בשיתוף עמותת מטב
בישראל חיים כיום קרוב ל-160 אלף איש ניצולי שואה בישראל. אלו כוללים לא רק את יוצאי מדינות אירופה אלא גם את יוצאי מדינות אלג'יריה, לוב, מרוקו ועיראק אשר סבלו במהלך מלחמת העולם השנייה מאנטישמיות ומפרעות אלימות. מטבע הדברים, ככל שהשנים עוברות, הולכים ומזדקנים הניצולים האחרונים שעוד חיים עימנו, וגילם הממוצע עומד כיום על 85.
נוכח גילם המתקדם רבים מהם מדווחים יותר ויותר על תחושות בדידות קשות הפוגעות באיכות חייהם בצורה קשה. זהו בדיוק הרקע לאחד הפרויקטים המרגשים שנולדו בישראל למענם של ניצולי השואה המתבגרים: המיזם הלאומי להפגת בדידות בקרב ניצולי שואה: ״עכשיו זה הזמן״ מיוזמת הרשות לזכויות ניצולי שואה ובהפעלת עמותת מטב. במסגרת המיזם הוקם מערך התנדבות ארצי הנותן מענה ל-6,700 ניצולי שואה באמצעות מתנדבים קבועים המגיעים לביתם אחת לשבוע לביקור בן כשעתיים.
1 צפייה בגלריה
בלהה וסוניה מנתניה
בלהה וסוניה מנתניה
בלהה וסוניה מנתניה
(צילום: אלבום משפחתי)
"לעמותת מטב יש זכות גדולה לתמוך ולסייע למעל ל-30 אלף אזרחים ותיקים בכל הארץ למעלה מ-60 שנה. הדבר נעשה גם בהיבטים סיעודיים וגם בהיבטים חברתיים לצורך הפגת בדידות", אומר ליאור שטרסברג, מנכ"ל מטב. "כחלק מכך אנו גאים לקחת חלק בפרויקט 'עכשיו זה הזמן' למען ניצולי השואה, פרויקט עם שליחות יוצאת דופן שיזמו הג'וינט אשל יחד עם הרשות לזכויות ניצולי השואה. הפרויקט פועל למעלה מ-5 שנים והוא נולד מתוך מטרה חשובה להפיג את בדידותם של ניצולי השואה המתבגרים. כמי שעוסק בתחום הזקנה מזה שנים רבות אני יכול להעיד כי הבדידות היא האויב הגדול ביותר של הזקנה ועל כן מדובר על מטרה נעלה מאין כמוה. הדבר גם מעוגן במחקרים רבים המצביעים על כך שהבדידות מייצרת מחלות ודיכאונות ואף מקצרת את תוחלת החיים. הייתה לנו הזכות להצטרף לרשות למען ניצולי השואה והג'וינט אשל ולהקים רשת מתנדבים משמעותית שתטיב עם הניצולות והניצולים היקרים שלנו".
כמה מתנדבים שלכם פועלים כיום בשטח?
"במסגרת הפרויקט קרוב ל- 7000 מתנדבות ומתנדבים מגיעים מדי שבוע לבתיהם של הניצולים ובונים איתם קשר בין אישי קרוב ויפה. הפרויקט פועל בפריסה ארצית וכולל את כל חלקי החברה הישראלית. מטב, כעמותה שמתמחה בנושא הזקנה אחראית לכל שלבי התהליך - גיוס המתנדבים, הכשרתם, הצמדתם לניצול השואה ותמיכה שוטפת לאורך כל הדרך."
מהם המשובים שאתם מקבלים מהניצולים והמתנדבים?
"מדי יום ממש אנחנו נחשפים לסיפורים מרגשים על קשרים מדהימים שנוצרו בין המתנדבים לניצולים. עבור ניצולי השואה מהווה הביקור השבועי הזה קרן אור של ממש בחייהם ומהמתנדבים אנחנו שומעים על תחושות של סיפוק אישי אדיר".
מהו טווח הגילאים של המתנדבים?
"בין המתנדבים ניתן למצוא טווח רחב מאוד גילאים, גם צעירים וגם מבוגרים ואפילו קשישים שזמנם בידם ויש להם את היכולת להתנדב".
לאור הצלחתו הרבה של הפרויקט מבקשים כעת במטב להרחיבו בקרב ניצולים נוספים. "המטרה שלנו היא להגדיל את מספר הניצולים להם אנו מסייעים ואנו קוראים לאלו שזקוקים לכך לפנות אלינו, וכמובן שאנו מעוניינים להגדיל תוך כדי את מצבת המתנדבים שלנו", מוסיף שטרסברג. "צריך לזכור שגם אזרחים וותיקים, ניצולי שואה שאינם עריריים לגמרי ויש להם משפחה תומכת, עדיין נמצאים לבד במשך ימים ארוכים ולכן הפרויקט יכול לסייע להם מאוד. מה גם שבמקרים רבים זה לא מסתיים רק בהפגת הבדידות אלא במתן מענים לצרכים שעולים מהשטח, בין היתר בנושאים של סיוע במזון, רווחה, בריאות, מיצוי זכויות, תמיכה נפשית, וכדומה. לצורך כך אנו מבצעים שיתופי פעולה עם ארגונים ועמותות שפועלים בתחומים הללו ובכך מנגישים את השירותים האלו לניצולי השואה אליהם מגיעים המתנדבים".
