גם בבחירות הללו, הרביעיות בשנתיים האחרונות, יפעלו בקלפיות פעילי "משמר הבחירות האזרחי" - גוף המורכב כולו ממתנדבים המפקחים על פעילות הקלפיות במהלך הבחירות. "החלטתי להצטרף כי עוד ב-2015 היו שמועות שיש זיופים בבחירות", מספר שלום (שם בדוי , השם המלא שמור במערכת) המתנדב במשמר כבר שנתיים. "זה לא הוכח בשום מקום, אמרנו 'נבדוק' עברנו על הפרוטוקולים וראינו אי סדרים. מאז ועדת הבחירות השתפרה מאוד, בהתחלה היא ראתה בנו אנשים שרוצים לנגח, היום אנחנו עובדים יחד".
צפו בסרטון המסביר את פעילות וחשיבות משמר הבחירות האזרחי:
משמר הבחירות האזרחי
"התפקיד של המשקיפים כעת הוא כפול", הוא מסביר. "מצד אחד למנוע זיופים, ועצם העובדה שמישהו נמצא שם, זוג עיניים שבוחן, מונע אותם. מצד שני, תפקידנו גם להגן על ועדת הבחירות שכיום היא מותקפת, התרגלנו שמתקיפים את בית המשפט אבל לצערי עלינו מדרגה" הוא מוסיף בצער. "עתם קיומם של אנשים שלנו בקלפיות, מסייע לתמוך בתוצאות הוועדה וזאת על ידי עבודה מאומצת של אלפי מתנדבים שנרתמים למשימה, בהחלט איתגרנו את הוועדה וניכר שיש שיפור".
4 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
"עצם העובדה שמישהו נמצא שם, זוג עיניים שבוחן, מונע אי סדרים"
(צילום: AP)

"יהיו תוצאות האמת אשר יהיו, הן חייבות להיות אמת"

"בשנתיים שאני מתנדב צברתי ניסיון שיש למישהו בחו"ל רק אחרי עשרים שנה", מחייך שלום בעצב. "אנחנו משתפרים ממערכה למערכה וגם הוועדה. מה ששונה במערכה הזו הוא שראש הממשלה קורא לאנשי ליכוד להירשם לתפקידים ממלכתיים בוועדת הבחירות כמו מזכירי ועדת קלפי ופקחי טוהר בחירות של וועדת הבחירות המרכזית, ואנחנו מרגישים שיש חשיבות עצומה לוודא שהתוצאות יהיו תוצאות אמת".
שלום מסתייג מאוד משיוך פוליטי. "אנחנו לא מדברים בינינו פוליטיקה, מקפידים לא להזכיר בשיח שלנו מפלגות והמוטו שלנו הוא 'יהיו תוצאות האמת אשר יהיו, הן חייבות להיות אמת'. הכי גרוע יהיה אם האזרחים לא יאמינו בתוצאות הבחירות. אז באמת יהיה כאן כאוס".
צפו בעדותו של שובל קטוני שמספר על אי סדרים שראה בתפקידו כמזכיר קלפי:
העדות של שובל

"בלי טריקים ושטיקים ולא יודע מה"

שולה נחמה (74) ממושב ניר ישראל, מתנדבת גם היא ב'משמר הבחירות האזרחי' ופועלת בחודשים האחרונים בגיוס משקיפים לקלפיות בבחירות: "אני חרדה", היא מודה. "אני לא סומכת על טוהר הבחירות, שמעתי הרבה על זיופים, מתים שקמים לתחייה ועיוותי תוצאות, ואני רוצה לעשות ככל שביכולתי למנוע את זה".
זוהר לוטם (46), איש עסקים שמחלק את זמנו בין ישראל לארה"ב, דחה את הטיסה שלו לחו"ל ליום לאחר הבחירות ונרשם להתנדבות, יחד עם אחיו הצעיר ממנו, ב'משמר הבחירות האזרחי'. "מתוך הבנה שנתניהו אינו ישר, ברור שאם תינתן לו האופציה הוא יזייף גם בבחירות. לכן בחרתי להירשם כמתנדב משקיף בבחירות", הוא מסביר.
דני בטיטו (68) מיבנה, מתנדב במשמר הבחירות: "אני רואה שיש פה יותר מדי דברים שמריחים לא טוב, ולא בפעם הראשונה. הגיע הזמן שאנשים ישימו עין, והדברים ייעשו כמו שצריך, בלי טריקים ושטיקים ולא יודע מה. בארבעה חודשים האחרונים יזמתי פעילות לקידום הצבעה, בלי קשר למפלגות, כדי שאנשים יצאו להצביע, עשינו סוג של 'פירמידה' שכל אחד מעודד עשרה אנשים מעודדים אחרים לצאת ולהצביע".
4 צפייה בגלריה
אלון נוימן
אלון נוימן
מדבקת "הצבעתי" בבחירות בארה"ב
"אני פעיל חברתי ומ-1969 הצבעתי לחרות ומאז הרבה שנים לליכוד, אני ימני בדעותיי. מרגיש לי שיש פה דברים שהם לא חוקיים בעליל שנעשו וצריך למנוע אותם. אני יודע על כל מיני מקרים שהיו קלפיות לפני שנתיים בלי משקיף ושנה אחרי עם משקיף ואי הסדר נעלם".
"עדיין אין מספיק משקיפים", קורא בטיטו. "יש 15,000 קלפיות, צריכים שלושה אנשים בתחלופה בכל קלפי, 45,000 איש שיתנדבו. אנחנו עדיין ממש לא שם וזה חבל, אני קורא לאנשים להתנדב ולהצטרף אלינו מחר, בואו, קחו אחריות על הבחירות".

