"
(צילום: יורוספורט)
ברמן מודה שלא היתה מעולם במונדיאל. "סימנתי לעצמי מטרה והיא להגיע למונדיאל לראשונה בתפקיד שופטת", היא אומרת ומודה שעולם הכדורגל עשה לה, מאז ומעולם, פרפרים בבטן. "כל משחק, קטן כגדול, היה משמעותי עבורי, אבל יש לי זיכרון מיוחד במינו מהפעם הראשונה שביקרתי בקאמפ-נואו. הייתי אז בת 12, במשחק בין ברצלונה לדה פורטיבו לה קרוניה והעוצמה של 90 אלף איש בקהל, ששרים יחד, צועקים, שמחים או עצובים - לא עוזב אותי. הרגע הזה אישר לי שהמקום שלי נמצא בכדורגל, שזה העולם שלי וזה מה שעושה אותי מאושרת".
ברמן מדברת גם על המשחק ועל ערכים: "כדורגל זה חיבור בין אנשים. מגרש הכדורגל מאפשר מקום מפגש בין שווים ויש לו יכולת להעניק סט של ערכים רחב כמו קבלת האחר, כבוד והוגנות. הכדורגל מאפשר לאנשים למצוא בעצמם בטחון עצמי, בגרות, קבלת החלטות ועוד", היא אומרת ומוסיפה גם על ערכים בעת הזו: "כואב לי לשמוע על המצב בקטאר, של הפרות זכויות אדם בוטה. הייתי רוצה שלא נשכח שמטרת הכדורגל היא לייצר ערכים, ולא לטשטש עוולות חברתיות חמורות כל כך".
ספיר אוהדת ואוהבת את נבחרת הולנד אבל מהמרת שברזיל תניף את הגביע.

"הדרך של ג׳ודאי וכדורגלן דומות"

"הדרך של ג׳ודאי וכדרוגלן דומות", אומר הג'ודוקא, בעל המדליה האולימפית, שגיא מוקי, "אנחנו צריכים לעבוד קשה בשביל להגשים את המטרות והחלומות שלנו. אין פה רק קסם וכישרון".
7 צפייה בגלריה
מוקי שגיא
מוקי שגיא
מוקי שגיא: "באולימפיאדה בריו פגשתי את נבחרת איראן בכדורעף. לחצנו ידיים"
(צילום: רוני מטס)
מוקי מודה שאינו צופה אדוק בכדורגל, גם משום שהוא טס רבות ונמצא במחנות אימונים אינטנסיביים, "אבל כשאני בארץ והחברים הולכים אז אני לפעמים מצטרף. אני אוהד את מכבי נתניה", הוא מגלה ומודה שהוא מחפש שם את הדברים שמעבר למשחק עצמו: "אני אוהב את היכולת של השחקנים להישאר מקצוענים ולא לתת לסיטואציות שונות להוציא אותם מאיזון, כמו פציעות במהלך המשחק, כמו שיפוט גרוע או קהל. בכלל, ג׳ודו וכדורגל שונים ודומים. אני דורש מעצמי בכל אימון לתת את כל מה שיש לי. אם הייתי בקבוצה שבה לא לוקחים דברים ברצינות כמוני, זה היה יכול לתסכל אותי עד מאד. לעומת זאת, בכדורגל, ההתמודדות עם הפסדים היא של כולם ובג׳ודו כל האחריות היא עליי".
"הספורט בונה אותנו חזקים ומכין אותנו לחיים. ההתמודדות עם לחץ, הפסדים, פציעות ורגעים קשים, זה לא פשוט אבל מפעם לפעם אנחנו משתפרים וכל אלה הם כלים להמשך הדרך בחיים", הוא אומר לסיום.
7 צפייה בגלריה
סילבי
סילבי
סילבי ז'אן.
(צילום : מאיה רוסאק)

מחפשת לאהוד מדינה נייטרלית

בפאנל תשתתף גם טליה סלנט, שאמנם אינה ספורטאית אבל כל כולה בתוך העולם הספורטיבי כי זאת יש לדעת, סלנט היא עיתונאית ספורט, שדרנית ומגישה, בעבר בערוץ הספורט והיום ברשת 13. בילדותה גדלה סלנט בסביבה דתית "ראיתי פחות משחקי כדורגל במגרשים כי לא נסענו בשבת אבל היינו רואים משחקים בטלוויזיה. האהדה בבית התחלקה בין מכבי תל אביב למכבי חיפה. למגרשים הגעתי רק בזמן השירות הצבאי שלי, ככתבת ספורט בגל"צ והתאהבתי באווירה ובאנרגיות של הקהל", היא מספרת.
7 צפייה בגלריה
טליה סלנט
טליה סלנט
טליה סלנט: "אני בטוחה שהשיח בעולם הספורט יכול וצריך להראות התנהלות סובלנית וסבלנית יותר"
"מביקוריי הרבים במגרשי הכדורגל בארץ אני רואה, שרוב הקהל לא מגיע כדי לייצר פרובוקציות ובוודאי שלא להיות אלים, אלא כדי ליהנות ולחוות חוויה ספורטיבית ותרבותית. אני בטוחה שהשיח בעולם הספורט יכול וצריך להראות התנהלות סובלנית וסבלנית יותר", היא אומרת ומודה שבשידוריה היא תמיד משתדלת ליצור אווירה סובלנית. "אני מקווה ומאמינה שהתקשורת בכלל ותקשורת הספורט בפרט, תדע תמיד להציג גם את הפנים האחרות, הספורטיביות והמכובדות יותר של העולם הזה".
כששואלים אותה את מי היא אוהדת במונדיאל הזה היא מעידה שהתשובה אינה פשוטה לה. "מבחינת אהדה אני חצויה, כיוון שבעלי הוא אוהד אנגליה בעוד שאני נוטה יותר לגרמניה. אולי פשוט נתפשר ונמצא מדינה נייטרלית יותר באמצע כמו הולנד", היא צוחקת. "אשתדל לצפות בכמה שיותר משחקים ומבחינתי, הטלוויזיה תהיה פתוחה כל הזמן".

"הספורט נועד לקרב לבבות"

ואם יש מישהו שיודע משהו על דרך ארץ ואווירת כבוד במגרשים ומחוצה להם הרי שזה זוהיר בהלול, אגדת ספורט ונציג בולט של הציבור הערבי בישראל ואורח של כבוד בפאנל. כששאלנו אותו מה תפקידו של הספורט בהנחלת שיח והתנהלות מכבדת על המגרשים, הוא ענה לנו: "הספורט נועד לקרב לבבות, להשרות סובלנות ולייצר שיח פורה ומכבד. זה מישור חיים שדורש שיתוף פעולה, קשב, שאפתנות ומטרות משותפות", אמר מבלי להתעלם מהפנים הפחות יפות של הענף.
7 צפייה בגלריה
(צילום: גיל נחושתן)
"לצערי, האלימות חדרה גם אליו והיא משקפת לעיתים את השסעים בתוך החברה הישראלית אבל כדאי לזכור, שבספורט יש שוויון הזדמנויות ויחד עם הכדורגל, הם ומקדימים את שאר מישורי החיים באינטראקציה בין ערבים לבין יהודים. הספורט מעניק את ההזדמנות הזו לילדים משתי הדתות וזו הזדמנות".
משלחת האיחוד האירופי בישראל מזמינה אתכם להצטרף. הכניסה חינם, מספר המקומות מוגבלים ולכן יש להירשם מראש
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל