ניידת הממוגרפיה שמפעילה אסותא בכל השנה, המנגישה את בדיקות הממוגרפיה לנשים בכל מקום ברחבי הארץ, הגיעה לאחרונה לכלא 'נווה תרצה'.
אחת לשנתיים מגיעה ניידת לבית הסוהר כדי לאפשר לנשים הכלואות לבצע בדיקות מצילות חיים, וללמד אותן את חשיבות בדיקות המנע ואת לקיחת האחריות על מצבן הבריאותי.
הבדיקות, מתקיימות מזה מספר שנים בשיתוף שירות בתי הסוהר והאגודה למלחמה בסרטן, בשנה האחרונה בגלל משבר הקורונה לא הגיעה הניידת לבדיקה. בשבוע שעבר כ-35 נשים בגילאי 50+ נבדקו בניידת.
3 צפייה בגלריה
בדיקות שד בנווה תרצה
בדיקות שד בנווה תרצה
השנה כ-35 נשים בגילאי 50+ נבדקו בניידת
(צילום: דוברות שבס)
סג"ד שולה אברג'יל, מפקדת בית סוהר 'נווה תרצה' מספרת: "הנשים הנשלחות ל'נווה תרצה', מגיעות במקרים רבים מרקע מורכב ועם כישורי חיים לקויים. מדובר באוכלוסיית קצה שאנחנו לוקחים על עצמנו, לא רק להחזיקן במשמורת חוקית, אלא, גם לאפשר להן תהליכי שיקום ולמידה כדי שיוכלו להשתלב בחברה בצורה טובה יותר לאחר שחרורן. בין היתר באמצעות לקיחת אחריות על מצבן הבריאותי והבנת הבדיקות והטיפולים הנדרשים להצלת חייהן ואיכות חייהן. כך גם לגבי נשים השפוטות לתקופות מאסר ארוכות והמעקב הרפואי שלהן לאורך השנים נעשה על ידי הצוות הרפואי של 'נווה תרצה'".
3 צפייה בגלריה
בדיקות שד בנווה תרצה
בדיקות שד בנווה תרצה
לאפשר להן תהליכי שיקום ולמידה כדי שיוכלו להשתלב בחברה בצורה טובה יותר לאחר שחרורן
(צילום: דוברות שבס)
האסירה ר' (השמות המלאים שמורים במערכת) מודה: "אני בת 52, וזו פעם הראשונה שאני עושה את הבדיקה. אני שמחה מאוד שניתנה לי הזדמנות להיבדק בבית סוהר מבלי לצאת לבית חולים. זה היה מהיר ולא כאב בכלל. תודה שאתם דואגים לנו".
חברתה מ', משתפת: "קודם כל תודה למנהלת המרפאה, זה לא ברור מאליו. זה מאוד חשוב לעבור את הבדיקה כדי לזהות בשלבים הראשונים אם יש ממצאים. זו בדיקה שמצילה חיים. אם התשובה שלילית זו נותן שקט וזה חיובי נוכל לתפוס את המחלה בזמן מוקדם. מעריכה מאוד על המאמץ, מבורך להביא לפה ניידת. בסופו של דבר אסירות הן בני אדם שיש להן זכות לדאוג לעצמן, תודה רבה לשב"ס שדואג לנו".
3 צפייה בגלריה
בדיקות שד בנווה תרצה
בדיקות שד בנווה תרצה
"זה לא ברור מאליו"
(צילום: דוברות שבס)
רחל הולנדר, מנהלת אסותא "השלום" המפעילה את הניידת, מסכמת: "זו שליחות גדולה עבורנו להביא את היכולות הרפואיות המתקדמות של אסותא לנשים בכל מקום ובכל זמן, ולהגביר את המודעות לגילוי מוקדם גם לנשות נווה תרצה".