בשיתוף עמותת עולל
במוקד הטלפוני של פרויקט "תינוקות של החיים" קוראים להם "תינוקות ברזל". אלו שנולדו לתוך המציאות העגומה של אזור מלחמה, בטבורו של המזרח התיכון. מציאות של מחסור, אובדן ורעב. חלקם התייתמו מאב עוד לפני שנולדו. המוקד, העמוס בפניות בדרך כלל, קרוב לקריסה מאז החלו השלכות מלחמת חרבות ברזל להכות בציבור הישראלי. אבל מבין מאות הפניות שהתקבלו לאחרונה, שיחת טלפון אחת, מאימא אחת, זכורה במיוחד לעדי ממון, שמנהלת את הקשר עם האימהות בפרויקט.
"זאת הייתה אם לשתי בנות מיישוב סמוך לגבול הצפוני, שנמצא בקו האש", היא מספרת. "שתי בנותיה, אחת מהן תינוקת בת שבעה חודשים, סובלות מתסמונת נדירה. עם תחילת המלחמה, נאלצה האם להפסיק לעבוד, אחרי שמקום עבודתה נסגר בשל הקרבה לאזורי הלחימה, והיא איבדה את כל הכנסותיה. הפרויקט מספק לה תמ"ל, מזון ומוצרים חיוניים לתינוקת".
לדברי ממון, "כשאימא מתקשרת אלינו, זה אחרי שהיא נלחמה במשך שבועות, עד שנשברה. אלה נשים שלא רגילות להפוך לנזקקות ולבקש עזרה. הנזקקות נפלה עליהן כרעם ביום בהיר והן בחוסר אונים מוחלט. אנחנו שמחות כשאנחנו מצליחות להגיע לאם כזאת, אבל האתגר רחוק מלהסתיים. ללא תמיכת הציבור, קיים חשש שהאם תיוותר ללא מענה - והתינוקת תישאר ללא מזון הכרחי".
כן, שמעתם נכון. פרויקט "תינוקות של החיים" של עמותת עולל, שמעניק סיוע מיידי לאימהות חד-הוריות ולמשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית בשנה הראשונה לאחר לידה, מזון תינוקות וציוד בסיסי, מתקיים מתרומות בלבד. מדובר לא רק בתחליפי חלב רגילים. חלק מהתינוקות נולדו פגים, או סובלים מבעיות עיכול שונות, וזקוקים לתחליפים מותאמים ויקרים. והם לא יכולים לחכות. תינוקות שלא מקבלים מדי יום מזון שכולל ויטמינים ומינרלים חיוניים, עלולים לסבול מפגיעה בלתי הפיכה.
עוד לפני 7 באוקטובר העניקה העמותה תמיכה למשפחות רבות, אך מאז המלחמה היא הרחיבה את פעילותה, כדי לעמוד באתגרים שהותירו משפחות רבות ללא אמצעים להאכיל את ילדיהן. "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, אבל זה לעולם לא מספיק", מודה ממון. "הצרכים עצומים. הפניות עולות הרבה מעל היכולת שלנו לספק את הביקוש, במיוחד בזמן המלחמה, כשהדרישה עולה כל יום מחדש".
2 צפייה בגלריה
קרש ההצלה של עשרות אלפי משפחות עם תינוקות רעבים.
קרש ההצלה של עשרות אלפי משפחות עם תינוקות רעבים.
"תינוקות ברזל" נולדו למציאות העגומה של אזור מלחמה
(צילום: עמותת עולל )
"בסוף יש תינוק בוכה, שלא אשם ולא מבין כלום"
"הסיפורים שאנחנו שומעים מדי יום פשוט קורעים את הלב", אומרת ממון בכאב. "פנתה אלינו אם מרמת גן, גרושה, מפרנסת יחידה, שברגע אחד נאלצה להתמודד עם תינוק חדש שנולד באופן לא מתוכנן. זמן קצר לאחר הלידה היא פוטרה מעבודתה, בשל קיצוצים בעקבות המצב הביטחוני, ומצאה את עצמה ללא הכנסה, עם חובות כבדים, שהובילו לעיקול חשבון הבנק. בסוף יש תינוק בוכה, שלא אשם ולא מבין כלום".
הסיפורים לא מפסיקים להגיע למוקד של "תינוקות של החיים", ומציגים את המציאות הקשה של רבים מאזרחי המדינה, אשר עד המלחמה שמרו את הראש מעל למים, וכעת טובעים. על הקו אם חד-הורית, שפונתה מביתה בקריית שמונה לתל אביב, עם שני תינוקות, בן חודשיים ובן שנה ושלושה חודשים. היא נותרה ללא עבודה וללא הכנסה. אין לה יכולת לספק לילדיה אפילו את הצרכים הבסיסיים ביותר, כמו מזון וטיטולים.
האם מתארחת אצל אנשים שהיא אינה מכירה, ותחושת הבדידות וחוסר האונים רק הולכת וגוברת. היא מתמודדת עם קשיים כלכליים חמורים ואינה יכולה לצאת לעבוד. אין לה מי שיסייע בטיפול בשני הילדים. פרויקט "תינוקות של החיים" מספק לה מזון לתינוק, ועושה מאמצים לגייס מתנדבים שיסייעו גם בטיפול בילד הבכור, אך המצב עדיין רחוק מפתרון.
"זאת תמונת המצב שמגיעה מהשטח", אומרת ממון. "האימהות הללו מייצגות רק חלק קטן מהמציאות הקשה שעומדת לנגד עינינו – תינוקות שנולדים לתוך מצוקה, רעב ומחסור במוצרים בסיסיים. הפרויקט קורא לתינוקות האלה 'תינוקות ברזל'. הכוונה לתינוקות שאין להם בית, חלקם נולדו יתומים. מאז המלחמה, משפחות רבות בישראל נאלצות לפנות לפרויקט, כדי לקבל סיוע מיידי. אין זמן לחכות. אך כדי שנגיע לכולם, אנחנו זקוקים לתמיכה רחבה מהציבור".
2 צפייה בגלריה
אלפי אימהות בישראל מתביישות לספר על המאבק היומיומי שלהן להשגת תחליף חלב לתינוק.
אלפי אימהות בישראל מתביישות לספר על המאבק היומיומי שלהן להשגת תחליף חלב לתינוק.
"כשאימא מתקשרת אלינו, זה אחרי שהיא נלחמה, עד שנשברה"
(צילום: עמותת עולל )
בשיתוף עמותת עולל

פורסם לראשונה: 13:17, 30.09.24