בשיתוף מפעל הפיס
מסע השיקום של איל יונג ואביב ימין
(צילום: טל שחר)
כתבת: מור גורן-גבאי | צילום: טל שחר | עריכה: שי קנפו | עריכת תוכן: איתי חמני איל יונג, 37, עובד במחלקת ניסויי שדה ואביב ימין, בן 27, הקים מיזם סטארט אפ. שניהם שירתו כלוחמים, ונפגעו במלחמה הנוכחית. השניים נפגשו במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" לשיחה מלב אל לב על הפציעה, השיקום והמסע המשותף לחזרה לחיים.
פרויקט "שווים בתעסוקה", אשר מסייע מאז הקמתו לאנשים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה, מוקדש השנה לנפגעי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, בגוף ובנפש, חיילים ואזרחים, ומציע להם הכשרות מקצועיות ייעודיות בעולמות ההייטק והתקשורת. ההכשרות שנבחרו הן בתחומים המבוקשים ביותר בשוק ואינן דורשות ידע מוקדם. "שווים בתעסוקה" הוא שיתוף פעולה מתמשך בין מפעל הפיס, עמותת שווים וקבוצת "ידיעות אחרונות", והשנה שותפים לו גם המרכז הרפואי איכילוב, סיסקו ישראל וגופים נוספים.
3 צפייה בגלריה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
איל יונג: "כדור אחד נכנס מהכתף דרך הריאה, ריסק 6 צלעות"
(צילום: טל שחר)
"התחלתי כבר להיפרד מהחיים ומהמשפחה"
יונג, תושב קיבוץ עלומים וחבר בכיתת הכוננות, היה הפצוע הקשה ביותר בקיבוץ. ב—7 באוקטובר נקרא להגן על התושבים כשמחבלים פרצו לקיבוץ. בבוקר ה-7 באוקטובר, "אשתי, רעות, העירה אותי, לקחנו את הבנות לממ"ד, שם הבנים ישנים, וחיכינו. השכן שלי, שמע ירי ואחרי מספר דקות קיבלנו ממנו הודעה על מחבלים בשטח הקיבוץ וקריאה להגיע לנשקייה". תוך כדי ההגנה מול המחבלים שחדרו לקיבוץ, "ראינו מחבל במרחק 5 מטרים מאיתנו, שהתחיל לירות. נפגעתי מכדור בפנים, וקלטתי שאני על האדמה. הספקתי לדווח שנפצעתי והתחלתי להיפרד מהחיים, מרעות, מהילדים, מההורים שלי שגרים בקיבוץ. אחד החבר'ה הסתכל לי בעיניים ואמר- אתה חייב לקום עכשיו. הצלחתי לקום, להיכנס לאוטו, משם למד"א נתיבות, שם חיכה אמבולנס שפינה אותי לסורוקה. כדור אחד נכנס מהכתף, דרך הריאה, ריסק 6 צלעות ויצא מהשכמה. עברתי ארבע ניתוחים".
3 צפייה בגלריה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
אביב ימין: "לא משנה מה עשית, תוך שניה אתה חוזר להיות חי"רניק"
(צילום: טל שחר)
ימין מספר כי "אמא שלי העירה אותי בבוקר בהיסטריה, הבנתי שמשהו לא רגיל קורה. ידעתי שעוד רגע אני עומד לקבל קריאה, והתחלתי כבר להקפיץ את הצוות שלי. אמרו לנו שאנחנו עומדים לדרוך איפה שצה"ל לא דרך כבר עשר שנים, והיחידים שיהיו לפנינו זה דחפורים וטנקים. לא משנה מה עשית במשך שנים, תוך שניה אתה חוזר להיות חי"רניק".
הפציעה של ימין התרחשה באזור בית חאנון, "בלילה מאוד מפחיד. הפיצוץ הגיעה משום מקום, ממש מאחוריי. ניסיתי לקום והבנתי שאני לא מצליח. חיפשתי מישהו שיתפוס פיקוד. לאחר מכן התברר שזה רימון שהושלך מרחפן. בבית החולים הבנתי שיש לי פגיעת רסיסים, שפספסו את עמוד השדרה בכמה מילימטרים".
3 צפייה בגלריה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
איל יונג ואביב ימין - משתקמים - שווים בתעסוקה
(צילום: טל שחר)
