מומחה האוהלים של צה"ל - ראיון אולפן דב ברקאי, מהנדס טקסטיל ופלסטיקה
(צילום: חגי דקל)

חצי שעה אחרי חצות. בחוץ מלחמה ואזעקות. רוב האנשים, ודאי אלו שלא משתייכים לכוחות הביטחון או משרתים בצבא, היו מעדיפים לישון בשעה הזאת, או לכל הפחות לא לצאת מהבית כדי לנסוע לשטח צבאי סגור. דב ברקאי, כך מסתבר, הוא לא אחד מהם. להיפך - כמי שמחזיק בטייטל המרשים, "מומחה האוהלים של צה"ל", הוא המתין בציפייה דרוכה לרגע שבו הצבא יזדקק לו.
וכך, ברקאי - מהנדס טקסטיל ופלסטיקה במקצועו שאת יום הולדתו ה-70 חגג לפני לא מעט שנים ולמרות זאת עדיין מתנדב במילואים, לא חשב פעמיים לפני שעלה לרכב הצבאי שלקח אותו באמצע הלילה לאחד משטחי הכינוס בצפון הארץ כדי לסייע בהקמת האוהלים.
4 צפייה בגלריה
דב ברקאי באוהל
דב ברקאי באוהל
ברקאי באוהל הצבאי שעזר להקים. "צבא מודרני לא יכול להסתדר בלי אוהלים"
דב, לקחו אותך באישון ליל מהבית כדי שתקים אוהלים בשטח. נראה שהצבא לא יכול בלעדיך. "זה משמח אותי מאוד. מאז ומעולם הייתי מסור לצבא - אני רס"ן במילואים וחי ונושם את צה"ל גם כעת, ותמיד מוכן לסייע לחיילים במה שצריך וכמה שרק אפשר, גם אם מדובר על השעות הקטנות של הלילה, כפי שראיתן.
"ובנוגע למשפט שאמרת, שהצבא לא יכול בלעדיי, אז אספר שבמשך הרבה שנים שימשתי כמומחה לאוהלים בצה"ל. בסוף, אף צבא לא יכול להסתדר בלי אוהלים. מדובר על אחד מעמודי התווך של צבא מתקדם. לפני כמה שנים צבא ארה"ב ניסה להחליף את האוהלים במכולות ובמבנים ניידים, אבל מהר מאוד הבינו שם שהם לא יכולים להוות תחליף ראוי לאוהל שהרבה יותר קל להעביר אותו ממקום למקום והוא מותאם לכל תנאי השטח. חשוב כמובן לחבר את האוהלים לתשתיות הנכונות כדי למנוע הצפות ולדאוג למיגון שלהם בפני ירי מסוגים שונים".
4 צפייה בגלריה
דב ברקאי בצעירותו
דב ברקאי בצעירותו
ברקאי בצעירותו. ''יש לי מקום חם בלב לצה"ל"
ומה הסיבה שהזדקקו לך באמצע הלילה? "כמו שכולנו זוכרים המלחמה פרצה באופן פתאומי וגויסו המון מילואימניקים, וצריך היה לשכן אותם איפשהו ולהעניק להם תנאים בסיסיים למגורים באופן הכי מהיר שיש. הפתרון הכי מהיר הוא כמובן אוהלים, במיוחד אוהל המחנה האמריקני MGPTS שבו משתמש הצבא. האוהל הוא בעל אורך אינסופי ועשוי מבד משוכלל שמאפשר חיבור של מזגן ואפילו של תעלות פיזור. העניין הוא שצריך ללמוד איך להקים אותו, זה לא אוהל רגיל. זאת לא משימה קשה והסוד הוא להבין את הפרנציפ, אבל מישהו צריך ללמד אותך לעשות את זה וזו הסיבה שקראו לי באותו לילה; במשך שעתיים לימדתי קבוצה של קצינים את היסודות להקמת האוהל, והאם מצידם אמורים היו להעביר את המידע לקבוצות נוספות ולבסוף להצליח להקים את המאהל הגדול בעצמם".
4 צפייה בגלריה
האוהלים של צה"ל
האוהלים של צה"ל
לא סתם אוהל
4 צפייה בגלריה
האוהלים של צה"ל
האוהלים של צה"ל
וכך האוהל נראה מבפנים
אז מסתבר שגם האוהלים השתכללו עם השנים, לא רק הטילים. "האוהלים אמנם עדיין עשויים מבד, אבל מדובר בבד מודרני ואטום למים שמאפשר הסוואה מוחלטת של מה שקורה בתוך האוהל עצמו. היום יש גם אופציה לשלב תאורה מותאמת בתוך האוכל ומיזוג אוויר, ולמעשה לאפשר תנאים דומים לאלו שיש בתוך בתי מגורים. וכל זה יחד עם היתרון האדיר של פירוק, הקמה ושינוע מהירים וקלים. וזו גם הסיבה שאני מאמין שהאוהלים ימשיכו ללוות את כל הצבאות המודרניים בעולם במשך שנים רבות. העניין הוא שאין הרבה מומחים שמתמקצעים באוהלים - בצבא או בכלל, וזו גם הסיבה שמבקשים ממני לסייע. ואני עושה זאת בשמחה - אני מאוד אוהב להתעסק בכל מה שנוגע לאוהלים, כל חיי עסקתי בזה".
ואיך הגבת לסרטון של המילואימניק שאסף אותך והופתע מכך שיש "מומחה אוהלים" בצבא? "הופתעתי כי לא היה לי מושג שהוא צילם אותי, אבל בסופו של דבר הוא הצליח להעלות לי חיוך. האמת היא שמה שבעיקר הפתיע אותי הייתה התגובה של המשפחה שלי שמתגוררת בארה"ב - מסתבר שהסרטון זכה לתפוצה רחבה שם".