בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
עבודה היא חלק בלתי נפרד מחיינו - מעבר לתעסוקה ופרנסה, היא גם מעניקה לנו בטחון עצמי, תחושת שייכות כחלק מקבוצה, היא מסייעת ליצור שגרה קבועה ומוכרת חיינו, לרבות יצירת סדר ולרבים מאיתנו היא סיבה לקום בבוקר. כשאנחנו נמצאים במקום עבודה אנחנו מרגישים חלק משלם, חלק מסביבה משותפת, מקבוצה – אנחנו מרגישים בעלי ערך.
כבר חודש שבכל בוקר, בשעה 7:30, אוספת ההסעה את גולן פיינמן (45) לעבודתו החדשה – עבודה שמאפשרת לו להיות חלק משוק העבודה החופשי, לפגוש אנשים, להתפתח ולהרגיש חלק מהקהילה.
גולן הוא אחד משישה עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שהחלו לעבוד בחברת ההסעדה ל. אשל המעניקה שירותים לחברות במשק הישראלי. עבורו זו לא רק עבודה אלא חוויה שמאפשרת לו להסתכל על החיים בצורה אחרת ולראות את עצמו שווה בין שווים.
"אני עובד באינטל חודש וזה חבל לך על הזמן", מספר גולן בהתלהבות, "המנהלים והעובדים קיבלו אותנו בסבר פנים יפות. בהתחלה לא היה פשוט, אבל מתרגלים ומשתפרים". הוא מדגיש שהתחיל לעבוד כי היה לו חשוב לפרנס את עצמו, "שיהיה לי כסף בבנק", הוא אומר ומספר שהחברים המתגוררים איתו במערך הדיור "בית קידר" מקנאים בו וגאים בו.

2 צפייה בגלריה
גולן פיינמן
גולן פיינמן
גולן פיינמן
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)
פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף למפעל הפיס, ynet, "ידיעות אחרונות" ואתר "שווים", שיצא לדרך בשנה שעברה, שם לו למטרה לעשות שינוי בעולם התעסוקה בדיוק מאותן סיבות, ועוד אחרות, שמציין גולן.
במסגרת הפרויקט נפתחים קורסי הכשרה ללא עלות בתחומים שונים המאפשרים לאנשים עם מוגבלויות לקבל כלים להשתלבות במקומות עבודה שונים כך שיוכלו להיות חלק מהחברה בצורה שוויונית ולקבל הזדמנויות שרבים מהם לא זוכים להן. במקביל מתבצעת קריאה למעסיקים להציע משרות ולקבל למקום העבודה אנשים עם מוגבלויות.

"לא צריך לחשוש מעבודה חדשה"

מעסיקים רבים מבינים את הערך בשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ואת היתרונות הרבים שמרוויחים שני הצדדים. אך השאלה שעולה לא מעט היא – איך עושים את השילוב הלכה למעשה?
שחר מדר, סמנכ"ל התפעול בחברת ל. אשל מספר על התגובות החיוביות משני הצדדים ומתגאה לספר שמדובר בפרויקט דגל שלהם. "אנחנו מעסיקים מעל 50 עובדים עם מוגבלויות ברחבי הארץ ומתכננים להרחיב את הפעילות. הם אנשים טובים ואמיתיים, אי אפשר שלא לקבל אותם", מספר.
אמנם תחילת העבודה לא תמיד הולכת "חלק", אבל השיפור והביטחון ההולך ומתעצם מורגש מיום ליום. "נכון, לעיתים ההתחלה לא פשוטה", משתף מדר, "אבל מהניסיון שלי חשוב לתת להם עבודה קבועה, לקבל אותם בזרועות פתוחות ולכבד אותם, ומיום ליום הם יותר מתמקצעים".
גם גולן משתף ומוסיף: "בהתחלה העבודה הייתה מפחידה, אבל מאוד מפרגנים ולאט לאט זה משתפר והופך קל יותר. אני חושב שלא צריך לחשוש מעבודה חדשה".

