בשיתוף מפעל הפיס
השנה החולפת לא הייתה פשוטה כלל לסטודנטים בישראל. הלימודים דרך הזום, היעדר החממה האקדמית שמשמשת במקרים רבים כר פורה לרעיונות ויוזמות הביאו למצב שדברים רבים נתקעו על מצב המתנה. אך דווקא בימים אלו שסטודנטים רבים מחפשים את דרכם - יש כאלו שמצאו משמעות ועבורם היוזמה החברתית חיה ובועטת יותר מתמיד. הכירו את הסטודנטים שפועלים בימים אלה במרץ על מיזמים שמשנים לאנשים את החיים – משתתפי התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית.
התכנית למנהיגות ויזמות חברתית היא שיתוף פעולה של מפעל הפיס עם מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות המקומיות והמועצה הישראלית להתנדבות. תוכנית זו מאפשרת בראש ובראשונה את חיזוק זהות המנהיג והיזם החברתי המצוי בסטודנטים, פיתוח מודעות חברתית ויכולות ההשפעה שלהם כסטודנטים מובילים, ולבסוף, לבנות את שדרת הנהגת העתיד ויצירת שותפות ארוכה ומשמעותית עם הסטודנטים ככאלה המקדמים שינוי חברתי בישראל.
לצד תוכנית המנהיגות והתוכן שמועבר, הסטודנטים נהנים גם מתכנית ליווי של מנטורים מובילים בתחומם ובמשק בכלל, לדוגמא: אורי הרמן מנכ"ל חברת סייבר, זאב חיות, לשעבר מנכ"ל עתידים היום מנהל את הקרן של סטף ורטהיימר; חה"כ לשעבר, רועי פולקמן; אביעד פרידמן, לשעבר יו"ר חברה למתנסים ועוד.
מיזם לאוכלוסיית בני הגיל השלישי, נוער עם הפרעות אכילה, שילוב של גלישה בים לנוער בסיכון – מהווים רק טעימה קטנה ממגוון המיזמים של משתתפי הפרויקט. זו השנה השנייה בה מתקיימת התוכנית במסגרתה זוכים 20 סטודנטים מלגאים המצטיינים במעורבותם החברתית לקחת חלק בתוכנית ייחודית וחדשנית. רגע לפני קול קורא לתכנית שיצא בשבוע הבא, בדקנו מה עושים הסטודנטים שהשתתפו בתכנית בשנה שעברה. קיבלנו השראה.
7 צפייה בגלריה
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
המפגש האחרון (רגע לפני הסגר) של משתתפי התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
(צילום: באדיבות מפעל הפיס)