רונית רוזין, ראש הרשות לזכויות ניצולי השואה מציינת כי "מפאת גילם המתקדם וביתר שאת בעידן שאחרי הקורונה, רבים מהניצולים נמנעים או ממעטים ביציאה מהבית. הרשות לזכויות ניצולי השואה מקדמת בשנים האחרונות מהלכים שיסייעו לאותם ניצולים למצות את זכויותיהם בצורה המיטבית בכך שנגיע אליהם עד הבית, גם בכדי ליידע אותם על כל מה שמגיע להם וגם בתכניות נוספות המקנות שירותים בפועל בתוך בית הניצול ובכלל זה מסייעות בהפגת הבדידות. המתנדבים המגיעים לבתי ניצולי השואה הוכשרו לזהות צרכים נוספים להם זקוק הקשיש מעבר לצורך המרכזי של הפגת הבדידות. היופי בפרויקט הלאומי הזה הוא שמדובר על הרבה יותר מביקור ביתי. ברגע שניצול השואה פותח את ביתו, המתנדבים שמים לב אם הוא צריך סיוע במזון, בבישול, בהחלפת רהיטים שבורים וכן הלאה. הם עוזרים לקשישים גם בפעילויות שוטפות כמו ללכת איתם לקניות, להחליף להם משקפיים, ועוד. מעבר לכך המתנדבים לומדים לגלות את עולמם האישי של הניצולים וכך יכולים ליזום עבורם פעילויות יפות כמו למשל נגנים המגיעים ביום ההולדת לביתו של ניצול שואה חובב מוזיקה, וכן הלאה".
רוזין מוסיפה כי "בסופו של יום הפרויקט מהווה עוד נדבך בדרך של הרשות להגיע אל ניצול השואה ולעזור לו בכל צרכיו מתוך מטרה לאפשר לניצולים לחיות חיי רווחה גם בגיל הזקנה. הפרויקט פועל בכל הארץ ויש לנו מתנדבים השולטים בשפות שונות. היעד שלנו כרגע הוא להרחיב את המיזם ולהגיע לכמות של 10 אלף מתנדבים שיסייעו לניצולי שואה נוספים".
ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטבליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטבצילום: שרית צרפתי
אחד מרבבות הסיפורים אליהם ניתן להיחשף בפרויקט המרגש הוא סיפורן של בלהה נאה-ממן מנתניה המתנדבת בביתה של סוניה טרקלר, ניצולת שואה בת 87, מרומניה, ערירית המתגוררת בדיור מוגן. בלהה מתנדבת אצל סוניה כמעט כשנתיים ומבקרת אותה באופן קבוע פעם בשבוע.
לדבריה "סוניה היא אישה חכמה, יפה, שנונה ומלאת הומור, גם בגילה המופלג. בביקוריי אצלה היא מספרת לי המון סיפורים על ילדותה בצל המלחמה ועל השנים הקשות שעברו עליה עם הגעגועים להוריה, על עלייתה ארצה וכמה חיכו לקבל אישור לעלות לארץ. סוניה הייתה לבורנטית שנים רבות בביה"ח ועל כתפיה הייתה מונחת עבודה אחראית מאין כמוה. היא אוהבת מאוד לקרוא ולרקוד ותמיד מספרת כי היא מצטערת שלא התגייסה לצה"ל בשל עלייתה לארץ בגיל מאוחר יחסית".
"לסוניה חסרה יותר מכל הקירבה אל אנשים. הבדידות מדכאת אותה מאוד קשה לה שאין אף אחד שבא לבקר. כשאני מגיעה אליה אני מספרת לה סיפורים מחיי ומשתפת אותה בהתלבטויותיי. תמיד יש לה עצת זהב בשבילי מעומק ליבה הטהור ואני תמיד מקשיבה לתובנות שלה ולדברי הטעם שלה. אני בעיקר משתדלת להצחיק אותה, אבל היא מצחיקה אותי יותר עם הציניות שלה והכנות הבלתי מתפשרת. אני קונה לה פחזניות ודברי מתיקה כי היא ממש אוהבת מתוקים ובכל פעם שאנו נפרדות אני מנשקת אותה ומאחלת לה בריאות והיא כל הזמן אומרת לי: "תודה, תודה, תודה שבאת אלי". אני מצידי משיבה לה ש"סוניה, מספיק להגיד לי תודה. היה לי כיף איתך היום, צחקנו יחד, החכמתי ואצלך אני נחה".
יצא לכן להיפגש גם מחוץ למסגרת הביתית?
"כן. פעם אחת כשסוניה הרגישה ממש טוב היא נאותה להפצרותיי ולקחתי אותה באוטו לסיבוב. נסענו אל הים אחה"צ, היא נשמה את בריזת הים וחייכה. אחר כך הלכנו לאכול פיצה ואמנם היה לה קצת קשה ללכת אבל זה השתלם. היא כל כך נהנתה ועד היום היא מזכירה לי את אחר הצהריים הזה. אני תמיד מבטיחה לה שאני אחזור שוב בקרוב ואולי הפעם היא תסכים שוב לרדת אל האוטו ולנסוע איתי לים".
עמותת מטב מספקת מעל 60 שנה רצף של שירותים שתכליתם לאפשר לאזרח הוותיק להזדקן בכבוד בתוך הקהילה. השירותים הבולטים כוללים תפעול של 25 מרכזי יום מגוונים מדן ועד אילת, בשילוב 25 קהילות תומכות, כמו גם סיוע בנושא מיצוי זכויות.
להצטרפות לתוכנית: 077-8994140 עמותת מטב-תוכנית עכשיו זה הזמן
בשיתוף עמותת מטב
פורסם לראשונה: 18:25, 11.12.22