עבור 15 צעירים וצעירות עם מוגבלויות, תלמידי בית ספר "מעלות" מאשדוד, בשבוע שעבר חל היום המרגש בחייהם – יום הגיוס לצה״ל. הם התייצבו במחנה ליפקין (בסיס ביל"ו) לטקס חיול יחד עם הוריהם והצוות החינוכי מבית הספר שבו למדו. 15 המתנדבים ישרתו במסגרת ״יחידת אדמה״ שהוקמה בבסיס ומצטרפת ליחידות נוספות שהוקמו בשנה האחרונה כמו זו בביסל״ח חצרים.
בשיאו של הטקס המרגש כל מתנדב קיבל מדים, דסקית, סיכה וכומתה – כמו כל חייל בצה"ל. סהר בן חמו, אחד המתנדבים, שיתף: "לפעמים חברים מאמינים ואומרים לנו שכל אחד מסוגל להשיג את מה שהוא רוצה, ולפעמים יש כאלה שאומרים לנו בפנים שאנחנו לא מסוגלים להשיג את מה שאנחנו רוצים, בגלל שהם לא מספיק מאמינים בנו והם לא חברים אמיתיים. הם סתם אוהבים לזלזל ביוזמות שיש לכם, אבל אתם תראו לחברים שמזלזלים בכם שאתם מסוגלים. הם אלו שיפסידו ואתם תרוויחו כי לכם יש כוחות גדולים משלהם״.
1 צפייה בגלריה
המתגייסים החדשים מתחיילים
המתגייסים החדשים מתחיילים
המתגייסים החדשים מתחיילים
(צילום: שירן אלדרי)
בשנים האחרונות גדלה תוכנית גדולים במדים בקצב מהיר של יותר מ-25% בשנה והצליחה לשלב 950 מתנדבים עם מוגבלות בשירות צבאי. בכל זאת, מאות עדיין ממתינים ברשימת ההמתנה של עמותת ״יד לילד המיוחד״ המובילה את התוכנית. קושי מרכזי הוא ההוצאות רבות כרוכות בשילוב יחידה חדשה של צעירים עם מוגבלות בצה״ל.
על מנת לנסות ולהתגבר על המכשול הזה, הצטרפו עשרות חברות במשק כשותפות לפרויקט, בהן ״אדמה״ שהובילה יחד עם העמותה את הקמת היחידה החדשה. על מנת לסייע בהרחבת תוכנית ״גדולים במדים״ החברה אימצה ביתר שאת בשנה האחרונה קבוצות צעירים ודואגת לכל צורכיהם בשירות. אימוץ היחידה אינו מתבטא רק בתרומה כספית אלא גם בליווי של הצעירים בכל תהליך הגיוס ולאורך השירות הצבאי. ההנהלה והעובדים מאדמה אגן מתייצבים בטקסי החיול, טקסי השבעה ועוד.
התוכנית "גדולים במדים", שמפעילה עמותת "יד לילד המיוחד", פועלת לשילוב נערים עם מוגבלויות בצה"ל, על מנת להביא לשילובם בחברה הישראלית. במהלך התוכנית הנערים והנערות מקבלים הזדמנות שוויונית להתנסות בעבודה יצרנית עם כלל החיילים במסגרת הצבא - שמצידו מספק להם מעטפת של מקום עבודה מוגן. השילוב ביניהם תורם רבות גם לשאר החיילים בבסיס, בכך שהוא מסיר את המחסומים והדעות הקדומות ומאפשר להם ללמוד לקבל את השונה והחריג כשווה בין שווים.
יו"ר העמותה, האלוף (במיל) גבי אופיר, בירך ואמר בהתרגשות: "זאת בחירה מושכלת של חברה עסקית, שחיה ונושמת את המציאות בישראל. לא מדובר רק בתרומה, אלא בדרך חיים. זו בחירה בשותפות חברתית וחיזוק החוליות החלשות בחברה, בחירה בחיזוקה של מדינת ישראל כולה וצה"ל בפרט".
"לא משנה בכמה טקסי חיול השתתפתי, אני מתרגש כל פעם מחדש כאילו זו הפעם הראשונה", אמר הרב מנדי בליניצקי, מנכ"ל עמותת "יד לילד המיוחד", ״את הניצוץ בעיניים שרואים אצל הילדים ואצל ההורים - אי אפשר להחליף בשום דבר אחר. אי אפשר לביים אותו, אי אפשר להמציא אותו, ואי אפשר לתת אותו, הוא בא באופן ספונטני ברגעים האלו, והוא גורם לכולנו צמרמורת והתרגשות שמחסירות פעימה בלב".
להקת "גדולים במדים" שהוקמה גם היא במסגרת התוכנית, ביצעה בטקס את השירים 'אני ואתה נשנה את העולם', 'עניין של זמן' ו'מכתב לאחי'. רגע לפני סיום הטקס עלה הדרן עולמי, מנהל הייצור הגלובלי של אדמה ואמר: "התחברתי לשיר ששרה הלהקה, 'אני ואתה נשנה את העולם', שמדבר על שיתופי פעולה וצעדים קטנים שבסוף עושים את השינוי. חברה שתדע לשלב את כל הרבדים בעשייה, כל אחד על פי יכולתו, תהיה חברה חזקה יותר".


פורסם לראשונה: 11:51, 19.12.22