מי יהיו גיבורי העל שיצילו את הדמוקרטיה?

צפו בסרטון הקורא לכולנו לעודד אנשים נוספים לצאת ולהצביע:
" גיבורי העל של הדמוקרטיה"
פרט לטוהר הבחירות, ישנה חשיבות רבה גם לאחוז ההצבעה ולהבאה של כמות גדולה ככל האפשר של בעלי זכות בחירה לממש את זכותם הדמוקרטית בקלפי.
אלון נוימן, המככב בסרטון "מי יהיו גיבורי העל שיצילו את הדמוקרטיה?" שהופק על ידי תנועת 'דרכנו', הפועלת לחיזוק הערכים הדמוקרטיים והציוניים של ישראל, משתף: "לדעתי יש שתי תפיסות מוטעות, אחת היא שאם אתה לא מצביע אז אתה כאילו לא חלק מהמשחק הזה, לחיות בארץ ולא להצביע זה נותן איזשהי תחושה פריבילגית כאילו אני מעל הדברים או מתחתם".
4 צפייה בגלריה
אלון נוימן
אלון נוימן
"אנשים לא מבינים כמה המצב הדמוקרטי חמור בארץ, וכמו שאתה משלם מיסים שזו זכות וגם חובה, כך גם ההצבעה בבחירות". אלון נוימן
"יש גם איזושהי רוח שאומרת ש'האנטי ממסדיות שלי יכולה להתבטא בלא לתת יד במשחק הדמוקרטי שהוא לא דמוקרטי'. ולמרות שיש איזשהו גוון בדברים האלה, בסופו של דבר אני מעדיף, שאם אני חלק מהמשחק, ואני חלק מהמשחק בהגדרה כי אני חי פה, אז אני רוצה להיות שותף", מסביר נוימן.
"בסופו של דבר מה שקורה, אתה מפסיד את הבחירות כי זה לא מספיק חשוב לך ואתה לא מספיק רעב. אנשים לא מבינים כמה המצב הדמוקרטי חמור בארץ, וכמו שאתה משלם מיסים שזו זכות וגם חובה, כך גם ההצבעה בבחירות. זכות שהיא גם חובה. ולכן נרתמתי, זה לא קטע פוליטי שאומר להצביע לכאן או לכאן, העניין הוא לעודד את האנשים לעשות את מה שנכון בשבילם", הוא מדגיש. "הקריאה היא לנסות ולהשפיע על אלו שאתם יודעים שלא מצביעים, לעשות משהו טיפה יותר אקטיבי ולעזור להשפיע על המציאות".
4 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
"יש הפעם הרבה מפלגות קטנות, וקולות בודדים יכריעו"
(צילום: AP)

'זזים' לקלפיות

יוזמה נוספת המנסה להגדיל את אחוזי ההצבעה היא של יוזמת 'זזים' - תנועה אזרחית שיוזמת קמפיינים בנושאים בוערים כדי לקדם שוויון, שלום, זכויות אדם וצדק חברתי.
"נותר רק יום עד לבחירות! יש הפעם הרבה מפלגות קטנות, וקולות בודדים יכריעו: אם רבים מסביבנו יישארו בבית, נקבל כנסת מנותקת וקיצונית. אבל אם נצליח להביא את כולם לקלפי - הדמוקרטיה תוכל לנצח". הם מכריזים בניוזלטר שמופץ למעלה מ-200,000 פעילות ופעילים.
"זה לגמרי בידיים שלנו: פיתחנו צ׳אטבוט - בעברית ובערבית - שיאפשר לך לשלוח לחברים הודעות ווטסאפ שישכנעו אותם להצביע ויתזכר אותם ביום הבחירות, הכל בקלות, בלי לצאת מהווטסאפ".
  • רוצים לקחת חלק? להצטרפות כמשקיפים במשמר הבחירות האזרחי לחצו כאן. להצטרפות לאפליקציה דמוקרטור של ארגון דרכנו לחצו כאן. לצ׳אטבוט של "זזים" לחצו כאן.