בחודש אפריל השנה, כשהחלה הקורונה להתפשט בעולם, הכריזה תוכנית "יוצרים שינוי" העולמית על אתגר להתאמה מחדש של מרחבים ציבוריים לתקופת הקורונה, וקראה לילדים ובני נוער להגיש רעיונות ופתרונות לעיצוב מחדש של פארקים וגינות שעשועים, מזנונים בבתי ספר ותחבורה תוך שמירה על תנאי ריחוק חברתי.
"יוצרים שינוי" היא תכנית חינוכית בינלאומית שמטרתה עידוד יזמות ומעורבות חברתית של ילדים ובני נוער. התוכנית מאושרת על ידי משרד החינוך ומנוהלת בישראל ע"י עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון ורותי סובל לוטנברג המנהלת הפדגוגית.
להתחבר לכוחות וליכולות שלהם וליצור בעצמם
האתגר נתן הזדמנות לילדים ובני נוער מרחבי העולם להתחבר לכוחות וליכולות שלהם וליצור בעצמם משהו חדשני ושימושי שניתן ליהנות ממנו בעידן זה בו ריחוק פיזי יכול להציל חיים.
הפתרונות הוגשו לנציגי מועצת התלמידים של התוכנית ולצוות שיפוט עם מומחים מתחומי העיצוב והפסיכולוגיה באמצעות סרטוני וידיאו המתארים את מה שעיצבו ובנו.
להרגיש, לדמיין, לעשות ולשתף
בתחרות השתתפו ילדים ובני נוער מחמש מדינות: הודו, ישראל, בוהטן, סרביה והפיליפינים והוגשו 16 פתרונות עיצוביים. כל פתרונות העיצוב נבחנו על פי קריטריונים של מקוריות, אסתטיקה, פונקציונליות, והקפדה על מודל ארבעת שלבי הפעולה של תכנית יוצרים שינוי שהם: להרגיש-לדמיין-לעשות- ולשתף.
לאחר שעברו את כל השלבים, קבוצת ילדים בני 12-8 מהמועצה האזורית גדרות, תכננה והוציאה לפועל פארק שעשועים אתגרי.
הם קיבלו הכוונה מקצועית ממבוגרים בקהילה שעזרו להם בתכנון, בהבנת המגבלות ודרישות הבטיחות. לאחר התמודדות עם תנאי השטח הם הצליחו ליצור מסלול רחב של שישה מטרים.
הם פנו למומחים בתחום, גייסו את המנטורים הנכונים עבורם ובעבודת צוות, עזרה של נהג טרקטור בקהילה ותרומת חומרי גלם הם יצרו את המסלול.
פארק השעשועים באוויר הפתוח מאפשר פעילות גופנית שחשובה במיוחד בימי הסגר. כל הפעילויות עוצבו כך שאפשר לעשותם ללא מגע בין הילדים. הפארק יוצר שילוב של מפגש חברתי של ילדים במרחב הפתוח תוך שמירה על ריחוק פיזי.
"אני יכול לעשות כל מה שאני רוצה כשאני משקיע"
״למדתי שאני יכול לעשות כל מה שאני רוצה כשאני משקיע, אפילו לעשות דברים טובים באזור שלי", מספר איתן רפפורט תלמיד כיתה ה' שהשתתף בפרויקט.
אור דהן משתתפת בפרויקט, תלמידת כיתה ד', הוסיפה: "עושה לי יותר כיף בלב שאני יודעת שיש מקום ללכת אליו, להיפגש עם חברים, אפילו שיש קורונה, ובמיוחד בגלל שאנחנו עשינו אותו״.
לשנות בעצמם את המציאות שלהם
את צוות הילדים הובילה תמר רפפורט, מצוות מנחי "יוצרים שינוי" ישראל, בעלת תארים בעיצוב מוצר, שינויים חברתיים ואמנות. ״נפלה בחלקי הזכות ללוות ולעודד יזמים צעירים מאזורנו", משתפת רפפורט.
"ליהנות משיתוף קהילתי, לחוות איתם את תחושת ההצלחה מעשייתם, משינוי המציאות שלהם בעצמם ומהבונוס, זכייה בתחרות. ובעיקר לשמוע את אמונתם ביכולת שלהם להמשיך ולחולל את השינויים בעצמם", היא מרחיבה. "אני מזמינה את כולם להצטרף אלינו ולעודד ולתת כלים לילדים ליזמות חברתית״.
גלית יונתן, מנהלת תוכנית "יוצרים שינוי" ישראל, מוסיפה: "התרגשנו לשמוע שמי שזכה במקום הראשון בתחרות הבינלאומית הוא קבוצה מ'יוצרים שינוי' ישראל ושהם מהווים השראה לילדים בכל רחבי העולם".
העשייה היא התרופה לתקופה המאתגרת הזו
"התחרות נתנה להם פלטפורמה להגשים חלום, להמשיך וליהנות במרחב הפתוח למרות המצב ותוך שמירה על הריחוק החברתי".
"דווקא בתקופה הזאת, כשכולנו בבית מול הזום, חשוב לעודד את הילדים ובני הנוער לעשות, למען עצמם ולמען אחרים. העשייה היא התרופה לתקופה המאתגרת הזו", מסכמת יונתן.
תוכנית "יוצרים שינוי" פועלת במאות בתי ספר בישראל ומתאימה את התכנים שלה לאתגרים שיש בתקופת הקורונה, באמצעות ליווי וייעוץ לאנשי החינוך שמעבירים אותה לילדים ולנוער.