על אף המאמץ האדיר שמושקע בתמיכה בלחימה, חברת "רפאל" ממשיכה לפעול בקהילה ובמרחב הסובב אותה ועובדים רבים, גם כאלו שפרשו, ממשיכים להתנדב ולרתום את כישוריהם הטכנולוגיים למשימות מיוחדות.
כך נולד שיתוף פעולה מרגש עם גן תקשורת של אלו"ט - אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם - שמטרתו לעזור לילדים על הרצף ללמוד איך לרכוב על אופניים. מיומנות שכל ילד וילדה רוכשים בעזרת מבוגר, אולם כשמדובר בילדים על הרצף זו פעולה מורכבת המצריכה גישה אחרת.
2 צפייה בגלריה
לורן סרדוק
לורן סרדוק
לורן סרדוק. מצליחה לדווש בזכות בועות הסבון
(צילום: באדיבות המשפחה)
הכול התחיל כשמראם חטיב, הפיזיותרפיסטית של גן התקשורת של אלו"ט בנוף הגליל, פנתה למדריך שלה באשכול נוף הגליל, רוחי סעד, להתייעצות לגבי הדרך הטובה והיעילה ביותר ללמד את הילדים על הרצף המתחנכים בגן, לרכוב על אופניים. האתגר שעלה היה שהילדים לא מצליחים לדווש וקשה להם להבין את סדר הפעולות של הדיווש. השניים החלו לבדוק מה מעניין את הילדים בגן ומעלה להם את המוטיבציה ללמידה. הממצא: אהבתם הנלהבת לבועות סבון.
רוחי יצר קשר עם מוטי ורצברגר, המוביל את צוות "מרל"ם"- מתנדבי "רפאל" לצרכים מיוחדים הפועל בתוך בית מלאכה במפעל "רפאל" שבמכון דוד בקריות. הצוות מונה כ-25 מהנדסים מתנדבים, חלקם מתמחים בתחום המכני וחלקם בתחום האלקטרוני, היוצרים כ-200 פתרונות טכנולוגיים בשנה למוסדות וארגונים של אנשים עם צרכים מיוחדים בצפון, כחלק מפעילות החברה עבור הקהילה.
בשיחה עם ורצברגר הוצגו האתגר והחלום: רק כשהילד מדווש מכונת בועות הסבון עובדת. תוך שלושה חודשים פיתחו צוות מרל"ם - יעקב מהנדס האלקטרוניקה ודודו הנדסאי המכונות, דינמו מיוחד המבוסס על גנרטור חשמלי המחובר לגלגל האחורי. כשהילדים מדוושים הגלגל מסתובב ונוצר מתח חשמלי, פעולה הממתגת את האלקטרוניקה של מכונת הבועות.
מהנדסי רפא"ל המציאו מנגנון מיוחד שמסייע לילדים עם אוטיזם לרכוב על אופניים
"לאורך כל השנים רפאל פועלת למען הקהילה בצפון, בדגש על אנשים עם צרכים מיוחדים, ואנחנו גאים להפוך את חייהם לקלים ופשוטים יותר, וכמובן להמשיך את המסורת הזו גם לאחר שנות העבודה הרבות והתרומה לביטחון המדינה", מסר ורצברגר.
"עבור ילדים על הרצף, תהליך למידת הרכיבה ופעולות מוטוריות נוספות מאתגרים בשל הצורך ביצירת מוטיבציה ללמידה ובמקביל, לאפשר להם התמודדות עם הגירויים השונים בתהליך", אמר גם רוחי סעד. "בגני התקשורת של אלו"ט אנחנו כל הזמן מנסים למצוא פתרונות ודרכים מקוריים כדי לעודד למידה, והעבודה המבורכת עם מהנדסי 'רפא"ל' היא עוד דוגמה לאופן שבו אפשר לעשות שימוש בתחביבים ובתחומי עניין של הילדים, כדי לעזור להם להצליח".
2 צפייה בגלריה
לורן סרדוק עם אמה שאדיה
לורן סרדוק עם אמה שאדיה
לורן עם אמה שאדיה. "הלוואי והיו לנו אופניים כאלו גם בבית"
(צילום: באדיבות המשפחה)
שאדיה סרדוק, אמה של לורן (6.5) המתחנכת בגן "ליבנה" של אלו"ט בנוף הגליל, מספרת כי, "הבת שלי כל כך אוהבת את האופניים שיצרו עבורה. באופן כללי, לורן מאוד אוהבת ספורט וחפצים מסתובבים ומאוד רצתה ללמוד לרכוב על אופניים, אבל התקשתה בפעולת הדיווש. האופניים עם בועות הסבון מסקרנים ומעודדים אותה לדווש למרות הקושי. הלוואי והיו לנו אופניים כאלו גם בבית ולא רק בגן".
אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, היא העמותה המובילה בתחום האוטיזם בישראל כבר 50 שנה. העמותה מתמחה בטיפול וקידום ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי ובני משפחותיהם, בכל רמות התמיכה ובכל הארץ - החל מרגע האבחון ולמשך כל חייהם. העמותה מטפלת בילדים ב-12 אלוטפים, 188 גני תקשורת, 19 בתים לחיים ו-15 מרכזי לימוד ותעסוקה. בנוסף, היא מעסיקה כ-2,400 עובדים ועוד אלפי מתנדבים מהארץ ומחו"ל.