רובנו כלל לא מבינים מה זה אומר להיות ילד שגדל בפנימייה ולא נוסע בחופש לבקר את הסבתא או בני הדודים, לא הולך לים עם הוריו או נרשם לקייטנה ולא נוסע לחופשה בארץ או בחו"ל עם המשפחה, אלא נשאר בפנימייה 365 ימים בשנה. מתוך כ-7,000 הילדים שחיים וגדלים בפנימיות הרווחה ברחבי הארץ, לכ-20% מהם אין כל עורף משפחתי. המשמעות היא, בין היתר, שאין להם בית לחזור אליו בסופי שבוע, בחגים ובחופשות ועבורם, חופשת הקיץ מקבלת משמעות אחרת.
"לרובנו יש 'שמש' שמחממת ומאירה לנו את הדרך", אומרים בעמותת 'ילדים בסיכוי', לרוב, אלו ההורים שלנו, שמלווים אותנו ותומכים בנו לאורך שנים רבות, מיום הלידה ועד הבגרות. אך לא לכל ילד וילדה יש שמש שכזו בחייו, ולכן העמותה, שהלוגו שלה הוא שמש עם קרניים מאירות, נרתמת לסייע לילדים הללו בכל דרך".
5 צפייה בגלריה
מאירים את הילדים
מאירים את הילדים
איור של אביב שמיר
"העמותה, הפועלת בשיתוף פעולה ותמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי, שואפת לעטוף את הילדים והצעירים במגוון אנשים שיהוו עבורם קרני שמש מאירות ומיטיבות ומקדישה את כל פעילותה ליצירת עתיד אחר עבורם. לעמותה מגוון תוכניות שמטרתן לתת לילדים והצעירים סיכוי לצאת ממעגל הסיכון, ביניהן: משפחות מלוות, מנטורים לחיים, אפוטרופוסים שהם הדמות המשמעותית בחייו של הילד, תכנית טיפולית ושיקומית, תוכניות שכוללות העשרה ואומנות, ימי כיף והנאה, מסיבות בני ובנות מצווה, ליווי ומעטפת תומכת מגיל 18 בצאתם מהפנימיות ע"י דיור, מלגות לימודים, פורום צעירים, מלווה לחיים ועוד", הם מסבירים.
עמותת "ילדים בסיכוי", פועלת למען ילדי פנימיות הרווחה בישראל וצעירים נעדרי עורף משפחתי שגדלו בפנימיות ובמשפחות אומנה. העמותה תומכת מעל 35 שנה בילדים נעדרי עורף משפחתי הגדלים בפנימיות רווחה, שואפת לספק לכול ילד הזדמנויות דומות לאלה העומדות בפני ילדים שגדלים על ידי הוריהם בבתים נורמטיביים, כך שגם הם יוכלו לגדול עם חוויות של הנאה והצלחה ולתפקד בצורה מיטבית כבוגרים ולתרום לחברה.
5 צפייה בגלריה
מאירים את הילדים
מאירים את הילדים
איור של יובל קפצן
כדי לעורר מודעות יזם צוות השיווק של העמותה קמפיין בו זומנו מאות מאיירים לאייר שמש משמחת ומיוחדת עבור הילדים, עשרות מאיירים מוכשרים, שעוסקים בתחום בארץ ובחו"ל נרתמו לאייר את השמש עבור העלאת המודעות לתרומה והתנדבות עבור הילדים.

"אני אהיה כמו שמש לעולם"

"אני מתרגשת מאד להשתתף בפרויקט המיוחד - 'מאיירים את השמש לילדים' של עמותת 'ילדים בסיכוי'", מספרת המאיירת יערה שרייבר. "את העמותה הכרתי בשירות הלאומי שלי, כשהייתי בת שירות בפנימיית 'אחוזת שרה' בבני-ברק. אלו ילדים מדהימים. ילדים שלא רק שהשמש מאירה להם, כל אחד מהם הוא שמש ומאיר בעצמו אור קורן ומיוחד משלו. אני מודה לגליה כהן מהעמותה שבזכותה נחשפתי לפרויקט המקסים הזה. כשאיירתי את האיור הזה, חשבתי על השיר של חנן בן ארי: 'ואז אני אהיה כמו שמש לעולם, אהיה כמו ציפור נודדת, חופשייה'. לדעתי, כל ילד צריך להרגיש שהמילים האלו נכתבו עליו".
