בשיתוף ארגון שלוה
הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור. צפו
(צילום: ירון שרון, תסריט ועריכה: תמר אברם)
כשנועם יומטוביאן היה ילד, הוא למד בגן שילוב, גן שמורכב מילדים עם צרכים מיוחדים וילדים מהחינוך הרגיל. היום, כשהוא בן 26, נועם שוב נמצא בגן שילוב כזה, אבל הפעם בתור סייע לגננות. נועם, המתמודד עם תסמונת דאון, מגיע כל בוקר לגן, הוא עוזר לילדים, משחק איתם, מסדר את הספרים והצעצועים ונמצא בשבילם בכל רגע נתון.
לרגל היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמצוין היום (3.12), ביקרנו בגן העיריה של מרכז שלוה בירושלים - פגשנו את נועם ואת צוות הגן, שסיפרו לנו כיצד ילדים ועובדים עם מוגבלות יכולים לתרום לחברה, וללמד ילדים ללא מוגבלות וגם מבוגרים להכיר ולהכיל את השונה. צפו בכתבה בראש העמוד
"מרגש אותי עד דמעות איך שהילדים והצוות מתייחסים אליי", אומר נועם. "הם רואים את מי שאני מבפנים, ולא את החוץ. הגן הזה זאת האהבה שלי, אני אוהב את העבודה שלי, אני מרגיש פה שווה בין כולם, זה הרבה יותר חשוב לי מהמשכורת".
3 צפייה בגלריה
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
נועם הצטרף לצוות הגן לפני ארבע שנים, והיום הוא חלק בלתי נפרד ממנו.
(צילום: ירון שרון)
מיכל סהר, מנהלת הגן, שממוקם בקומפלקס הגדול בשכונת בית וגן בירושלים, מספרת כי נועם הצטרף לצוות הגן לפני ארבע שנים, והיום הוא חלק בלתי נפרד ממנו. "הילדים מאוד אוהבים את נועם, הם יוצרים איתו קשר טבעי כמבוגר שתומך ועוזר. הוא משמש להם בתור מודל לארגון וסדר", היא אומרת, ומוסיפה כי הגנים במרכז הלאומי של שלוה הם חלק מהרצף ההתפתחותי של ילדים עם צרכים מיוחדים – "מהלידה, לגן, דרך בית הספר, הצהרונים ועד היציאה למסגרת צבאית ולאחר מכן לתעסוקה ולדיור בקהילה. שלוה למעשה מעניקה מעגל חיים שלם ונמצאת בכל שלב של האדם".
בשנים האחרונות שילוב בקהילה הפך למשימה בעלת חשיבות עליונה בכל מערכת וארגון, שמבקשים לקדם אנשים עם מוגבלות ועם צרכים מיוחדים. בארגון שלוה, שהצמיח בין היתר את להקת שלוה המפורסמת, השילוב הוא דרך חיים.
3 צפייה בגלריה
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
משמש לילדים בתור מודל לארגון וסדר. נועם עם ילדי הגן
(צילום: ירון שרון)
"ערך השילוב הוא חשוב ביותר, כי הוא מביא את השינויים גם לתוך הבית של הילדים, למשפחה, ומשם לקהילה ואז לחברה בכללותה", אומרת סהר. "הערכים האלו מלווים את הילד לבית הספר, בונים לו אישיות והופכים אותו להיות יותר מתחשב, ערכי, גמיש וער למתרחש סביבו. הגן של שלוה הוא מתנה לילדים עם מוגבלות וללא מוגבלות, הוא מאפשר להם להיות שותפים לחברה מתוקנת שמקבלת את השונה".
גם ההורים, שמודים שבהתחלה קצת חששו מהשילוב של ילדיהם עם ילדים עם מוגבלות, מודים כי החומות נפרצו והסטיגמות והדעות הקדומות החליפו את מקומן להוקרה, קבלה והערכה של האחר. ליאת נחמיה, שכל שלושת ילדיה למדו בגנים של שלוה, הייתה בין הראשונות שהכניסו את ילדיה לגן במרכז של שלוה בירושלים.
3 צפייה בגלריה
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
שווה בין שווים: הגן שבו נועם משאיר את המוגבלות מאחור
"ערך השילוב הוא חשוב ביותר, כי הוא מביא את השינויים גם לתוך הבית של הילדים, למשפחה, ומשם לקהילה ואז לחברה בכללותה"
(צילום: ירון שרון)
"בהתחלה היו לי חששות, לא ממש ידעתי מה זה שילוב ומי הגננת. היום אני יודעת להגיד שזה הדבר הכי חשוב שעשיתי עבור החינוך של הילדים שלי", מספרת ליאת נחמיה, שכל שלושת ילדיה למדו בגנים של שלוה, מבחירה - שכן ילדיה אינם מוגדרים כילדים עם צרכים מיוחדים. ליאת הייתה גם בין הראשונות שהכניסו את ילדיה לגן במרכז של שלוה בירושלים עוד בימים שבהם למדו בו רק 15 ילדים, "והיום זה הגן הכי מבוקש בירושלים".
"יש כאן רשימות המתנה", היא אומרת. "לא פלא. יש פה צוות מדהים, יש פעילויות ותוכניות לימודיות שלא קיימות בשום מקום, הילדים שלנו רק מרוויחים. אני מרגישה בת מזל שאני חלק מהמשפחה הזו. חשוב שיהיו עוד מקומות כאלו בארץ שמלמדים את הילדים לראות שאנשים עם מוגבלות הם בדיוק כמונו".
בשיתוף ארגון שלוה