המחסן של דביר


לשאר ישוב מרום (28) תכנית המנהיגות החברתית של מפעל הפיס עוזרת למנף את המיזם המצליח אותו הקים לפני מספר שנים – "המחסן של דביר".
מרום, תושב ערד כחלק מכפר הסטודנטים של בני עקיבא בעיר, מספר שהחליט להקים משהו לזכרו של דביר פיינה ז"ל, תושב ערד, שאחרי השחרור נהרג בתאונת סנפלינג. "דביר, חבר טוב שלי מערד יצא לפני כשנתיים לטיול סנפלינג ולא חזר. רציתי לעשות משהו שינציח את זכרו ואת הערכים בהם האמין שהם עזרה הדדית ותרומה לפרט ולקהילה ועוד".
מספר שאר ישוב, "המיזם עוסק בתרומה לקהילה, איסוף של מוצרי חשמל ורהיטים מרחבי העיר ערד ובשיתוף עם מחלקת הרווחה ויחידת ההתנדבות של העיר אני מוסר את המוצרים לאנשים שצריכים עד הבית", מסביר בלהט, "בנוסף לתרומה, הפרויקט מעודד גם שמירה על איכות הסביבה וצמצום תרבות הצריכה".
7 צפייה בגלריה
שאר ישוב מרום, משתתף בהתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
שאר ישוב מרום, משתתף בהתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
שאר ישוב מרום, משתתף בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית ויזם "המחסן של דביר"
(צילום: אלבום משפחתי)
שאר ישוב מרום הוא סטודנט לחינוך והוראת מדעים ויו"ר אגודת הסטודנטים במכללת הרצוג וכיום מורה למדעים ורובוטיקה ורכז תנועת "אות הנוער הבינלאומי" בדימונה.
שאר ישוב מספר על תחילת הפרויקט וקפיצת המדרגה שעבר. "בהתחלה היינו כמה חברים של דביר שעזרו וכל פעם חיפשנו מישהו שיש לו רכב עם וו גרירה. היינו מסיימים את איסוף הדברים בשעות הלילה המאוחרות. היום הפרויקט בשילוב העירייה ומחלקת ההתנדבות, יש לנו רכב מטעם העירייה וגם נערים שמחפשים מעורבות חברתית מגיעים לסייע. ערד היא עיר שהתושבים בה מאוד אכפתיים אבל לא תמיד יודעים מי צריך דברים ואיך להגיע אליו, אנחנו בקשר עם הרווחה בעירייה וכך נוצר החיבור".
בעזרת התכנית של מפעל הפיס, מרום מעיד כי המיזם שלו עומד לקפוץ מדרגה. "יחד עם המנטורים בתכנית אנחנו פועלים כדי לשכפל את המיזם גם לערים נוספות", מסביר מרום, "למיזם יש רק יתרונות – זה חוסך כסף, שומר על הסביבה ומציל את הנוער שמחפש בתקופה הזאת מה לעשות".
7 צפייה בגלריה
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
פועלים כדי לשכפל את המיזם גם לערים נוספות. "המחסן של דביר"
(צילום: באדיבות המצולמים)
"זה מדהים לראות סטודנטים צעירים שעושים כל כך הרבה טוב. אנשים שלא חושבים רק על הלימודים והעבודה שלהם, לא עושים תואר ושורפים את היום, אלה אנשים שקמים, יוזמים דברים ואכפת להם".

מיזם לבני הגיל השלישי

גם רוני קאהן (25) לוקחת חלק בתכנית המנהיגות הנוכחית של מפעל הפיס. קאהן היא סטודנטית בשנה השלישית ליזמות ומנהל עסקים בבינתחומי ועשייה חברתית זה חלק מה-DNA שלה. "אני גרה בכפר סטודנטים של איילים בלוד וכחלק מהשהות פה אני מתנדבת עם נוער בסיכון בעיר", מספרת רוני, "אני ממש מתעניינת בכל מיני פרויקטים לגיל השלישי אך מנקודה אחרת. לא בצד המסכן, אלא בצד הנותן", היא מסבירה, "הפרויקט שלי רואה את בני הגיל השלישי כאנשים שעדיין יכולים לתרום לחברה. לדוגמה ייעוץ לסטודנטים, יצירת מקומות עבודה שמייצרים תרומה לחברה. הם אנשים עם הרבה ניסיון ויצירתיים מאוד".
7 צפייה בגלריה
רוני קהאן, משתתפת בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
רוני קהאן, משתתפת בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
רוני קאהן, משתתפת בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
(צילום: אלבום משפחתי)
קאהן מסבירה איך עובד תהליך הקמת הפרויקט והמנטורינג. "יש לי מנטור שקוראים לו רועי פולקמן והוא יזם חברתי, היה חבר כנסת ויחד איתו ועם עוד כמה חברים ושותפים אנחנו מנסים להניע את זה. הקורונה אמנם שמה מכשולים בדרך אבל לאט אנחנו מצליחים".
רוני מספרת שהתכנית של מפעל הפיס נותנת כלים פרקטיים ונטוורקינג שאי אפשר למצוא במקום אחר. "כל אחד מגיע ממקום אחר בארץ ומתעניין באוכלוסייה ותחום אחר, אנחנו אמנם צעירים אבל כל אחד מגיע עם שק כלים אז רק המפגש עצמו מייצר משהו ביחד שהוא נורא מיוחד. כל אחד תורם מהידע שלו וזה מרחיב את האופקים".
7 צפייה בגלריה
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
"המפגש עצמו מייצר משהו ביחד שהוא נורא מיוחד". התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
(צילום: באדיבות מפעל הפיס)

