''ארבעה מקורות מרכזיים משפיעים על מסוגלות עצמית של האדם - התנסויות האדם, התנסויות עקיפות על ידי צפייה, השפעות הסביבה תוך שכנוע ודרכים אחרות, ומצבי עוררות בהם האדם שופט את יכולתו לבצע משימה", אמר הפסיכולוג אלברט בנדורה.
על רקע דברים אלו נקבעו מטרות תוכנית "מתגלגלים קדימה" - אחת מהתוכנית החינוכיות של עמותת "בית הגלגלים" המהווה בית שני למאות בני נוער ובוגרים עם מוגבלות פיזית בישראל. מדובר בתוכנית מנהיגות ייחודית לנוער עם מוגבלות, המתמקדת בהכנה לסיום הלימודים ורכישות כלים לניהול אורח חיים אוטונומי, ונועדה לפתח במשתתף תחושת מנהיגות פנימית ומסוגלות אישית כחלק מפיתוח אוטונומיה, בדרך של התנסות פרטנית וקבוצתית במפגשים בין אישיים, קבלת החלטות, לקיחת אחריות, ניהול הסביבה, וקבלת משוב.
4 צפייה בגלריה
מתגלגלים קדימה
מתגלגלים קדימה
יציאה מאיזור הנוחות בלינה והתארגנות מחוץ לבית, היכרות ומפגש עם חניכים מבתים אחרים.
(צילום: בית הגלגלים)
מטרות התוכנית הן יצירת מרחב לעידוד אוטונומיה וקבלת החלטות בצורה עצמאית, הקנייה ותרגול מיומנויות, פיתוח קבוצת השתייכות חברתית, בניית מוטיבציה, והקנייה והתנסות באחריות ומעורבות אזרחית-חברתית.
מימוש מטרות התוכנית מתבצע באמצעות התנסות בדברים שגרתיים ופחות שגרתיים - ארוחת ערב משותפת או קבלת אחריות על פעילות כלשהי, קבוצת החניכים, המהווה את בסיס התוכנית, צוות מדריכים מלווה ותומך, משבצת התוכן המספקת לימוד וחוויות נוספות, אווירה בטוחה, מאפשרת ומקבלת, תוך מתן אמון מלא ביכולות המשתתפים להיות אנשים אוטונומיים ומפגשי לינה שיתקיימו אחת לחודש לפחות.
אחת מנקודות השיא של התוכנית התקיימה ביום חמישי האחרון ב"בית הגלגלים" בהרצליה, במהלך פתיחה חגיגית ומרגשת לסמינר הארצי של כלל חניכי התוכנית, שהסתיים במוצאי השבת. מטרות הסמינר בן שלושת הימים הן יציאה מאיזור הנוחות בלינה והתארגנות מחוץ לבית, היכרות ומפגש עם חניכים מבתים אחרים, קבלת תחושת שייכות למשהו גדול יותר מהקבוצה, השתתפות במפגשי תוכן, וצבירת חוויות.
4 צפייה בגלריה
מתגלגלים קדימה
מתגלגלים קדימה
קבלת תחושת שייכות למשהו גדול יותר מהקבוצה, השתתפות במפגשי תוכן, וצבירת חוויות
(צילום: בית הגלגלים)

"קיבלתי את היכולת להאמין בעצמי"

קהל היעד של "מתגלגלים קדימה" הם חניכים המשולבים בבתי ספר של החינוך הרגיל בגילי 14-18, וחניכים הלומדים בחינוך המיוחד בגילי 16-21. "התחלתי את התוכנית כשהייתי בת 14 וסיימתי בגיל 16'', סיפרה מעיין (22), בוגרת התוכנית. ''בזכות התוכנית קיבלתי את היכולת להאמין בעצמי והעזתי לעשות דברים שלא דמיינתי שאני מסוגלת לעשות. לדוגמא, למדתי ללכת לשירותים בעצמי בפעם הראשונה והתנדבתי לשירות הלאומי במרכז קהילתי מקומי. תמיד שאפתי לעזוב את ההגנה של ההורים שלי ולחיות בפנימייה, הודות לתוכנית ולהשתתפותי המתמשכת בתוכניות 'בית הגלגלים' כיום אני גרה בפנימייה לאנשים עם מוגבלות, וזאת מטרה שהשגתי ואני נהנית מחיים עצמאיים".
4 צפייה בגלריה
מתגלגלים קדימה
מתגלגלים קדימה
בסמינר "מתגלגלים קדימה"
(צילום: בית הגלגלים)
גם מתן (21), בוגר התוכנית, סיפר על ההשפעה המשמעותית של התוכנית על המשך חייו: "שמעתי לראשונה על 'בית הגלגלים' כשהייתי בכיתה ח', גרתי בפנימייה, והעובדת הסוציאלית שלי הציעה לי להצטרף לתוכנית. מאז הפעילות הראשונה שלי, השתייכתי למשפחת 'בית הגלגלים'. במהלך התוכנית עברתי ניתוח והצוות והחברים עזרו לי בתקופה הקשה הזו. התוכנית בנתה לי את הביטחון העצמי, דרך החוויה של להיות עם חברים כמוני ששווים לי. המדריך היה דמות חינוכית חשובה אצלי בחיים, ולמרות שסיימתי את התוכנית אנחנו עדיין בקשר היום. אני באמת מודה לכל מי שתרם ולקח חלק ועזר לתוכנית הזו לקרות".
4 צפייה בגלריה
מתגלגלים קדימה
מתגלגלים קדימה
"לתת לכל אחד מהמשתתפים שלנו להשפיע, לתת להם להוביל ולחולל שינוי, ללא קשר ליכולות פיזיות או מגבלה"
(צילום: בית הגלגלים)
מנכ''ל עמותת "בית הגלגלים", יהודה פרידמן, סיכם -''תכנית המנהיגות של בית הגלגלים 'מתגלגלים קדימה' זו ההזדמנות שלנו כעמותה לתת לכל אחד מהמשתתפים שלנו להשפיע, לתת להם להוביל ולחולל שינוי, ללא קשר ליכולות פיזיות או מגבלה".
  • לפרטים נוספים על בית הגלגלים ומתגלגלים קדימה לחצו כאן או התקשרו לטלפון: 9557999- 09