בשיתוף 'פתחון-לב'
כאשר פונו משפחות הצפון מהיישובים שבסמוך לגבול לקיבוץ בית אלפא, הן לא תכננו להישאר שם לטווח הרחוק, בוודאי שלא דמיינו שיהיו שם אחרי חצי שנה, ללא אופק של חזרה. מול הקשיים וההתמודדות, קהילת המפונים מקבלת מ'פתחון-לב' במהלך כל התקופה ציוד, מוצרי היגיינה, טואלטיקה ומוצרים לתינוקות. אך זה עדיין לא מספיק ויש עוד המון משפחות שצריכות עזרה.
משפחות שפונו מבתיהן: "הפגיעה הכלכלית נמצאת כמעט בכל משפחה"
(צילום: ירון שרון)
"בפנים אתה חצי בן אדם, הבית שלך לא איתך"
"ברגע שאתה מעתיק מקום מגורים, כל הסביבה הטבעית שלך בעצם נעלמת", מספרת שירה שלוסברג (34), אשת חינוך המרכזת בימים אלו את התרומות של קהילת קיבוץ איילון המפונה. שלוסברג פונתה לבית אלפא יחד עם שני ילדיה לאחר שטיל נ"ט פגע ליד ביתה, בזמן שנדב, בעלה, מפקד כיתת הכוננות של הקיבוץ, נשאר להגן על המקום. באופן כללי, רבים מתושבי הישובים בצפון גויסו למילואים, מה שמציב קושי גדול אף יותר על ההורה והילדים שפונו ונאלצים להתמודד עם החשש וההיעדרות של אחד ההורים.
"אני חושבת שאנשים לא מבינים מה זה להיות מפונים. בפנים אתה חצי בן אדם, הבית שלך לא איתך", אומרת אנה קרולינה אולואה (47) מורה ומחנכת, תושבת קיבוץ איילון גם היא ואם יחידנית.
הקושי הכי גדול, אומרת אולואה, הוא תחושת חוסר הביטחון, "כי בית זה ביטחון, וגם זה שאין אופק. אנחנו לא יודעים מה הולך להיות פה. יש אנשים שהעסק שלהם נמצא בקיבוץ, מסגרות החינוך לא עובדות בצורה מלאה, מה שלא מאפשר לאנשים לצאת לעבוד. הפגיעה הכלכלית נמצאת כמעט בכל משפחה".
חווה (74) ואלי (78) בן סימון, אשר פונו גם הם לבית אלפא, עלו לישראל ישירות לקריית שמונה בשנת 1955. "מהרגע הראשון אנחנו שם, למדנו שם, התחתנו שם, ילדנו שם ילדים ולא זכורה לנו כזו תקופה ארוכה שבה היינו צריכים להיות רחוקים מהבית", מספרת חנה.
"היקף הסיוע הנדרש גדל משמעותית מפרוץ המלחמה"
הקשר של ארגון 'פתחון-לב' עם קהילת המשפחות המפונות שהגיעו לקיבוץ בית אלפא החל לפני מספר חודשים, מאז ועד היום, דואגים בארגון להעביר סיוע לקהילה באופן תדיר, מתוך הבנה שהמלחמה עוד רחוקה מלהסתיים. "סיפקו לנו המון מוצרים וקיבלנו מענה לכל צרכי הקהילה", אומרת שלוסברג, ואולואה מוסיפה: "זה עושה לנו טוב בתחושה לדעת שיש מי שחושב ודואג לנו".
1 צפייה בגלריה
פתחון לב
פתחון לב
המשאית של 'פתחון-לב' בקיבוץ בית אלפא
(צילום מסך)
משה אסולין, מנהל מחוז צפון של הארגון מספר כי "היקף הסיוע הנדרש גדל משמעותית מפרוץ המלחמה, ואנשים שקודם לא היו חלק מהמעגל של מקבלי הסיוע שלנו, פתאום נכנסו לתוך המעגל", הוא אומר ומדגיש. "כל תרומה חשובה. ביגוד, טואלטיקה, וכמובן תרומה כספית, משום שאנחנו רוכשים ומשלימים חלק גדול מהמוצרים".
בשיתוף 'פתחון-לב'
פורסם לראשונה: 08:00, 16.04.24