בשיתוף השלטון המקומי
השלטון המקומי- שדרות ופתח תקווה
(צילום: ירון שרון)
הפקה: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | עריכת תוכן: איתי חמני
אין תושב בישראל שלא חווה טלטלה כבדה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. הזעזוע הגדול בעקבות פלישת המחבלים לשטח ישראל הוביל גם לתחושות מורכבות - ובראשן, חשש גדול לביטחון האישי. ככל שהלחימה מתמשכת, הצורך להשיב את תחושת הביטחון הולך ומתחדד - וזו המשימה שבפניה עומדים ראשי הערים והרשויות: מכיתות ממוגנות ומערכות אבטחה מתקדמות ועד להרחבת כיתות הכוננות.
לקראת ועידת השלטון המקומי, "MUNI-EXPO", שתצא לדרך ב-9-10 ביוני בגני התערוכה בתל אביב, פגשנו את אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, יריב סנדלון, ראש אגף הפיקוח והביטחון בעיריית פתח תקווה ורן קוניק, ראש עיריית גבעתיים כדי להבין מה נעשה בעיר מאז תחילת המלחמה - ועד כמה הסיוע של השלטון המקומי מאפשר תמיכה בתושבים.
3 צפייה בגלריה
אלון דוידי, רן קוניק, יריב סנדלון
אלון דוידי, רן קוניק, יריב סנדלון
אלון דוידי, ראש העיר שדרות
(צילום: ירון שרון)
"זו העיר הכי מוגנת במדינה"
במסגרת הוועידה השנתית ישתתפו עשרות דוברים ודוברות מקשת תחומים הנוגעים לליבת הפעילות של הרשויות המקומיות בישראל בצל המלחמה, ואחד מהם הוא אלון דוידי, ראש עיריית שדרות. "שדרות זו העיר הכי ממוגנת בעולם", הוא מספר, ומרחיב על הפעולות שנעשו במרוצת השנים כדי להגן על התושבים: "כל בתי הספר ממוגנים, המעונות ממוגנים, המתנ"ס ממוגן, יש לנו אפילו מקווה ממוגן ומעל ל-250 מיגוניות הפזורות ברחבי העיר".
שדרות מונה כיום כ-35,000 תושבים, ועל אף היותה למודת אתגרים ואיומים ביטחוניים, אף אחד לא הכין את התושבים למכה הקשה שהעיר ספגה ב-7 באוקטובר, כאשר רבש"צ העיר נפצע בהיתקלות ותחנת המשטרה נכבשה ע"י המחבלים. "עד השביעי באוקטובר הייתה פה כיתת כוננות של 14-15 מתנדבים. כתוצאה מכך, 8-9 מתנדבים הוקפצו זה מה שקרה גם בשביעי באוקטובר. היום יש כ-80-90 חברי כיתת כוננות במילואים בתוך העיר. אנחנו מקימים עכשיו גם סיירת ביטחון, שלמעשה זו יחידת אופנועים שתפעל ברחבי העיר לאורך כל שעות היום", שיתף דוידי.
3 צפייה בגלריה
אלון דוידי, רן קוניק, יריב סנדלון
אלון דוידי, רן קוניק, יריב סנדלון
יריב סנדלון, ראש אגף ביטחון בפתח תקווה
(צילום: ירון שרון)
"ה-7 באוקטובר יצר בעיה בתחושת הביטחון של אנשים"
אחד הנושאים החשובים שהשלטון המקומי בישראל שם לנגד עיניו בימי הלחימה הוא חיזוק תחושת הביטחון בערים. ראשי הערים חברו אליו ובנו יחד תכנית פעולה שתיתן תגובה מיידית והולמת לצרכים שנוצרו בשל המלחמה: תגבור כיתות הכוננות, הוספת סיירי שיטור עירוני ומתנדבים בעיר שיוכלו לפעול בעת אירוע ביטחוני. "השביעי באוקטובר יצר בעיה גדולה מאוד בתחושת הביטחון של האנשים", מספר יאיר סנדלון, מנהל אגף הפיקוח והביטחון בעיריית פתח תקווה. הוא מתאר חשש כבד בקרב התושבים: "מתריעים לנו על כל דבר הכי קטן שלפני זה אף אחד לא היה מדבר עליו, אפשר להבין אותם ואנחנו מבינים אותם".
בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר סנדלון הרחיב על הפעולות שנעשו בעיר: "הקמנו פה כיתות כוננות על בסיס תושבים, בנינו יחידה טקטית שבנויה מלוחמים, שעובדים 24-7 והיא בעיקר בלילות. ישנם סיורים של מתנדבים, הותקנו שערים למצבי חירום שסוגרים את העיר, הוספנו מצלמות ואנחנו מקיימים הרבה מאוד אימונים ותירגולים".
3 צפייה בגלריה
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים
(צילום: רמי זינגר)
"יש דברים שממשלת ישראל לא מסוגלת לטפל בהם"
ראשי העיריות סבורים כי המדינה צריכה לשנות את מאזן הכוחות - ולתת לשלטון המקומי ולעיריות יותר סמכויות, כדי שיוכלו לפעול למען התושבים לא רק בתחומי החינוך והנדל"ן אלא ובעיקר בתחום הביטחון. ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, הסביר מדוע זה חיוני בימים אלו ובכלל: "יש דברים שממשלת ישראל ומדינת ישראל לא מסוגלת לטפל בהם. החשיבות של השלטון המקומי הולכת וגדלה בשנים האחרונות. החזון שלי אומר שצריך להעביר סמכויות ותקציבים כמעט בכל נושא לרשויות המקומיות ולשלטון המקומי".
קוניק מתאר כיצד הרשויות המקומיות מוכיחות, פעם אחר פעם, שהן יודעות להתנהל מול התושבים יותר טוב מכולם: "השלטון המקומי פועל מול הממשלה לקבלת תקציבים, גם למיגון וגם להקמת סיירות ביטחון, זה לא פשוט, אבל אנחנו נצליח בסופו של דבר להעביר סמכויות אלינו כי אין ברירה אחרת".

ועידת השלטון המקומי יוצאת לדרך

מרכז השלטון המקומי בישראל (מש"מ) הוא גוף בו מאוגדות כל העיריות והמועצות המקומיות בישראל. תפקידו העיקרי הוא לייצג את הרשויות המקומיות ולקדם את ענייניהן בפני הכנסת ומול גורמי הממשלה השונים, וכן בפני מוסדות ציבוריים וארגונים בארץ ומרחבי העולם וכיום חברות בו כל 259 הרשויות בישראל.
מרכז השלטון המקומי מקיים זו השנה השביעית את ועידת השלטון המקומי "MUNI-EXPO"והשנה בסימן ”תקומה ישראלית”. הוועידה, שתתקיים במתחם אקספו תל אביב, בגני התערוכה, תיערך בין התאריכים 9-10 ביוני ומהווה מקום מפגש פורה לשיתופי פעולה בשלטון המקומי בישראל, עבור מעל 12,000 משתתפים, מדי שנה. השנה, הוועידה תמקד את הזרקור על הנושאים הבוערים במדינה החל מביטחון אישי, חינוך, פוליטיקה ונדל”ן ועד אימוץ טכנולוגיות וחדשנות עירונית.
"השלטון המקומי זו נקודת אור מאוד מאוד גדולה"
ראשי העיריות כבר מזמן הבינו ובמיוחד לאור אירועי ה-7 באוקטובר כי "השלטון המקומי זו נקודת אור מאוד מאוד גדולה, אפילו זרקור ענקי" כך שיתף דוידי.
"בעיקר בתקופה שהיינו מחוץ לעיר קיבלנו חיבוק אדיר של ראשי הערים, של המוניציפאלי, של העיריות, של אגף החינוך ואגף הרווחה. ובכל מקום שהיינו היה שיתוף פעולה עם המון המון אהבה, עם המון המון מסירות, עם המון המון רצון להטיב ולסייע".
בשיתוף השלטון המקומי
פורסם לראשונה: 07:00, 28.05.24