הדרך הארוכה לשיקום
ימין מספר כי עבר תקופה ארוכה באשפוז מלא בבית החולים. "אחרי שהשתחררתי הגעתי למסגרת אשפוז יום באיכילוב, שם אני נמצא עד היום, במחלקת 'בשביל"ם', מחלקה מיוחדת שהוקמה עבור נפגעי המלחמה. דרך עמותת דובדבן קיבלתי כלבה טיפולית, שהטיפול בה הוא הטיפול שלי".
ימין מספר כי "כשיצאתי לשיקום יום, בהתחלה היה לי קשה. מצד שני, הביטחון חזר מהר. ראיתי שאני פתאום יכול לנהוג, לעלות מדרגות . זה שחזרתי לשגרה הזו, זה עזר לי. היום אני מאמין שאין שום דבר שאני לא יכול לעשות".
חייו של יונג ניצלו בניתוח מורכב בו הריאה שלו נתפרה. יונג מספר "עברתי תהליך התאוששות ושיקום לא פשוטים בסורוקה בטיפול נמרץ, משם עברתי לבית החולים השיקומי רעות, ולאחר שישה שבועות של עבודה מאוד קשה. תוך כדי אשפוז יום, חזרתי בהדרגה לעבודה במשרה מלאה".
בכל הנוגע לחזרה לקיבוץ, "הרגשתי שאם אנחנו לא חוזרים לקיבוץ, זה ניצחון לחמאס, וגם הפציעה שלי אולי תהיה קצת לשווא אם לא נחזור, וגם כל החיילים שנלחמים עכשיו ונפצעו ונהרגו. אם נחזור לקיבוץ, יש בזה סמל שמראה שאנחנו פה, אנחנו חזקים וזה חלק מהניצחון שלנו".
"עד לפציעה המיזם שלי היה כל חיי"
יונג חזר ממש לאחרונה לעבודה במשרה מלאה במחלקת ניסויי שדה של אלביט, במקביל לסיום לימודים בתואר שני.
החברה של ימין, אותה הקים עם חבריו מיחידת דובדבן, הושבתה כמעט באופן מוחלט בעקבות המלחמה והפציעה – אך מקבלת היום תמיכה ושבה לפעילות. "אני מאמין שחלק מהניצחון של ישראל הוא זה שאנשים יחזרו לקנות, ליהנות, והסטארטאפים והמיזמים יוכלו לצמוח חזרה ולהניע את הכלכלה. זה החלום שלי עכשיו".
באשר לשינוי שעבר, ימין מספר "קיבלתי הרבה פרופורציות לדברים. בנוגע למיזם שלי - לפני כן הוא היה כל חיי. מה שעברתי הזכיר לי שיש עוד דברים בחיים, כמו להשקיע בגוף שלי, משהו שהזנחתי קצת. אני מאחל לעצמי להיות מאוזן ולא לתת לפציעה הזו לתפוס נתח מרכזי בחיים שלי, אלא עוד חוויה באוסף החוויות שהיו לי בחיים. אני באמת מאמין שמהדברים האלו צומחים".
יונג משתף כי "דרך הטיפולים, גם הפיזיים וגם הרגשיים, הצלחתי להכיר את עצמי הרבה יותר טוב. לאט לאט, אתה מקלף מעצמך שכבות ומבין מה אתה חווה ומרגיש".
ימין מספר כי "אני פוגש חבר'ה מבולבלים אחרי הפציעות והשיקום, אבל הם עוברים תהליך בזכות הליווי והמעטפת של בתי החולים, ותכניות שעוזרות בהכשרה והשמה להייטק, מה שנותן להם תקווה". לדבריו, "אני חושב שהיום תעשיית ההייטק צריכה לוחמים, עם אופי של לוחמים".

נפגעתם במלחמה? אנחנו כאן עבורכם

במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", אנחנו מזמינים אתכם להירשם לקורסי ההייטק החדשים של NESS ו-InfinityLabs R&D שמוצעים עכשיו ללא תשלום, במיוחד עבור נפגעי המלחמה בגוף ובנפש במסגרת הקורסים, המשתתפים יקבלו ליווי מקצועי וסיוע - עד להשמה.
בין הקורסים המוצעים: פיתוח תוכנה, דאופס, פיתוח אוטומציה ובדיקות ידניות ותמיכה טכנית. ההרשמה בעיצומה (מספר המשתתפים מוגבל):
חברות נוספות שרוצות לפתוח הכשרות ייעודיות במסגרת המיזם מוזמנות לפנות במייל מטה לאבישג אלבז הרוש:
בשיתוף מפעל הפיס

פורסם לראשונה: 17:19, 28.07.24