לעשות את ההתאמה המקסימלית בין העובדים למעסיקים

מדר מוסיף ומדגיש שאמנם צריך לעשות תהליכים והתאמות אבל זה שווה את זה. "כל מי שרואה את הפרויקט מגיב בצורה חיובית. הם עושים שמח בחדר האוכל, יש להם סבלנות שאין לעובדים אחרים", הוא אומר.
את קבוצת העבודה מלווה עמותת אלווין ישראל, החל משלב ההכשרה ועד העבודה בשטח שכוללת מדריכה צמודה שתפקידה לתווך בין העובדים למעסיק. מעל ל-1200 עובדים עם מוגבלויות מועסקים כיום בשוק החופשי בתמיכת העמותה שאף מלווה 2,853 עסקים בהם עובדים אנשים עם מוגבלות. כל זאת, בשת"פ הכולל מימון ופיקוח של משרד הרווחה והבטחון החברתי ומשרד החינוך ובמקביל רשויות מקומיות ברחבי הארץ.
"יש לנו כמה מסלולים של שילוב. מסלול פרטני, קבוצות עבודה ומכינה ייעודית לשיקום תעסוקתי", מסבירה שנית מורן, מנהלת תוכניות השמה בקהילה בעמותה. "בקבוצות העבודה, כמו בקבוצה בה נמצא גולן, המדריכה נמצאת כל שעות המשמרת כדי לעשות התאמות, לפעמים מתעוררים קשיים שצריך לפתור".
מעסיקים המעוניינים לשלב אנשים עם מוגבלויות במקום העבודה יוכלו לקבל תמיכה וליווי בחברות או עמותות שונות שיכולות לתת את הכלים המתאימים לשילוב, רגע לפני שמתחילים בתהליך.
2 צפייה בגלריה
גולן וחבריו
גולן וחבריו
גולן וחבריו
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)

"המטרה היא להעניק כלים לעצמאות בעולם העבודה"

תהליך ההכנה מאפשר לאנשים להכיר בראש ובראשנה את עצמם, מה הצרכים שלהם, איפה מתאים להם לעבוד. "אנחנו חושפים אותם למגוון תפקידים ומקצועות, מבינים יחד מה החוזקות ומה החולשות שלהם - האם מתאים להם לעבוד בעבודה רגועה או לחוצה, האם בחצי משרה, או בעבודה שלא דורשת הרבה שעות בעמידה. המטרה היא להעניק להם את הכלים שיסייעו להם להיות עצמאיים בעולם העבודה", היא מספרת.
בנוסף, לפני השילוב במקומות העבודה הם עובדים על חסמים תעסוקתיים. למשל, יש אנשים שצריכים עזרה בתרגול נסיעה בתחבורה ציבורית – שזאת הדרך החשובה לעצמאות. לפעמים חסם יכול להיות תקשורת בין אישית, הממשקים עם הקהילה בחוץ בדרך כלל לא רחבים.
שילוב אופטימלי מתחיל ונמשך בכך שהכל יהיה מונח על השולחן. "העובד בליווי הצוות שלנו מגיעים למעסיק ומדברים בשקיפות על הקשיים. אנחנו מוודאים שהם מבינים את הגדרת המשימות שתחת אחריותם, שהם יודעים למי לפנות במקרה הצורך", מסבירה שנית על התהליך ומוסיפה: "הכל מאוד אינדיבידואלי. לפעמים המעסיק צריך לדעת איך להתאים את התקשורת הבין אישית. אנחנו רוצים לא לעשות עבורם, אלא להיות איתם בהתחלה. כמו כל עובד אחר".
כדי להעלות את המודעות לחשיבות שוויון הזדמנויות בעולם העבודה, העמותה אך החלה בשנה האחרונה להעניק לעסקים המעסיקים אנשים עם מוגבלות "תו חברתי" בשם "אות מעסיק פותח", מספר דוד מרקו, מנכ"ל בכיר בעמותה ומוסיף: "לא רחוק היום שלקוחות יעדיפו לקנות ממעסיק עם 'תו מעסיק פותח' מתוך הבנה שמדובר בעסק חברתי משלב וכך ניצור חברה טובה ומשלבת יותר".
דוד מרקו, מנכ"ל, אלווין ישראלדוד מרקו, מנכ"ל בכיר, אלווין ישראלצילום: באדיבות אלווין ישראל
האושר על פניו של גולן הוא ההוכחה הניצחת עד כמה כל עבודה מכבדת את בעליה ועד כמה היא חשובה כדי להרגיש חלק מהחברה. זו אמנם לא העבודה הראשונה שלו, אבל כאן הוא מרגיש שהוא מביא את עצמו לידי ביטוי. "זה ממש כמו לעבוד בהיי-טק", הוא אומר בגאווה.
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"