מסגרת לנוער חרדי נושר

שלום עמר מנתיבות (40), שנה ג' בעבודה סוציאלית במכללת אשקלון לוקח גם הוא חלק בתכנית. "הפרויקט שלי נמצא ממש בשלבים הראשונים, עדיין לא בשלב הביצוע", הוא מסביר, "אני מתעסק בפרויקט עם נוער חרדי בסיכון, זה נושא שקשור אליי ולמגזר אליו אני משתייך".
שלום מספר כי הנושא קרוב לליבו. "בתור נער חרדי שיצא מכל המסגרות הרגשתי שאין לי שום תכנית, שום מענה, הכוונה, ייעוץ", הוא מספר, "ההורים לא מקבלים כי יצאתי מהדת, המוסדות והחברים מנתקים קשר".
לדבריו, אמנם דברים רבים השתנו והשתפרו מהתקופה בה היה נער ויש יותר פתיחות והבנה, אך במציאות הנוכחית הבעיה עדיין קיימת. "זה נמצא בכל קהילה, בכל מקום ובכל רקע סוציו-אקונומי, גם הקורונה העצימה את זה".
המיזם עליו עובד שלום הוא לרכז את הנערים החרדים הנושרים בכל יישוב ועיר, לתת להם מנה והנחיה להמשך הדרך. "בגלל שלנערים אין איפה להיות הם זרוקים מכל הכוונים. נערים זרוקים עושים שטויות וזה משהו שדורש טיפול באופן מיידי. יש אמנם עמותות שמטפלות בנוער, חלקן בנוער חרדי, אבל לפי מה שאני רואה ושומע יש הרבה חלקים חסרים שאותם אני רוצה לתת ולהשלים".
7 צפייה בגלריה
שלום עמר, משתתף בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
שלום עמר, משתתף בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
שלום עמר, משתתף בתכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
(צילום: באדיבות המצולם)
עמר מספר כי התכנית מושקעת בהיבטים רבים. "התחום של יזמות לא היה מוכר לי לפני. ידעתי שאני רוצה לעשות משהו והיה לי חזון אבל רק כאן הרגשתי שיש לי הזדמנות לבטא את מה שאני רוצה לעשות", הוא מסביר, "אני נפגש מדי שבוע עם המנטור שלי, אנחנו מגבשים יחד תכנית והוא נותן לי כלים, פתח לחשיבה ייחודית ואני לומד ממנו הרבה, הוא מקור השראה מבחינתי".
לסיכום מוסיף שלום ואומר כי הוא מאוד ממליץ למי שבוער בו איזשהו חזון, יזמות חברתית, להירשם לתכנית. "התכנית יכולה להרים אותו קדימה בכמה וכמה רמות" הוא אומר, "המטרה היא גדולה, היא מעבר למלגה, זה לעשות משהו במאקרו ולא במיקרו כמו שעושים בדרך כלל בהתנדבות. זה אמנם לא מתאים לכל אחד אבל מי שרוצה לעשות משהו בסגנון זה בדיוק התכנית בשבילו".
7 צפייה בגלריה
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
התכנית לקידום מנהיגות ויזמות חברתית
(צילום: באדיבות מפעל הפיס)
"מפעל הפיס מפעיל את מערך המלגאים הגדול במדינה ומשקיע משאבים רבים בעידוד רוח ההתנדבות בחברה הישראלית. אנו מלאי הערכה לסטודנטיות ולסטודנטים הצעירים שניצבים כבר היום בחוד החנית של העשייה החברתית בישראל ומובילים שינויים משמעותיים בכל תחום", אומר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס, "תכנית המצטיינים היוקרתית שהקמנו נועדה להכשיר שדרת מנהיגות חברתית ברמה הגבוהה ביותר שתוביל בעתיד מאות מיזמים פורצי דרך למען הקהילה ולמען כל אזרחי ישראל".
בימים הקרובים יצא קול קורא שמזמין סטודנטים לקחת חלק במחזור הקרוב של תוכנית המנהיגות החברתית. פרטים נוספים באתר הפיס

בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 10:33, 31.12.20