בשיתוף תלמ"א
כשדייב שייבר (35) מניו יורק נכנס לכיתה ז' בבית הספר 'הרצוג' באילת, עשרים הנערים שנוכחים בכיתה עומדים ומברכים אותו ב-Good morning teacher. לאחר שנת קורונה מאתגרת במיוחד, גם עבור המורים בכיתות וגם עבור התלמידים, לראות סיטואציה כמו זו זה ודאי לא דבר מובן מאליו ובמיוחד כשמדובר בבחור צעיר שהגיע להתנדב בארץ.
דייב הוא אחד מעשרות מורים מרחבי העולם שמגיעים מדי שנה לכ-30 רשויות בפריפריה הגיאוגרפית החברתית בישראל כדי ללמד בהתנדבות אנגלית. "תלמ"א היא המעשה הציוני", אומר אלון פוטרמן מנכ"ל תלמ"א - התוכנית הלאומית למצוינות באנגלית, "הארגון מצליח לחבר בין רשות מקומית לבין מורים וקהילות יהודיות בתפוצות לבין תלמידים שבעצם מבקשים את שמגיע להם - וזה שעות אנגלית. מבחינת המורים זו הזדמנות לבחון את הקשר שלהם לישראל באמצעות חוויה פרופסיונאלית".
הפרויקט באילת כולל 10 מורות ומורים שמשתלבים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים בעיר. "רציתי להגיע לישראל כי אני אוהבת את ישראל", מספרת אנה קסטנברג (27) מניו ג'רזי, "כשמגפת הקורונה התחילה לא חשבתי שתהיה לי את ההזדמנות לבוא לישראל לשנה וכששמעתי שהתוכנית ממשיכה אמרתי לעצמי שאני חייבת להגיע".
חיה איצקוביץ (31) מניו ג'רזי מספרת כי המניע שלה להגיע ללמד באילת הוא כדי להשתפר במקצוע שלה. "הגעתי לראות איך המורים מלמדים בישראל. בהכשרה שלי אני מורה לאמנות ומורה לחינוך מיוחד ואני לומדת בבתי הספר בישראל הרבה דברים חדשים".
עבור בתי הספר באילת מדובר במתנה של ממש. אורלית אפניאר זיקרי, מנהלת בי"ס 'גלים' בעיר מספרת כי "מאוד התרגשנו להיות בית ספר שמקבל מורה לאנגלית. אנחנו באילת במצוקת מורים של אנגלית ולקבל מורה שהאנגלית שלו שפת אם מבחינתו זה בונוס". בנוסף מספרת אורלית על המפגש עם המורים מנקודת מבטה, "הם מתייחסים לעבודה שלהם יחד איתנו בבית הספר כשליחות במדינת ישראל. זה מכניס משב רוח רענן, עזרה, מתן מענים נכונים ומבחינתי אנחנו זכינו השנה".
"אני נחשפתי לתלמ"א בקיץ לפני שנה וחצי כשהם באו לבית הספר של החופש הגדול", מסביר ד"ר דרורי גניאל ראש מנהל שח"ק בעיריית אילת, היום הם נמצאים פה כמעט שנה, 10 מורים, סיפור הצלחה. גם סיפור הצלחה מול התלמידים וגם סיפור הצלחה מול המורים הישראלים.יש כאן גם לימוד הדדי וזה מצוין. וצריך לזכור שהשנה היא לא שנה רגילה, לצערנו היא שנת קורונה הרבה יותר מיוחדת צריך ללמד מהבית. המורים שיצאו לכאן לשליחות לא התכוונו לעבוד מהבית אבל בפועל למרות זאת הם התערו בקהילה, התנדבו, עסקו בפעילות חברתית ענפה ולראייה נצא איתם לדרך גם בשנת הלימודים הבאה".
הקורונה לא הייתה פשוטה עבור המורים אך כולם מעידים כי אם כבר להתבודד בקורונה – אז אילת זה המקום המושלם. "אני אוהבת לצלול ולטייל, אז אילת זה מקום מושלם בשבילי", מסבירה לינדזי שלדון (31), "אני הולכת כמעט כל יום לטייל בהרים וזה כיף שיש את הדברים האלה פה".
לרוב המורים זו אינה הפעם הראשונה בישראל. דייב היה בישראל לפני תשע שנים בפרויקט תגלית, מאז יצא לו ללמד בפרויקט הקיץ של תלמ"א במצפה רמון לפני כארבע שנים והיד עוד נטויה. גם לינדזי מספרת כי הייתה בפרויקט תגלית והשתתפה בפרויקט הקיץ של תלמ"א בצפון, וגם אנה לימדה בפרויקט הקיץ בכפר הנוער בן שמן.
"אני ממש מתרגשת כל פעם שאני רואה קבוצה פה, לא רק באילת, בכל המקומות שאנחנו עובדים", אומרת טובה דורפמן, מנכ"לית קרן שטיינהארט, "זה מחמם את הלב לראות את ההתלהבות שלהם והמקצועיות שלהם. הרעיון פה באמת לחבר מורים מרחבי העולם למורים פה בארץ וליצור ממש רשת ענקית של צעירים שעוסקים בחינוך לצורך לחבר אותם לארץ, לחבר אותם לישראל".
בשיתוף תלמ"א
פורסם לראשונה: 08:57, 25.03.21