"כבן לאב שמתנייד בכיסא גלגלים מאז שאני זוכר את עצמי, נחשפתי לא פעם לקושי ולמחיר שפעולות - שעבור רובנו נחשבות פשוטות ויומיומיות - גבו מגופו של אבי. אנשים לא מבינים עד כמה ההתמודדות של נכים בכסאות גלגלים היא מורכבת ודורשת תזמון מראש של כל פעולה, בין אם מדובר בכניסה למקלחת ובין אם במעבר מהכיסא למיטה, וכל זה לצד חשש תמידי שמשהו ישתבש באמצע".
לדין דה גרוט (33), שאביו הנס סובל מנכות כתוצאה ממחלת ניוון שרירים עמה הוא מתמודד משך שנים רבות, היה חלום ילדות: לייצר פתרון בדמות כיסא גלגלים משוכלל שיקל על אביו הנכה.
1 צפייה בגלריה
דין יחד עם אביו, שמתנייד בכסא הגלגלים שבנו בנה עבורו
דין יחד עם אביו, שמתנייד בכסא הגלגלים שבנו בנה עבורו
דין יחד עם אביו, הנס. "מקווה שאבא יזכה ליהנות מהכיסא"
"כניסה ויציאה לכיסא גלגלים הן פעולות פיזיות מזיקות ומתישות ביותר למשתמש, וזאת בשל האופי הקבוע של מרכיבי הכיסא", מסביר דין. "כדי לעבור מכיסא גלגלים למצב ישיבה על ספה, כיסא אחר, מיטה או שירותים - נדרש מהמשתמשים בו לבצע 'קפיצה' שעלולה לגרום לאיבוד שיווי המשקל ולחיכוך בגלגל, עד כדי כך שהכיסא עלול ליפול קדימה. בנוסף, הפעולה הזו כרוכה במאמץ פיזי גדול מאוד.
"הרבה אנשים מפחדים ליפול בשל 'הקפיצה' שהם נאלצים לעשות מכיסא הגלגלים מספר רב של פעמים ביום, ולכן והם למעשה נמנעים מביצוע פעולות יומיומיות באופן עצמאי והופכים לסיעודיים", הוא מוסיף.
למרות שמדובר בבעיה גורפת ומשמעותית, הפיתוחים כיום בתחום הנגישות שמים דגש על טכנולוגיות ייצור, ארגונומיה ומראה חיצוני, ועדיין לא הומצא פתרון ריאלי לבעיית מעברי הישיבה, עד עכשיו.
כסא הגלגלים הייחודי שדין בנה לאביו  בדרך להפוך לפטנט. כסא הגלגלים הייחודי שדין בנה עבור אביו
לאחרונה, במסגרת פרויקט הגמר שלו בחוג ללימודי עיצוב תעשייתי במכללה האקדמית "הדסה" בירושלים, הצליח דין לייצר כיסא גלגלים קונספטואלי שמקל באופן משמעותי על פעולת המעברים המתישה, תוך כדי שמירה על מאפייניו הקיימים של הכיסא ומבלי לפגוע בפונקציונליות שלו. "הכיסא מאפשר הסרה זמנית של הגלגלים הצידיים, שהם למעשה אלו שמהווים את המכשול העיקרי במעבר מהכיסא למקום ישיבה אחר", מסביר דין.
המיזם הייחודי זוכה לתשואות רבות ובעזרת ה"בלנדר" - מרכז היזמות של המכללה, הפרויקט של דין נמצא כעת בתהליכים לקבלת פטנט, ואף הפך למיזם בחסות "אלינוביישן" - מרכז החדשנות של בית החולים אלי"ן (מוסד שיקומי לילדים ונוער בירושלים - א"ה), בניסיון לאתר אחר משקיעים ושיתופי פעולה עם גורמים נוספים מהתחום.
דין: "מה שבעיקר השפיע עליי, הם ההתדרדרות הפיזית של אבא והקשיים איתם הוא נאלץ להתמודד. החשיפה לזה העניקה לי פרספקטיבה אחרת על החיים, ולימדה אותי איך להתמודד עם אתגרים ולמצוא את הפתרון המתאים ביותר עבורם"
"אני מאוד מקווה שאבא שלי יספיק להשתמש בפיתוח, ואזכה לראות אותו עצמאי יותר וחי חיים נוחים כפי שמגיע לו", אומר דין. "מעולם לא הרגשתי שונה בגלל הנכות של אבי, וגם לא הרגשתי שהוא שונה. הוא גם לא התנהג בצורה שונה.
"מה שבעיקר השפיע עליי הוא לא היותו נכה, אלא ההתדרדרות הפיזית שלו והקשיים שאיתם הוא נאלץ להתמודד, בשקט ובלי להתלונן, מדי יום", הוא ממשיך. "אני מנחש שהחשיפה העניקה לי פרספקטיבה אחרת על החיים, ולימדה אותי איך להתמודד עם אתגרים ולמצוא את הפתרון המתאים ביותר עבורם".
"אני מאוד גאה בו ובעבודתו, יש לו את כישרון טכני שמאפשר לו לפתור בעיות מזווית שונה לחלוטין", מוסיף גם הנס, אביו של דין. "אני שמח מאוד שזה מה שהוא בחר לעשות. זאת המצאה פורצת דרך מבחינתי, והיא פותרת את הבעיה הגדולה ביותר שלי בכיסא - המכשול של הגלגלים האחוריים, שלמעשה מונעים ממני לבצע מעבר מהכיסא לאזור ישיבה אחר.
"עד היום לא נתקלתי בשום דבר דומה למה שדין יצר, ואני יודע שזה הולך לשנות את החיים לטובה לי ולעוד הרבה אנשים שזקוקים לזה".