בשבוע הבא יוזנקו כ-300 רוכבים מהארץ ומרחבי העולם, למסע רכיבת אופניים של ארבעה ימים בצפון הארץ. חלק ירכבו במסלולי כביש, אחרים במסלולי שטח, חלקם דוברי אנגלית, חלק צרפתית, תהיה גם ספרדית וגם הקבוצה מאיטליה אישרה הגעה.
על פניו הרוכבים לא חולקים דבר במשותף למעט הרכיבה, אולם בפועל מדובר באנשים פרטיים שעושים דרכם לארץ הקודש, חלקם זו השנה ה-22 ברציפות, כדי לגייס כספים עבור בית חולים, קטן אך משמעותי מאוד, היושב בירושלים ומשפיע על חייהם של אלפים רבים של ילדים מכל הארץ.
צפו בסרטון שמציג את מסע "גלגלי אהבה" למען בית החולים השיקומי אלי"ן:
"גלגלי אהבה". צילום ועריכה: בית החולים השיקומי אלי"ן
בין אם נפגעו בתאונה, עברו טיפולי כימותרפיה או שנולדו עם בעיות בריאותיות, בית החולים אלי"ן לשיקום ילדים ונוער, מעניק להם את השיקום המקצועי ביותר בישראל ומהמובילים בעולם, כדי שיוכלו לחזור לקהילה שממנה הגיעו ולנהל חיים איכותיים וטובים ככל שניתן, כמובן שללא הבדלי דת, גזע או מין.
ומדוע הרוכבים מגיעים לכאן? מכיוון שחרף מעמדו בעולם כבית חולים מוביל לשיקום ילדים, באלי"ן מתמודדים עם אתגר כלכלי קשה מאוד. בית החולים, כעמותה (מלכ"ר), אינו נהנה מתמיכה ממשלתית אוטומטית ומקבל החזרים מהגורמים המפנים ע"פ תעריף משרד הבריאות למטופל,שאינו מכסה את העלות האמיתית של הטיפול הייחודי הכוללני הניתן באלי"ן. לפיכך, ביה"ח חייב להישען על תרומות המגשרות על הפער בין תעריפי המימון לעלות השירותים הרב תחומיים בכמות ובאיכות הגבוהה, אותם מקבלים הילדים בפועל.
4 צפייה בגלריה
בית חולים שיקומי אלי"ן
בית חולים שיקומי אלי"ן
רוכבים במסע "גלגלי אהבה"
(צילום: חיים פרידמן)

"אי-אפשר לתת טיפול שיקומי טוב בתקצוב שהמדינה קבעה"

"כל בתי החולים מתמודדים עם מצוקת תקציב שכן יש מחלקות יותר רווחיות, כמו יולדות או מחלקות כירורגיות מסוימות, ויש את התחומים שהם תמיד הפסדיים, ושיקום הוא אחד מהם", מסבירה מנכ"לית בית החולים אלי"ן, ד"ר מורית בארי.
"אי אפשר לתת טיפול שיקומי טוב בתקצוב שהמדינה קבעה. בתי חולים אחרים יכולים לאזן בין מחלקות יותר ופחות רווחיות, אבל אנחנו עסוקים אך ורק בשיקום, והשיקום של ילד דורש משאבים אנושיים רבים יותר. האמת היא שבלי תרומות של אנשים טובים הילדים היו מקבלים סדרה של טיפולים טכניים, שלא מותאמים בצורה מדויקת לצרכים שלהם, וחלק משמעותי מהמטרות השיקומיות לא היו מושגות. היתרון שלנו הוא באפשרות ליצור עבור כל ילד מסגרת טיפול שיקומי הוליסטי. אנחנו למעשה עושים רפואה מותאמת אישית, בתוך התנהלות של רפואה ציבורית".
4 צפייה בגלריה
בית חולים שיקומי אלי"ן
בית חולים שיקומי אלי"ן
רוכבים במסע "גלגלי אהבה" למען בית החולים השיקומי אלי"ן
(צילום: חיים פרידמן)
ובכל הקשור לגיוס תרומות לבית החולים, ד"ר בארי לא בוחלת באמצעים: היא קופצת ממטוסים ויוצאת למסעות במדבר במסגרת הפרויקטים המיוחדים של בית החולים, ובשבוע הבא תזניק את פרויקט הדגל, המסע ה-22 לגיוס תרומות למען ילדי אלי"ן, מסע הרכיבה "גלגלי אהבה". אותו מסע אופניים בהשתתפות מאות רוכבים מהארץ והעולם, המגייסים כספים עבור בית החולים.

"חשוב לי לצאת לשטח כדי להוות דוגמה"

"בית החולים משתמש בכלים יצירתיים כדי להמשיך ולתת את המענה הטוב ביותר לילדים. גם לי, באופן אישי, חשוב לצאת לשטח כדי להוות דוגמה", ממשיכה בארי. "אתגרתי תורמים וחברים לתרום לבית החולים והצהרתי שבתמורה אני אקפוץ ממטוס, והנה אחרי שגייסנו את הסכום מצאתי את עצמי צונחת ממטוס, תלויה בין שמיים וארץ, העיקר לגייס כספים. אין ספק שזכינו בשותפים נהדרים למסע, שיוצאים לרכוב על אופנים ומטפסים על הרים למען הילדים, אבל עדיין, הקושי רב, והפערים הולכים וגדלים, אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לשקם את הילדים, אבל כאן המדינה חייבת להתאמץ יותר ולתת מענה הולם לצרכים של הילדים והילדות שזקוקים לשיקום".
4 צפייה בגלריה
בית חולים שיקומי אלי"ן
בית חולים שיקומי אלי"ן
""לילדים הזקוקים לשיקום אין זמן לחכות שהמגפות יחלפו או שתקציבים יועברו לבית החולים". ד"ר בארי בצניחה עבור תרומה לבית החולים
(צילום: בית החולים השיקומי אלי"ן)
וכאמור, המצב השנה מהחמורים שהיו בשנים האחרונות. בשל התפרצות מגפת הקורונה נאלצו בבית החולים לצמצם משמעותית את מסעות ההתרמה בשנים האחרונות ובית החולים נפגע קשות - הכנסותיו ירדו ב-30%, בעוד ההוצאות גדלו מאוד בעקבות הצורך להתאים את המחלקות לטיפול בחולים בזמן הקורונה, במיוחד את מחלקת המונשמים.
"לילדים הזקוקים לשיקום אין זמן לחכות שהמגפות יחלפו או שתקציבים יועברו לבית החולים", מוסיפה ד"ר בארי. "העתיד שלהם תלוי ביכולת שלנו בבית החולים להעניק טיפול מיטבי למרות המצב ולמרות התנאים הלא פשוטים שנוצרו בתקופת הקורונה, ומלווים אותנו גם היום. זה דורש מאיתנו יצירתיות, ובלי מסע הרכיבה הזה וכל התורמים הנפלאים שלנו לא נוכל לבצע זאת", הסבירה ד"ר בארי.

4 צפייה בגלריה
בית חולים שיקומי אלי"ן
בית חולים שיקומי אלי"ן
ד"ר בארי מקריאה סיפור לאחד המטופלים בבית החולים השיקומי אלי"ן
(צילום: בית החולים השיקומי אלי"ן)
  • מסע הרכיבה "גלגלי אהבה" יתקיים בצפון הארץ בתאריכים 7-10/11/22. לפרטים ותרומות לחצו כאן.