5 צפייה בגלריה
מאירים את הילדים
מאירים את הילדים
פרויקט האיור "מאירים את הילדים"
המאייר, דין לנר, מוסיף: "כמעט בלי לחשוב, ידעתי שאני רוצה לצייר את השקיעה. כמות הפעמים שהיא הסבה לי רוגע ותחושת נעימות ושייכות לעולם, זהה לכמות הפעמים שצפיתי בה. הרגשתי שאין מתאימה מהשקיעה לפרוייקט הזה".
והמאיירת תום דניאל, אומרת: "כל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו. כמה חשוב העורף המשפחתי שלנו. בשבילנו ההורים לפעמים זו ערימת מטלות כמו להכין סנדויץ, לרשום לחוגים, להכין יצירה בשבת משעממת, הדברים הפשוטים האלה הם העולם שלהם ולכל-כך הרבה ילדים זה רק חלום רחוק. מרגש אותי לשתף פעולה עם העמותה הנפלאה הזו שמעניקה ופותחת לילדים רבים כל-כך חלון והזדמנויות להמון אור בחיים".
עדנה גלבוצקי, מנכ"לית עמותת ילדים בסיכוי, מסכמת: "קמפיין האיורים החל מיוזמה מרגשת של צוות השיווק בעמותה, במטרה לעורר מודעות לילדי ובוגרי הפנימיות בישראל, והפך מהר מאד למיזם מלא אור, אליו נרתמו מאיירים מוכשרים, שבחרו לצייר שמש חמה ומאירה למען מאות ילדים שגדלים ללא משפחה מתפקדת".
5 צפייה בגלריה
מאירים את הילדים
מאירים את הילדים
איור של תום דניאלי
"התרגשתי ונמלאתי גאווה לראות כמה רגש, חום ואור הצליחו לחדור דרך קרני השמש של המאיירים, וכמובן עבודתם המסורה של עובדי העמותה, לציבור הרחב. בימים אלו, שהחופש הגדול רק החל לאלפי ילדים, חשוב לנו שלכל ילד וילדה תהיה שמש בחייו, משענת וכתף חמה שיוכל להישען עליהם. ולכן בימים אלה אנו פועלים בעמותה כדי למצוא מלווי דרך שיהיו מנטורים לצעירים נעדרי עורף משפחתי וכמאה משפחות מלוות לילדי הפנימיות בכל הארץ, שיתנדבו ללוות ולארח אותם ברציפות ולאורך זמן בחגים, חופשות וסופי שבוע. בנוסף, אנו זקוקים לכל תרומה כדי להמשיך ולפעול למען הילדים והצעירים הללו ולתת להם מעטפת תומכת ואוהבת כדי להעניק להם סיכוי לחיים טובים יותר. אתם מוזמנים להצטרף ולהיות עוד קרן אור עבור ילד שזקוק לנו. לחלקם, אנחנו המבוגרים היחידים שדואגים להם".
5 צפייה בגלריה
מאירים את הילדים
מאירים את הילדים
איור של הילה רוניס
המאיירים שהתנדבו להשתתף בפרויקט: שרון רפאלי (תאלס), עידן מריאן, רותם קדיש, עמית טרנין, אביב שמיר, כרמל בן עמי, טליה דריגס, ינית חן, אביאל באסיל, דגנית רודובסקי, ליר בר, הילה רוניס, נירית ברנשטיין, נדב יהל, ג'יני מייליכוב, תום דניאלי, יובל צוקרמן, אוסי ווילד, מיטל ירקוני, יוסי מדר, ליאת זהריה, מעיין חביב , דין לנר, רינת גלבוע, טל בן מנחם, מרינה גריצניק, דקל חברוני, דור בלייר, בן מולינה, שרון ולקין קורטשר, מיכל ארצ'נגורודסקי ,רוי מרגליות, טליה נוימן, נמרוד פרידמן , נעה פארן, רמי טל, יובל קפצן, עפרה עמית, בן שושן אלון.