בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה
מזה 25 שנים מדינת ישראל סובלת מחוסר יציבות פוליטית. מאז שנת 1996 מתקיימות בישראל בחירות בכל כשנתיים ושלושה חודשים בממוצע. האם יש דרך לצאת מהפלונטר הפוליטי, או שנגזרו עלינו מערכות בחירות האחת אחרי השנייה? האם ריבוי מפלגות חדשות תורם ליציבות השלטונית, יכול להיות שהורדת אחוז החסימה עשויה להועיל או להזיק, ואיזה שינוי של שיטת הבחירות יכול להביא ליציבות שלטונית?
על מנת לענות על השאלות ולמפות את התמונה הפוליטית הנוכחית לקראת הבחירות הרביעיות תוך שנתיים, מתארח באולפן ynet יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. צפו בדיון באולפן בראש הכתבה.
"מנהיגות פוליטית הוא משאב לאומי, ואצלנו הוא נמצא בחסר", אומר פלסנר. "אנחנו רואים איך מתנהלים ענייני המדינה: מצד אחד, אנחנו מובילים את עולם היזמות וההייטק, ומצד שני, בכל מה שקשור למגזר הציבורי או ההובלה במערכת הפוליטית, העסק תקוע עם שיעורי פריון נמוכים. עכשיו העולם צריך להמציא את עצמו מחדש, ולהתכונן ליום שאחרי המגפה. מי עושה את זה אצלנו?".
פלסנר מציין שלושה כוחות מרכזיים, שישפיעו על הדרך שבה תיראה מדינת ישראל והמערכת הפוליטית - הערבים אזרחי ישראל, שנכון להיום אינם חלק מהפוליטיקה הקואליציונית, הציבור החרדי, שהיה פעם לשון מאזניים והיום מגדיר את עצמו יותר בתור ימין, ושאלת ההזדהות עם ערכים דמוקרטיים וממלכתיים.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אם אנחנו עדים למהלך של צמיחת כוחות חדשים, שיצילו את המערכת הפוליטית? מליאת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
על מנת לצאת מהפלונטר הפוליטי, לייצב את המערכת הפוליטית ולמנוע בחירות חמישיות ושישיות, פלסנר מצביע על שני שינויים מבניים מהותיים שצריכים להתרחש. ראשית, שינוי שיטת הבחירות לפיה ראש הסיעה הגדולה ביותר הוא ראש הממשלה. שנית, ביזור הכוח בין הרשות השופטת, המחוקקת והמבצעת וחיזוק שירות ציבורי מקצועי. "ככה בפועל אפשר לממש דיבורים על אחדות. לא רק להגיד 'אנחנו בעד אחדות והפסקת השיסוי'. להגיד את זה כמו פלסטר, ככה לא פותרים את בעיות היסוד שיאפשרו לנו לצעוד קדימה", כך לדברי פלסנר.
נראה כי מערכת הבחירות הרביעית שונה מקודמותיה, כיוון שלראשונה מזה שנים רבות, הימין מתפצל. האם אנחנו עדים למהלך של צמיחת כוחות חדשים, שיצילו את המערכת הפוליטית? פלסנר מזהיר מפני היתלות על דמות חדשה, שתסחוף ותביא תקווה לשינוי. "מניסיוני האישי, אני חושב שהפתרון הוא בסיס חזק. הפירמידה צריכה להיות רחבה ולהיות בנויה מדרך, ארגון ומאנשים. הדרך היא מדינת ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית, ציונית, מודרנית, מתפקדת, ובטוחה, והאנשים הם קבוצה מלוכדת של אנשים שתוביל את הדרך הזו".
צפו בראיון המלא

בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה