בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
(צילום: אריק מרמור | כתבת: מור גורן)
נרגשים וחוששים הגיעו בשבוע שעבר (ד') המשתתפים החדשים למפגש הראשון של קורס ההכשרה בעיתונות ויח"צ בבניין ידיעות אחרונות שיצא לדרך בפעם השנייה. כולם אנשים עם מוגבלויות שעולמות הכתיבה, העריכה וההגשה מסקרנים אותם מאוד וזוהי הפעם הראשונה בה הם יעברו הכשרה מקצועית ופרקטית בתחום, במטרה להצליח להשתלב בתפקידים משמעותיים בתעשייה בהמשך.
"אני מאוד אוהב כתיבה ולבטא את עצמי, לספר סיפור של אנשים אחרים", אומר לנו אידן אור גיא אחד מחניכי הקורס, "אני רוצה להתפתח בעולם הכתיבה והעיתונות ולכן הקורס עניין אותי. זה נושא שמאוד מושך אותי. כתבתי שני ספרי ילדים והשאיפה שלי היא להצליח לשנות את השיח על אנשים עם מוגבלויות כך שיהיה שיח יותר שווה", מסביר אידן ברהיטות ומוסיף: "שזה יהיה משהו יום יומי, שאנשים עם מוגבלויות הם חלק מהחברה ולא משהו שצריך לתת לו את ההיילייט".
במסגרת המיזם המשותף למפעל הפיס, ynet, ידיעות אחרונות ואתר "שווים", יעברו החניכים בחודשים הקרובים שיעורים מקצועיים ומטלות מורכבות בתחום העיתונות והתקשורת וכל אחד מהם ילמד להכיר מהן החוזקות שלו ואילו דברים מושכים אותו בעולם התקשורת - והכל בהדרכת בכירים בתעשייה.
3 צפייה בגלריה
 בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
 בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
ליאת פקדו (26) מספרת שהגיעה לפרויקט דרך פלייר שאחותה ראתה. "השאיפה העתידית שלי היא להשתלב בעולם התקשורת והעיתונות. אחותי נתקלה בפלייר והיא ממש דחפה אותי להגיש מועמדות", היא משתפת, "זה משהו שחשוב לי, הבנתי שזאת יכולה להיות אחלה מקפצה לעתיד". ליאת משתפת אותנו בהתרגשותה לקראת תחילת הקורס. "אני בעיקר רוצה ללמוד ולהבין אם המקצוע הזה מתאים לי והאם הוא מאתגר ומספק כמו שכולם אומרים". והחלום שלה – לעבוד בתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין.
התקווה היא שהפרויקט יסייע למשתתפים בהמשך הקריירה בה יבחרו. "התגובות לקורס מצוינות", אומר עידן מוטולה, מייסד אתר "שווים" ויוזם הפרויקט, "מצד הבוגרים במחזור הקודם קיבלנו פידבק שהם באמת עברו פה חוויה משמעותית, העצמה אישית וידע מקצועי חדש ומועיל. שישה מבוגרי הקורס הקודם כבר התחילו לעבוד בעולם התקשורת ואנחנו שואפים בקורס הנוכחי לייצר עוד השמות בשיעורים יותר גבוהים", הוא מוסיף.
האתגרים בחיפושי עבודה הם רבים, בעיקר לאנשים עם מוגבלויות ואחת ממטרות מיזם "שווים בתעסוקה" היא לשנות את התמונה. "אחד המסרים שאני בא איתם הוא שככל שאנשים יפגשו יותר עם אנשים עם מוגבלויות יהיה להם יותר קל לשלב אותם", משתף אידן מניסיונו בחיפושי עבודה ומוסיף ש"מעסיקים לא יודעים איך לגשת לזה. אני מקווה שאהיה חלק מהעזרה לפתור את הקושי הזה", משתף עם זיק בעיניים. גם ליאת מוסיפה מניסיונה ומסבירה שהיא נמצאת בימים אלה בתהליך תעסוקה לחיפוש משרה. "עולם התעסוקה לאנשים עם מוגבלויות הוא עולם מורכב", היא אומרת, "קשה למצוא עבודה. אני שואפת גבוה, ערב למציאות שלי וגם לא מתביישת להגיד שכסף זה חלק מהעניין. אני מחפשת מקצוע שגם יעניק לי תעסוקה וסיפוק ושגם אוכל לחיות בכבוד ובצניעות".
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, משתף ש"קודם כל זכינו בעובדת מצוינת שעברה את הקורס הראשון והיום היא עובדת אצלנו במפעל הפיס, לראות את בוגרי הקורס משתלבים בתפקידים משמעותיים בשוק התעסוקה היא התגובה הכי חשובה שקיבלנו", דרייפוס מוסיף ומדגיש כי: "השילוב של אנשי תקשורת הוא חשוב אפילו שבעתיים כי אלו אנשים שיוכלו להביע את הקול הזה ואולי כך נצליח להעלות את המודעות דרך הקהל שייחשף לאותם אנשים ויראה שמדובר באנשים מוכשרים, אנשים שיודעים לעשות את העבודה ושלא נשפוט אותם רק לפי המוגבלות שלהם".
בתום דברי הפתיחה יצאו החניכים לסיור בבניין ידיעות אחרונות, נחשפו אל מאחורי הקלעים של אולפני ynet והציצו לעבודה המתוחה בדסק החדשות של האתר והעיתון. "התקשורת היא משהו שאנחנו יוצרים. אנחנו יוצרים את השינוי וההסתכלות על העולם והחברה. אני מתרגש לפני כל דבר שמתחיל. אני מקווה שזה יצליח ואמצא עבודה בתחום כי זה תחום שמאוד מעניין אותי", מסכם אידן.
במקביל לקורס העיתונות נפתחים בשבועות הקרובים כחלק מפרויקט "שווים בתעסוקה" גם קורסים מקצועיים בתחומי ההייטק – קורס מקצועי בניהול רשתות ואבטחת מידע וקורס מתקדם באבטחת סייבר בחברת סיסקו.
בחודש הבא יתקיים לילה סגול, מזכיר דרייפוס, "זה יום המודעות הישראלי והעולמי לשילובם של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה, בחברה ובתרבות. אנחנו קודם כל צריכים להיות מודעים לכך שיש אנשים עם צרכים, זה מתחיל בדברים הכי פשוטים, בהנגשה. מפעל הפיס במובן הזה מנגיש את כל המבנים כחלק מהותי וכתנאי לתקצוב מבנים".
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"